Hoofdsponsor

Diorama-materiaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
(als dit verkeerd staat kan iemand het dan onder de juiste noemer plaatsen?)

Mijn modelbouwbenodigdheden koop ik voor 95% online maar na enkele miskopen zou ik graag eens weten welk merk het beste materiaal heeft om diorama's een natuurlijke look te geven. Daarmee bedoel ik vooral bomen, struiken, gras, planten, enzovoort. Er zijn zoveel merken en sommige hebben dingen in het assortiment die echt nergens op lijken. Ook ben ik het gebruik van de klassieke grasmatten beu, het is totaal niet mooi en doet afbreuk aan het diorama. Ooit heb ik al eens mooie dingen gekocht maar natuurlijk kan ik me het merk niet meer herinneren.

Op een beurs of in de winkel kan je alles bekijken maar in een webshop is dat niet mogelijk. Wegens tijdsgebrek geraak ik niet in een winkel, ook vanwege de zondag/sluitingsdag (begrijpelijk, dat geef ik zeker toe) maar dit is de enige dag dat het zou kunnen voor mij.

Of heeft één van de sponsors dit in het assortiment of misschien zijn er daar plannen voor?
 
check dit eens Alain, dit is het merk waarover ik eerder sprak:

http://www.treemendus-scenics.co.uk/scenic-kits-variety-of-seasons-hedge-bush-shrub-kit-mini-kits/

ik heb ze nog niet eerder in België in een winkel geweten dus had het idee om ze ook in te kopen. Ik heb hun spullen gebruikt om de schamele blaadjes op mijn boom hier te simuleren (de takken zijn gedaan met een plant die heet teloxis aristata die ik zelf gekweekt heb):

oKuRxHW.jpg

ik heb ze eens een berichtje gestuurd, wie weet kan ik het nog in de shop nemen binnenkort.
 
Voor gras gebruik ik grasvezels, het strooien vergt wel wat werk. Maar het oogt heel natuurlijk en je kan het bij verven.
Bomen maak ik zelf met ijzer of koper draad, voordeel je geeft zelf je structuur aan je boom. Bevlokken doe ik met matriaal van spoorwegbouw.
Het zelfde spoormatriaal voor steenjes enz.

Grtz Bart
 
De modelbouwers van de oudere generatie, waaronder ik mijzelf reken, liepen voortdurend naar de grond te kijken om te zien of ze niets konden gebruiken en alles werd eens goed bekeken alvorens iets weg te smijten.
Je zou er van verschieten wat prachtige kleine plantjes je kan vinden en die je perfect kan gebruiken in dio's.
Mijn vrouw kweekt ook Bonsai boompjes en als er al eens eentje sterft dan wordt de stam en takken nooit weggeworpen. Een dode buxus plant is een ideale stam op 1/35 en een tak ervan is ideaal op 1/72.
Vroeger gingen we in de herfst mooie gekleurde bladeren rapen en lieten we die drogen. Eens droog werden die vermalen in een oude koffiemolen ( niet te klein) om daarna te fungeren als blaadjes van bomen.
Modelbouw hoeft niet duur te zijn, eerder vindingrijk.
 
Goed rondkijken in de natuur en je verbeelding laten spreken, en daar heb jij geen gebrek aan dus dat komt wel goed.
en mocht je toch eens tijd hebben ga eens naar een winkel voor model treinen ipv militaire model bouw.
schrijf de namen op van het spul dat je wel ziet zitten, je hoeft het daarom nog niet te kopen. Thuis even googelen, fotoke afprinten en je eigen opmerking er op schrijven. zo kan je later nog eventueel via web winkel bestellen als je het nodig hebt.
succes met je zoektocht
ps; in mijn dio (link in handtekening) zitten verschillende natuurlijke materialen in.
vgr Marc
 
Beste mensen, gelijk hebben jullie. Er is genoeg te vinden in de natuur om geen dingen te moeten kopen. Er groeien bvb varens in m'n tuin en die kunnen bruikbaar zijn na drogen. Roept herinneringen op aan het onvermijdelijke herbarium op school. Dat van die droge bladeren vermalen is ook een goed idee. En uiteraard andere planten die overal rond groeien, kwestie van wat verschillende structuren aan te brengen.

Na het drogen, zou het dan een goed idee zijn om er een laagje vernis op te spuiten? Of is dat gewoon een kwestie van experimenteren?
 
je kan verschillende planten snel drogen in de micro golf, zoek maar eens op het www
Het voordeel is dat ze dan hun kleur wat meer behouden en de meeste schadelijke beestjes gaar gekookt zijn.
ik spuit op het einde nog een laagje vernis.
vgr Marc
 
De microgolf is weg omdat die maar heel zelden gebruikt werd en kostbare plaats in de keuken innam. Het zullen dus een herfstlandschappen moeten worden met verkleurde planten.
 
Aantal dingen die me zo te binnen schieten :

Ook winkels waar ze spul voor aquariums verkopen hebben bruikbaar spul en niet duur.
bijvoorbeeld allerlei steentjes, zowel gladde alsook grof vulkanisch gesteente.
Bovendien te verkrijgen in allerlei kleurtjes.

Kattebak grit is ook zeer bruikbaar voor terrein vulling.

Gebruikte theezakjes : inhoud uitspreiden en laten drogen voor struik en boomblad. Eventueel fijner malen voor bodemstrooisel.

Oasis (voor bloemschikken) : fijn wrijven en te gebruiken als mos bedekking.

Tuinaarde : laten drogen. Zit ook fijne haarwortels in, mengsel maken met allerlei gedroogd
materiaal uit de natuur en je hebt een mooie basis voor bosgrond.

Plantenwortels uit tuin of potplant is ook mooi voor dichte begroeing te maken, of kaal struikgewas.

Berkenboom: de gevallen zaadsliertjes verzamelen en tussen de handen loswrijven. De schubjes lijken op loofblad en ook de heel
fijne zaadjes zijn als strooimateriaal te gebruiken.

Amerikaanse Eik : de bloesem van deze boom is fantastisch te gebruiken voor struikgewas en boomtakjes.
Het zijn lichtbruin gekleurde steeltjes met een reeks heeel fijne bloemetjes die er uitzien als fijn loofblad.

Allerlei onkruid bloeit met fijne bloemetjes die na droging goed te gebruiken zijn als bloemen of strooisel.

Verzamel wat spul wat je in het bos onder bomen vind, niet de aarde, maar het losse spul wat er op ligt.
Drogen en dan even in de blender en je hebt mooi bodemstrooisel.

Synthetisch strooigras : stuur mij jouw adres en ik stuur je een mooie portie want ik heb beetje veel van dat spul.

Een witkwast kun je mooi kaalknippen voor lang gras (kun je ook doen met ouwe schilderkwasten).

Uiteen gerafeld sisaltouw is ook mooi te gebruiken voor graspollen of ruwe grassoorten.

Mos wat gebruikt wordt voor bloemstukjes koop je voor een habbekrats in de bloemenwinkel.

Strooibaar groetje ;)
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeld van eikenbloesem in 1:35 diorama.
Aantal sliertjes bij elkaar gebonden en groen gespoten.

Dsc05929sa_zpsrhfefpcy.jpg
 
Zeer mooie samenstelling van zeer bruikbare natuurlijke producten Peter,gek dat dat hier nog niet is gezegd want heb er zelf een kastje van vol😉
 
tof dat zijn toch weer dingen waar we weeral iets mee kunnen doen
Thanks Peter
grtz
Marc
 
heb je een foto van dat synthetisch strooigras, Peter?
 
Koperdraad is een heilig wondermiddel om bomen mee te maken.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan