Hoofdsponsor

1/98 Dwarsdoorsnede Victory - 1:98 - Corel [!F]

sja, om een stukje hout, zoals om de ra's zal het niet uitmaken denk ik?
het wand zal ik inderdaad rustig laten uitrekken
 
het eerste jufferblok heb ik voorzien van de nodige windingen
de onderste heb ik al een beetje strak getrokken hoor :)

lijkt me prima toch op deze manier?

123.JPG
 
ik ben wel geen echte kenner in knopen mark maar het ziet er tog erg goed uit hoor
 
Mark,
Op schaal 1/96 ~= 1/100 is het heel goed en best geslaagd, hoor. Ik zou het ook zo doen.
Normaal gaat het touw eerst een halve slag door elkaar boven de jufferblok en word dan met een paar woelingen vastgezet.
groetjes
Ward
 
iemand nog goede tips voor ik aan de tuigage ga beginnen? ik heb zelf het boek "Rigging period ship models" digitaal liggen. dus daar ga ik hopelijk ook wat aan hebben. maar de ervaring van andere bouwers kan net zo handig zijn

Zoals Ward mij vertelde als Tip, een zen muziekje opzetten en gedachten op nul en tuigen maar ;)
Veel succes met je mooie project en de tuigage
 
Okee, ik hoop dat het gaat werken. Lijkt mij een lastige methode met zo'n kaartje. Vandaar dat ik dat tootje gebruik. :) Maar ieder zijn manier zullen we maar zeggen.
Ik blijf je zeker volgen.
 
het is een aparte manier van werken mark. ik had deze ook nog niet gezien maar als het werkt moet je er zeker mee doorgaan.
 
het tooltje wat ik gebruik om alles op de zelfde hoogte te krijgen
werkt prima voor mij
124.JPG
 
De ogen zitten scheef. Daar moet je wel mee uikijken, anders krijg je ze alsnog verkeerd.... :)
 
vandaag hard geklust
de ra's zijn voorzien van het nodige touwwerk. en ik ben aardig opgeschoten met het wand
alles zit nog los, en moet nog netjes gemaakt worden. eerst de andere kant doen, zodat ik het geheel niet scheef trek
129.JPG


nou kwam ik een klein probleempje, nee uitdaging tegen.
zoals je ziet is het een klein en druk hoekje, en om hier een touwtje doorheen te krijgen is niet te doen
125.JPG


dus de tip van de dag:
gebruik een naald ook eens andersom
126.JPG


dan touwtje er doorheen
127.JPG


naald weer terug, en klaar is kees. of piet, of mark, of wie er dan ook mee bezig is
128.JPG
 
Mark,
vergeet niet dat de ploeg via deze fufferblokken omhoog moeten.
Als de schering te hoog zit moeten ze de eerste afstand tussen de jufferblokken overbruggen, en zoals ik zie op je model zal het een hele hoogte worden.
De bovenste jufferblok mag de hoogte hebben van het touwerk van de gevechtsreling ernaast.
zo bekom je een beter werkelijke beeld.

Hoe eigenaardig het zal klinken, ik gebruik geen hulpmiddelen maar louter mijn oog en gevoel om die twee blokken op een lijn te krijgen.

groetjes
Ward
 
Mark,
De uiteinden van het touwtje eventjes in secondelijm, laten drogen en er een puntje aan knippen.
Zo heb je een naald met dezelfde diameter van het touwtje
groetjes
Ward
 
Mark,
De uiteinden van het touwtje eventjes in secondelijm, laten drogen en er een puntje aan knippen.
Zo heb je een naald met dezelfde diameter van het touwtje
groetjes
Ward

Is een gouden tip die ik ook van Ward kreeg en die ik toepas en nooit meer zal vergeten ;)
 
ik kende de tip inderdaad. maar de ruimte was te klein om dat lekker te laten werken. deze methode werkte in mijn geval wat prettiger

de blokken komen nog lager hoor. ze staan nog niet strak
 
Ziet er weer heel netjes uit Mark, je hebt er wel de vaart in momenteel :).
 
dan denk je: even een paar knoopjes aan het want maken

en 2 uur later is 1 kant alweer klaar :laugh:

130.JPG


en ultra close up. ter indicatie, het is garen van 0.3 mm 'dik'. het want is 0.8 mm (dus geen commentaar over de pluisjes :P)

sommige knoopjes moeten nog even een keer worden aangetrokken

131.JPG
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan