Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-54 Cargo Truck

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 03/03/2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Als ik naar een beurs ga, heb ik graag iets om handen dat mij bezig houd. Als één der weinigen (zoniet de enige) van mijn club zoek ik dan iets dat ik ter plaatse kan bouwen of opstarten.

In Eeklo was het deze kit van Bilek, een Dodge WC-54 Cargo Truck.

Boxart.jpg

Raar genoeg staat op de boxart WC 45 vermeld maar daar kan ik niets van terugvinden en ik vermoed dan ook dat het hier om een (serieuze) drukfout gaat.
De body is in ieder geval deze van de WC-54 ambulance en zo ook de moules die geleverd werden door Italeri hetgeen ook op de zijkant van de doos vermeld staat.

Decals.jpg

De decals vermelden ook WC-54 en niet WC-45.

Sprues.jpg

De gietramen zitten mooi verpakt,

Instructies 1.jpg

Instructies 2.jpg

de instructies zijn dan weer wat minder maar begrijpelijk.

Langzaam maar zeker, even een praatje tussendoor maar tegen het einde van de beurs stak het chassis toch in elkaar.

Chassis.jpg
 
Leuk modelletje, zo te zien ook mooie details in de plastiek. Toch raar van die drukfout.
Veel succes ermee 👍
 
Die omschrijving WC-45 bracht mij gisterenavond geen rust, ik moest weten hoe het nu juist in elkaar steekt.

Om die reden heb ik er de Dodge bijbel eens bijgehaald, ben ik gaan googelen en heb ik andere boeken nagekeken.
Conclusie:

- als je zoekt op WC-45 kom je terecht bij de bouwdozen van Bilek maar nergens vind je foto’s van het echte voertuig zelf.

- Wikipedia heeft en geeft een hele mooie en juiste uitleg over de verschillende Dodge WC types maar nergens komt de 45 er in voor. Zij maken wel melding dat voertuigen van het type 54, die wij kennen als de ambulance, ook gebruikt werden door het Signal Corps. Bilek heeft hier trouwens ook een bouwdoos van uit.

- De Dodge bijbel spreekt ook niet over de 45 maar leert wel dat de nummering beginnend met 4 terug slaat op de 1/2 ton versie van de WC types hetgeen dus niet kan bij mijn voertuig want die behoort tot de 3/4 ton types.

- Het gebruikte body type eigen aan de WC-54 werd dus gebruikt als ambulance, radio wagen voor het Signal Corps, gesloten truck (welke ik nu bouw) en als zogenaamde “Paddy Wagon” (bij ons gekend als het dievenkarretje) bij de Military Police.
De body werd gebouwd bij Dodge, het ambulance interieur door een ander bedrijf.

- Bilek heeft raar genoeg ook een bouwdoos uitgebracht van de truck gebruikt door de MP’s maar die zijn extreem raar en ik heb er ooit maar één gebouwd model van gezien. Ik heb getracht deze te bestellen via hun site maar het is onmogelijk om het juiste verzendadres in te vullen vermits je het land niet kan invullen.

Indien iemand meer info zou hebben dan hoor ik het graag.
 
Mooi verhaal over de zoektocht naar het type WC-45 / WC-54. Hopelijk vind je de gezochte bouwdoos van de MP versie. Dit zal dan zeker een uiterst zeldzame kit zijn.
Wat wij nog onthouden is dat je zelfs op een beurs ter plaatse aan een gevonden model begint. Niet te verwonderen dat je op deze manier een gigantische hoeveelheid gebouwde modellen bijeen krijgt.

Wat de Dodge zelf betreft. Ik heb niet direct iets met de militaire voertuigen maar ik vind de Dodge toch wel iets hebben. Benieuwd naar het gebouwde model (tot morgen of overmorgen dus :winking: ).
 
Going to be a good one can’t believe all the variations and uses of this truck
 
De truck vordert langzaam maar de body staat er ondertussen op.

Body.jpg

Jammer genoeg sluit deze niet mooi aan bij de cabine en het zal dus opvullen schuren en plamuren worden, zo blijven we bezig.
 
Mooi verhaal , jammer van de pasvorm. Das extra werk waar je waarschijnlijk niet op rekent als je begin te bouwen, veel succes met het vervolg 👍🏻

Greetzzzz Modest.
 
Looking great , you got the join on the roof sorted , can’t even see it
 
Ook hier opnieuw wat vorderingen:

Bijna 1.jpg

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

Tijd om aan de afwerking te beginnen:
- decals
- plaatsen werktuigen
- plaatsen van de ruiten
- plaatsen ruitenwissers en achteruitkijkspiegel
- bijwerken verf waar nodig en schilderen reflectoren
- washes
 
Heel nette bouw en mooie spuitwerken.
 
Vandaag deze jongen afgewerkt en van het goede weer gebruik gemaakt om enkele buiten foto's te nemen. Sterke zon en veel wind, kon net voorkomen dat ie ging wegvliegen.

Fin 1.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Als de wielen niet de grond raken, dan komt dit door de tafel, ik bouw al mijn voertuigen met de wielen op de grond.

Wat de decals betreft zit ik met een raadsel en ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet voordat ik ze geplaatst had.
Achteraan (volgens het plan op de linker zijkant) staat een decal "Caution left hand drive". Dit impliceert dat dit voertuig rechtstreeks uit de US was geïmporteerd en zo op de Britse wegen reed.
De vermeldingen op de bumpers vermelden echter 24 B1 26 B-16 wat zou betekenen dat het voertuig behoorde tot de 24th Infantry Division, 1st Battalion.
Echter, de 24th Infantry Division vocht in de Pacific en meer bepaald in de Filippijnen alsook, na WO2, in Korea. B1 verwijst naar het 1st Battalion maar de 26 is een raadsel want er was geen 26 Infantry Battalion. B-16 is de plaats in het konvooi.

De verkeerde benaming op de boxart (45 ipv 54) , het feit dat er geen foto's te vinden zijn van een WC-54 als cargo voertuig én de vreemde combinatie van de decals doet mij er momenteel sterk aan twijfelen of deze kit niet eerder een verkoop truuk was dan wel een replica van een echt voertuig. Als iemand mij hier meer uitleg over kan geven dan hoor ik het graag.

Maar deze is nu afgewerkt als een WC-54 cargo truck en krijgt zo zijn plaats in de verzameling.
Weer een bouwdoos minder .... :-)
 
Vandaag deze jongen afgewerkt en van het goede weer gebruik gemaakt om enkele buiten foto's te nemen. Sterke zon en veel wind, kon net voorkomen dat ie ging wegvliegen.

Bekijk bijlage 438003

Bekijk bijlage 438004

Bekijk bijlage 438005

Bekijk bijlage 438006

Bekijk bijlage 438007

Als de wielen niet de grond raken, dan komt dit door de tafel, ik bouw al mijn voertuigen met de wielen op de grond.

Wat de decals betreft zit ik met een raadsel en ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet voordat ik ze geplaatst had.
Achteraan (volgens het plan op de linker zijkant) staat een decal "Caution left hand drive". Dit impliceert dat dit voertuig rechtstreeks uit de US was geïmporteerd en zo op de Britse wegen reed.
De vermeldingen op de bumpers vermelden echter 24 B1 26 B-16 wat zou betekenen dat het voertuig behoorde tot de 24th Infantry Division, 1st Battalion.
Echter, de 24th Infantry Division vocht in de Pacific en meer bepaald in de Filippijnen alsook, na WO2, in Korea. B1 verwijst naar het 1st Battalion maar de 26 is een raadsel want er was geen 26 Infantry Battalion. B-16 is de plaats in het konvooi.

De verkeerde benaming op de boxart (45 ipv 54) , het feit dat er geen foto's te vinden zijn van een WC-54 als cargo voertuig én de vreemde combinatie van de decals doet mij er momenteel sterk aan twijfelen of deze kit niet eerder een verkoop truuk was dan wel een replica van een echt voertuig. Als iemand mij hier meer uitleg over kan geven dan hoor ik het graag.

Maar deze is nu afgewerkt als een WC-54 cargo truck en krijgt zo zijn plaats in de verzameling.
Weer een bouwdoos minder .... :-)
Is een mooi model geworden. Je collectie Dodge is ver kompleet zeker Erwin . Willy.
 
Is een mooi model geworden. Je collectie Dodge is ver kompleet zeker Erwin
Nog niet eens halverwege Willy, mis nog de 53, 54 Signal Corps, 55(M6), 57, 58, 63, KD, 2 Power Wagons en niet te vergeten een hele serie 1/2 ton voertuigen. De meeste liggen hier al, nog juist tijd vinden om ze te bouwen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan