Hoofdsponsor

1/35 Dragon Sd. Kfz.251/7 met AFV brug [WIP]

Steven, allereerst complimenten, schitterend bouw, mooie details.

De foto die je volgt van Tank power. Volgens mij draagt het linker mannetje een Ray-ban zonnebril, en het rechter mannetje heeft een hele andere hoofd bedekking. Zoals ik kijk, is dat de pet van de zuidelijke staten van Amerika en geen baret.

Zit ik fout. Dan weet je dat ik wel naar de foto gekeken heb.
 
Wederom zeer boeiend om te volgen en leren..alsook de prachtige research of het verschil van meningen te staven,zalig gewoon.
Nu had ik ook een vraagje,een beetje afwijkend lisschien maar het valt mij op van wat jij ook maakt,je van alle mogelijke PE-en/of resign details ter handen hebt?
Worden deze doelgericht gekocht telkens opnieuw of voorzie je die omwille van ;deze gaan nog van pas komen dus kopen die handel?
Alvast benieuwd naar het vervolg..

Grtz yves,
 
@Aris: wanneer de zonnebril uitgevonden is, weet ik niet, ik heb er nog geen opgegraven in elk geval. Dit zijn de hieronder beschreven 1938-style Feldmutzen.

attachment.jpg

(Brian L. Davis, German Army Uniforms and Insignia 1933-1945. Arms And Armour Press)

@Buzzy: als ik het doe, dan doe ik het goe.

@Yves: er zijn mensen die een zolder vol bouwdozen stouwen maar die dingen nooit gebouwd gaan krijgen. Ik pak het realistischer aan, ik koop pas een nieuwe doos als de vorige vijf volgepropt zijn met aftermarket. Naar schatting krijg ik toch alles dat hier staat binnen vijf jaar gebouwd en alles met dezelfde graad van afwerking.

De fenders achteraan zijn nu teruggedrongen tot normale proporties. Ze zijn nu wat minder strak maar daardoor misschien nog realistischer. De kleine foto toont hoe het er eerst uitzag.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tweede MG34 heeft nu ook een RB cooling sleeve en loopje gekregen.

attachment.jpg

De materiaalklemmen van Aber zijn mooi spul, zeker in vergelijking met wat er aan de tools van Dragon hangt.

attachment.jpg

Door de onderdelen op een stukje kneedgom te fixeren kon ik ze achter elkaar uitlijnen en de greep er rond plooien.

attachment.jpg

Er zijn wel verschillende types van klemmen, ik heb geen detailfoto's van welke klemmen er wanneer gebruikt moeten worden. Ze kunnen nog steeds geopend en gesloten worden dus ik kan de tools schilderen en er later tussen klemmen.

attachment.jpg
 
alles bij is over nagedacht en bewonder dit steeds want daar alleen kruipt veel tijd in. grt Pascal
 
Hier een van de laatste updates voor de verf er op gaat, de wielen zijn er eens onder gezet. Dit is niet zo makkelijk op zijn plek te houden, daarom is het maar aan een kant gebeurd. Ik laat alle wielen afzonderlijk, dat spuit makkelijker.

attachment.jpg

Ook aan de andere kant zijn nu een paar klemmen toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De planken van AFV zijn er eens tegen gezet. Er kunnen er wel maar twee van de drie in aan beide kanten.

attachment.jpg

De kier vooraan de motorkap is nu dichtgekleefd. Dit moet nog wat geplamuurd worden.

attachment.jpg
 
kijk uit naar het schilderen Steven knap voertuig grt Pascal
 
Die klemmen doen de meeste PE bouwers zweten bij het idee alleen al, maar jij gaat er zo vlot doorheen als een mes door boter. super werk Steven
 
Bedankt voor het volgen. De vorige dagen is de half-track afgesloten door met houtlijm papier in de openingen te kleven en kneedgom voor de kleinere gaatjes te boetseren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij staat nu klaar op het spuitplatform.

attachment.jpg

Van de meeste stukken spuit ik eerst de minst zichtbare kant. Zo krijg je zeker geen verfranden in het zicht.

attachment.jpg

De opbergkasten die open staan krijgen bengelende hangsloten aan de hengsels.

attachment.jpg

Ik heb er ook een draad in gestoken, die als scharnier fungeert. Ik heb er op regelmatige afstanden groeven in gerold.

attachment.jpg

De oogjes waar de sloten aan hangen zijn van het kleinste PE dat je kan beetnemen. Met een pincet gaat niet, dan lijm je die er aan vast. Je kan ze wel met een nageltangetje vangen. Nu hoop ik dat er een moment volgt waarop de lucht minder vochtig en koud is, zodat dit ook in de rode primer gezet kan worden.
 
Bedankt voor het muzikale intermezzo, Aris. Ik heb hier ook nog een cd-tje met marsen liggen, zoals de begingeneriek van Monty Python.
 
Knap werk, ben benieuwd naar het schilderwerk.

Grtz Bart.
 
Het is in de primer gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tweede keer was de verf wel wat dik, toen was de half-track al omgedraaid maar de voorkant van de wielen moet ik dus nog eens controleren.
 
Ik heb nu ook de wielen eens bekeken en het viel wel mee. Vooral de binnenkant die dichtgekleefd werd, was slecht geprimed. Die moest toch gestript worden.

attachment.jpg

Ik wilde nu wel eens zien hoe dat gaat worden.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven, de kleur van de Primer heb ik nog eens goed bekeken. Toen bedacht ik mij, toen ik nog een ukkiepukkie was. Werkte mijn Pa in de scheepsbouw en daar werdt ieder schip te water gelaten, in dezelfde kleur, deze kleur Rood,
Bij de afbouw daarna pas geverfd en in kleur gebracht.

Nu weet ik wel wat de oorzaak is, maar ik wil meegeven, 110 of 50 jaar of nu, gebruikte men geen Primer op kleur(gebracht) maar op staal gewoon Menie. Daarna de verf aanbrengen. Voordeel als de menie op staal droog is, kan de verf beschadigen, maar door de Ijzeroxide, blijft de zegellaag wel zitten.
Je kan gewoon stellen, een plaat metaal op maat gebracht, gebogen of gelast, daar gaat Menie over.

Wat is Menie, wikepedia verteld dit

IJzermenie is een grondverf voor met name staalconstructies om corrosie tegen te gaan. Het is ook toepasbaar op hout. De verf is op basis van alkydhars waaraan ijzeroxide en hulpstoffen zijn toegevoegd. De kleur is roodbruin. Naast corrosiewering sluit de verf het object goed af.

Dat het heden ten dage, met wisseling van grondstoffen nog steeds in gebruik is, maar wel in dikte kan varieren, is te volgen op de volgende links.

https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzermenie

http://www.autogereedschap.com/a-30112354/lak-en-primer/motip-anti-corrosie-primer-lasprimer-menie/
http://www.verfbestelsite.nl/ijzermenie.html
 
Laatst bewerkt:
ge moet het allemaal maar weten en dat maakt het allemaal nog eens complexer om modelbouw tot een goed einde te brengen.
Knap Steven grt Pascal
 
Bedankt voor die toelichting, Aris. Zo worden ook verwonderde vragen voorkomen over mijn primerkeuze. Pascal, ook bedankt!
 
De tracks zijn nu op lengte gebracht. Ik maak altijd de track volledig op een vijftal links na. Een dry-fit bepaalt dan de ontbrekende lengte. In dit geval is die dry-fit onmogelijk. Ik dacht eerst dat het onderstel van Dragon de twee uit 1 part bestaande trackspanners in zo'n extreme hoek had staan, dat de Friul tracks niet eens tussen de loopwielen en de fenders pasten. Achteraf bleek dat ik die dingen ondersteboven had gezet omdat het model in die stap omgedraaid staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als we het achterste wiel vergelijken met het plan in Tank Power (hier mist Panzer Tracts wel dit aanzicht) dan zien we dat de spanner wel wat verder naar achter mag draaien. Er is duidelijk ook veel plaats tussen wielen en fender. Dat is ook nodig, want de hull achterin staat onder een hoek en neemt ook wat van de beschikbare plaats in.

attachment.jpg

Om het wiel terug te brengen heb ik een hele operatie op touw gezet waarbij ik de as van de spanner gereconstrueerd heb met een metalen pinnetje. Helaas valt er zoveel materiaal weg bij het zagen, dat de spanner in twee brak bij de asopening.

attachment.jpg

Ook aan de andere kant is het aangepast. Hier heb ik de as achterwege gelaten en het stuk gewoon vastgelijmd. Op de voorgrond de voltooide track die straks gedry-fit wordt.

attachment.jpg

Daarna heb ik eerst die dingen omgedraaid. Dan nog wat extra plaatjes met de track er rond. Aan de andere kant is de spanner er wel terug afgevallen, die is nu teruggelijmd en wat beter passend gemaakt in het wiel zodat ik hem er niet af draai.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de laatste pionier is gebouwd.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan