Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

266. Vandaag bij de IPMS te Nieuwegein viel mij weer op wat mij al eerder was opgevallen: diorama's worden vaak goed bekeken, modellen zonder diorama worden meestal (!) overgeslagen. Niet alleen door mij, ook door anderen; ik heb er eens op gelet. Zoals bekend was ik al langer van plan de Dornier in een diorama te plaatsen, maar vandaag heb ik eens actief inkopen gedaan. Dit heeft ook geleid tot een aanpassing in de setting. Ik heb een paar geweldige kits gevonden en een aantal oplossingen voor problemen kunnen bedenken.

266a. Het meest enthousiast ben ik over een resin kit van een Mercedes L1500S brandweerwagen. Deze bestaat uit misschien 80 onderdelen, maar FanKitModels heeft het niet nodig geacht een handleiding erbij te voegen. Dat is toch geweldig! :) En ze hebben allemaal stukjes koper lopen buigen en bijgevoegd, heerlijk aandoenlijk. Gelukkig heb ik op de website verschillende foto's van het model gevonden, anders had ik niet geweten hoe het te bouwen.

De L1500S is pas gebouwd vanaf medio 1941, zodat de setting van 1939 naar 1942 gaat veranderen. De Dornier zal meer verweerd worden dan eerder bedacht (leuk!) maar hetzelfde exemplaar wordt aangehouden. Naar wat ik heb gelezen, moet er een decal weggelaten worden en that's it.

Kijk ook die box art... dat is toch onaantrekkelijkheid ten top! Ik vind het een heerlijke kit, en ik wil het liefst vandaag al aan de slag om de resin schoon te maken.

22459459770_66bab29f3c_b.jpg

266b. Om de grootte van de Dornier te duiden: hier vrachtwagen vs. vliegtuig:

22658611921_008b520b57_b.jpg

266c. De Blitz tanker had ik al besteld in UK, maar het duurt lang voordat hij er is. Nu heb ik er twee.

22647407575_3428209636_b.jpg

266d. Een normale Blitz voor 9 euro kan ik toch niet laten liggen... prachtig gegoten trouwens.

22459462680_dd05924e5f_b.jpg

266e. Ook een Trumpeter Famo met draaikraan kon ik niet laten liggen voor 11 euro... 332 onderdelen in dit kitje, lijkt me voldoende.

22621382976_2d89b2e92e_b.jpg

266f. Messerschmitt Bf108... hmm :) Die kan mooi in een hangar. Ik geloof niet dat er heel vaak een Bf108 wordt gebouwd. Het toestal was bedoeld als trainer, om te oefenen voor de Bf109.

22658613191_ce345bd088_b.jpg

266g. Adler Kübelwagen. Extreem zeldzaam miniatuurmodel, hoewel het in de praktijk aardig vaak voorkwam schijnbaar; leuk voor in het diorama.

22647410215_c09b10700c_b.jpg

266h. Compressorkar van CMK.

22024640034_2bb42559f3_b.jpg

266i. Hangar in 1/72, karton. Dit grote model kostte €12,50 en ziet er solide en realistisch uit. Dit gaat het diorama cachet geven, ik zat al de hele tijd in mijn maag met de normale grassetting... daar was niet veel te beleven. In en om de hangar zijn voertuigen te plaatsen, zijn grapjes uit te voeren, etc. etc. De Dornier komt niet in, maar voor de deuren van de hangar te staan.

22621384826_13e54cc240_b.jpg

266j. De Dornier past er goed in.

22026249583_42b57b1c5a_b.jpg

266k. Wat onderbouwende literatuur.

22658613741_504eff02a9_b.jpg
 
Waaw, wat een mooie inkopen :))
Ik kijk al uit naar de bouwverslagen van alle voertuigen welke je op het dio wil plaatsen ;)
 
Xavier, ik ben er ook erg mee in mijn nopjes. De bouwverslagen zal ik alle apart plaatsen denk ik, waarbij ik de topics in de trant van 'Diorama deel 1: Dornier 17', 'Diorama deel 2: Blitz tanker' etc. zal noemen (wanneer ik ermee ga beginnen steeds); en uiteindelijk eentje voor het diorama zelf. Voor mijzelf is dat het meest overzichtelijk; als jullie het liever anders hebben, laat maar weten.

267. Ik kon het niet laten... alles dryfit, vier spanten, een strip en de transparante delen ontbreken nog.

22643995976_7c28783937_b.jpg

268. De bouwdoos van de Adler Typ 12 N-3G Kübelwagen is eigenlijk net zo intrigerend als die van de Mercedes. Ik vermoed dat er maar een paar geproduceerd. Op de website van de fabrikant staat het model niet genoemd, op het internet is er niets over de bouwdoos terug te vinden, Scalemates kent 'm niet, en om kosten te besparen op het doosje hebben de makers een oud doosje van MBC gebruikt maar dan binnenste buiten:

22482304930_5ee2797cc6_b.jpg

Verder bestaan de instructies uit drie onduidelijke foto's met de begeleidende tekst (in het Duits): "de foto's tonen het deels samengebouwde model, plus de onderdelen plus een foto van het origineel - wat als bouwbeschrijving zou moeten volstaan". Heerlijk ;)

269. Maar het leidt me wel tot vragen, vooral over de voorkant. Daar zit een reliëf op de radiator dat ik enkel op één foto denk te hebben kunnen terugvinden:

adler12kuebel_Baydeww2.jpg

(Copyright Autogallery.org.ru, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Hier het model:

22047247584_8655d994a7_b.jpg

Mijn vragen tot nu toe:

- Wat is het materiaal op de radiator, waar is het voor bedoeld? Bijv. om te voorkomen dat koelvloeistof zou bevriezen?
- Welke kleur had dit materiaal?
- Op foto's van dit autotype zie ik nergens een logo, op foto's van andere types zie ik een driehoekige langgerekte adelaar. Heeft iemand een verklaring voor het blitz-achtige logo op de radiateur?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis over dit niche-onderwerp... tenzij ik bruikbare antwoorden krijg, zal ik het logo verwijderen, de radiateurmesh vervangen door een veel fijnere mesh en de radiateurbekleding verwijderen.

Adler_Typ_12N_3G.jpg

(Copyright Kfderwehrmacht.de, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
 
Roy, dat radiatormateriaal is een beschermstuk uit textiel dat tegen de vrieskou gebruikt werd. Je wil natuurlijk niet dat je radiator ergens op de Russische steppe bevriest. Ik kwam het ook tegen in mijn boek over de Maultier. Ik zal je de referentie laten zien. Ik zag ook je ingreep op de vorige pagina, maar ik vind de nieuwe oplossing met de niet helemaal aansluitende naden tussen de gesloten flaps niet aantrekkelijker ogen dan een enigszins fout maar boeiender ogend model. Ik had in jouw plaats het styreen van de kit aan stukken gezaagd en desnoods met aceton van dat schitterende PE gehaald om dat ongeschonden in de juiste positie terug te krijgen. Koop je een PE-set, dan moet je de kit eigenlijk rond het PE bouwen en dat kan drastische ingrepen nodig maken...
 
Wow... die loods zat vlug ineen :)!... Ziet er goed uit;
 
@Steven:

- @radiatormateriaal: dat vermoedde ik al; ben benieuwd naar de referentie. Weet je ook welke kleur die hoes was?
- @photo etch: ben het absoluut met je eens dat een kit eigenlijk om de PE moet worden heen gebouwd. Hopelijk bekijken de toekomstige bouwers van deze kit dit topic en komen zij er zo achter wat er in werkelijkheid moet gebeuren. Misschien had de PE met aceton of secondenlijm-debonder kunnen worden losgeweekt (aan de kant met Gator Glue was het zonder teveel moeite los te krijgen) maar ik heb in overweging genomen toch vast te houden aan het niet-scratchen-tenzij-strikt-noodzakelijk-principe zoals ik dat in deze bouw toepas. Elke keer als ik mezelf beloof dat het een snel project wordt, duurt het toch weer langer. Bij deze Dornier gaat het eindelijk (voor de eerste keer) goed en ik voel me daar heel erg fijn bij. Bijkomstig voordeel is dat ik niet gebonden ben aan de kunstmatige uitleg die ik moest geven aan het openstaan van de flaps. Eigenlijk staan die alleen bij landing en soms bij start open (en heel soms deels tijdens de vlucht); door de flaps te sluiten kan ik het technische inspectie-verhaal loslaten en dat geeft meer vrijheid. Een extra argument om de flaps weg te laten is met de komst van de hangar postuum erbij gekomen: de flaps zouden uiteindelijk uit het (opvallende) zicht verdwijnen omdat ze richting hangar zouden staan.
- @gesloten flaps: goed punt om de kieren te dichten. Dat ga ik op de to-do lijst zetten.

@Eric: het kostte ongeveer 2.5 uur om de loods zo ver te krijgen. Het grootste deel van die tijd heb ik tegelijkertijd een cursus beluisterd voor mijn permanente beroepsopleiding en wat vragen beantwoord, dus het nuttige met het aangename verenigd :)
 
Ik heb de referentie gevonden in Nuts and Bolts 28. Het zijn wel zwart-witfoto's maar je ziet een redelijk donkere kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is een resinkitje van, Tony Greenland heeft het op deze manier gescratcht met putty en geschilderd:

attachment.jpg
 
O kijk, nu snap ik ook ineens waar die rol onderaan mijn Adler vandaan komt... die is kennelijk bedoeld om ook de rest van de radiateur in te pakken voor wanneer die stil staat... nice! Hartstikke bedankt dat je de moeite hebt genomen deze scans te maken!

Nu moet ik nog eens goed overdenken of ik het zo laat, of dat ik de radiateur volledig toon. Hmm...!
 
Graag gedaan, Roy. Ik heb foto's uit het boekje genomen, ik vind het heel bruikbare literatuur omdat er zowel puur technische info en referentie als modelbouwplaatjes in staan.
 
Ik denk dat de radiateurcover in leder gemaakt is, en waarschijnlijk donkerbruin zal geweest zijn.

Nuts & Bolts boeken zijn inderdaad een zeer goede referentie, ik ben steeds op de uitkijk op beurzen voor deze :8
 
Mooie spulletjes Roy ,zullen zeker een meerwaarde geven aan je dio :)
 
Hey,

Jawade, je hebt je laten gaan, en dan nog in de favoriete schaal.... :)
Het voertuigje dat je toont is de voorloper van de Adler N12 type en is eigenlijk een voor-oorlogs model. Het voertuig stamt af van het einheits-fahrgestell PKW die gebruikt werden bij alle merken in die tijd om een militair personenwagen te maken.
Uiteraard kun je dit gebruiken voor op je diorama, zulke voertuigen werden veelvuldig gebruikt voor gewoon verkeer.

De loods zelf heb ik ook liggen, ben eigenlijk blij dat je hem al eens in elkaar gestoken hebt, zodat ik een beeld kan krijgen daarover. Uiteraard zal ik volgen.... :) ;)
 
@Steven: dat is toch ook wel een leuk verzamelonderwerp: informatie, informatie, informatie :) Probleem is dat ik alleen iets koop als ik het nodig heb en toevallig tegen kom... :(

@Xavier: ik moet eens uitzoeken hoe het weer was in september 1939 in Oost-Pruisen. Daar zal ik het wellicht van laten afhangen of ik de beschermkap in stand laat.

@Filip: dat denk ik ook! Ik ben in mijn nopjes :)

@Swa: ik moet toegeven dat ik het een leuke schaal vind. Het bouwen gaat vrij snel en er is toch nog wel het een en ander aan detail mogelijk. Merci voor de extra informatie van de Adler... als iemand hier nog meer foto's van heeft: laat maar komen he :)

De loods zal nog flink moeten worden gedetailleerd als het realistisch moet worden, eerlijk gezegd ziet hij er op de foto's haast beter uit dan in het echt.


270. Na een tip van Steven, heb ik de kieren langs de flap gevuld. Dit geeft inderdaad een realistischer resultaat. De flaps zullen uiteindelijk visueel van de romp worden gescheiden door verschillende kleurtonen.

22693899706_773f493deb_b.jpg

271. Ik ben begonnen aan de bouw van de ladderwagen voor in het diorama. Het topic is hier terug te vinden. Oordeel tot nu toe: geweldig kitje.

22719913315_fbee00c703_b.jpg
 
Om je keuze nog wat moeilijker te maken, deze zou ook nog mooi passen op je dio ;)
 
Amaai dat is een flinke boterham maar het ziet fantastisch en indrukwekkend uit
Marc
 
Ik ben hier ook al de hele tijd in stilte aan het volgen,

Dat wordt volgens mij een dio om duimen en vingers af te likken:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Schitterende aankopen Roy die perfect bij dit mooie en zeer interessant project passen,ben echt benieuwd naar de verdere ontwikkeling van dit dio...
 
@Xavier: zoals Manuel uit Fawlty Towers zou zeggen: "I go kraizy!"

(Zeer) helaas is de Steyr pas vanaf 1941 geproduceerd. Het diorama speelt zich in september 1939 af.

Ik heb verder de site bekeken, erg interessante dingen. De relevantste bevindingen (vetgedrukt zijn vragen die ik aan jullie heb):

- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/174-Canvas-for-Ople-Blitz
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/183-Boxes-acces-set (Vraag 1: weet iemand of dit Luftwaffe c.q. Wehrmacht is?)
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/182-Barrels-scces-set (Vraag 2: weet iemand of dit Luftwaffe c.q. Wehrmacht is?)
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/190-German-WW-II-equipment
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/681-Opel-Blitz-accessories-set
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/1035-Sd-Ah-32-Sd-Ah-24-complet-kit (Vraag 3: weet iemand vanaf welk jaar deze geproduceerd werd?)
- http://www.vt-models.cz/www-vt-mode...mt-for-modellers-1-m-retizek-pro-modelare-1-m
- http://www.vt-models.cz/www-vt-mode...mt-for-modellers-1-m-retizek-pro-modelare-1-m

Helaas niet van toepassing:

- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/828-Sd-Kfz-2-Kettenkrad-PaK-36 (een Kettenkraftrad werd vaak gebruikt om vliegtuigen te slepen, had misschien voor de Dornier kunnen worden gezet ware het niet dat de productie van de Kettenkrad pas in 1940 startte)
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/878-Kubelwagen-Type-82 (ook de productie van de Kübelwagen startte pas in 1940)
- http://www.vt-models.cz/www-vt-models-cz/eshop/2-1-AFV-72/0/5/991-Steyr-1500-Staabwagen (de productie van de Steyr begon in 1941)


@Marc: dank je wel voor het compliment.

@Luc: he leuk dat je toch even iets laat horen. Het in stilte volgen juich ik natuurlijk zeker toe, maar het is nog leuker om te weten wie de volgers zijn :)

@Danny: tof dat je altijd om de zoveel tijd de moeite neemt voor een vriendelijk en stimulerend woord!

Voorlopig even wat meer vooruitgang aan de brandweerwagen (zie hier). Het zal echter niet lang duren voordat ik weer bij de Dornier terugkom. De vingers jeuken om daarmee verder te gaan, maar er kan maar één ding tegelijkertijd...
 
hier heb ik 2 links geplaatst waarop je toch al kan zien waar deze aanhangwagens voor gebruikt werden.
www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Trailers/Special_trailers/Sd__Ah__24/sd__ah__24. van deze heb ik niet echt iets terug gevonden i.v.m het productie jaar.

http://www.kfzderwehrmacht.de/Homep...ecial_trailers/Sd__Ah__32-1/sd__ah__32-1.html html ik denk dat deze toch wel al in productie was in 1940, helemaal zeker ben ik niet. maar omdat deze vooral verder getrokken werd door de sd.kfz. 252 en deze in productie ging in 1940 ga ik hier van uit.
 
Dank je Tiger. Diezelfde links had ik ook al gevonden, dezelfde gedachten kwamen bij me op. 1940 voor de trekker, misschien ook 1940 voor de aanhanger. Dat kleine karretje had ik dus eigenlijk al bijna afgeschreven. Maar die generator...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan