Hoofdsponsor

Diorama Blohm & Voss werf

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
Papier, deels bouwplaat en deels kaartmateriaal en resin
BOUWBUDGET
HMV bouwplaten vooral
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Ja, tuurlijk

eborgers

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mrt 2021
Berichten
178
Locatie
Zoetermeer
Hoi mensen,

even nadenkend over wat waar te posten maak ik graag een verslag hier over de bouw van mijn voorgenomen diorama, waar het eerder gebouwde droogdok op komt te staan. Ik plaats ook informatie hierover op het NVM forum, maar niet steeds hetzelfde, dus samen geeft dat denk ik een leuk beeld

De werf staat in Hamburg en bouwde onder andere de beroemde Bismarck. Natuurlijk niet de Japanse Fuso die ik ook bouwde en in het dok wil leggen, maar ik speel daar maar even dat de fuso op bezoek is. Niet een heel rare gedachte, want ergens stonden ze aan dezelfde kant met Amerika als gemeenschappelijke vijand in WW2. De fuso is afgebeeld zoals in 1935 (vergaan in 1944) maar laat de fantasie maar werken. Dit is dus de werf rond 1935, waar de Fuso zojuist verbouwd is oid.
 
Foto’s van de werf (uit verschillende tijden) met als je goed kijkt drijfdokken
 

Bijlagen

  • IMG_7056.jpeg
    IMG_7056.jpeg
    777,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7055.jpeg
    IMG_7055.jpeg
    231,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_6969.jpeg
    IMG_6969.jpeg
    970,9 KB · Weergaven: 6
Een impressie

Een kade met treinen, een hijskraan (van HMV), misschien nog extra kranen, uiteraard het dok en misschien nog extra schepen of schuiten (zie je op de foto ook: schepen tussen wal en drijfdok!)

image.jpgimage.jpg
 
Dat ziet er al goed uit Eric, ik veronderstel dat deze kraan vooral lasercut onderdelen zijn ?
 
Geweldig , ik geniet hier evenveel van als gewone modelbouw in welke vorm dan ook
Echt waanzinnig knap
 
Gewoonweg shockerend spectaculair mooi.
 
Dat ziet er al goed uit Eric, ik veronderstel dat deze kraan vooral lasercut onderdelen zijn ?
Ja, heel veel. Maar ik snijd wel papier uit en plak dat op de LC. Dat oogt toch meer als papier en er staan extra lijntjes op alsof balken aan elkaar zijn geklonken
 
Ik ben benieuwd wat “gewone” modelbouw is. We zijn allemaal een beetje bijzonder niet 😉. En naar mijn ervaring: elke vorm kent zijn uitdaging!
Geweldig , ik geniet hier evenveel van als gewone modelbouw in welke vorm dan ook
Echt waanzinnig knap
 
image.jpg
Tja, en toen moest ik de boel weer slopen want het platform met het huisje bleek flink te breed. Gewoon geveild en meteen maar het hekje er op
 
image.jpg

Ja hoor, het is me weer gelukt. Zie ik dus nu pas dat de raampjes van de kabine, die ik heb zitten snijden, gewoon in de lc set zitten. Dom dim dom, niet goed opgelet. Mijn fout natuurlijk alhoewel in andere hmv bouwplaten vaak staat aangegeven waar lc zit.

Nou ja, laat ik maar trots zijn op mijn raampjes, toch best goed gelukt

🤣
 
Ja hoor, het is me weer gelukt. Zie ik dus nu pas dat de raampjes van de kabine, die ik heb zitten snijden, gewoon in de lc set zitten. Dom dim dom, niet goed opgelet. Mijn fout natuurlijk alhoewel in andere hmv bouwplaten vaak staat aangegeven waar lc zit.

Nou ja, laat ik maar trots zijn op mijn raampjes, toch best goed geluktimage.jpg
 
Een echt contragewicht geplaatst van magneetvel. Vier laagjes klopte mooi
 

Bijlagen

  • IMG_7135.jpeg
    IMG_7135.jpeg
    439,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_7134.jpeg
    IMG_7134.jpeg
    310,8 KB · Weergaven: 3
Ziet er mooi filigraanwerk uit, is die te brede cabine een fout in de kit, of eerder een onnauwkeurigheid van de bouwer ?
 
Ziet er mooi filigraanwerk uit, is die te brede cabine een fout in de kit, of eerder een onnauwkeurigheid van de bouwer ?
Ik denk dat het allemaal veroorzaakt wordt door de dikke lc. Ook kan het zijn dat ik het platform net even hoger of lager had moeten plaatsen, waardoor dit beter uitkwam. De HMV kits passen altijd perfect, dus die geef ik zeker niet de schuld, maar de lc van de dragende delen is erg dik en dat leidt tot rare vormen. Ik had die beter 45 graden op de hoeken kunnen wegvijlen, dan had het wel geklopt
 
het wagentje dat rijdt op de rails. Naast de rails zitten draden die hem trekken. Dat kan perfect van elastisch draad. De lc gebruik ik niet. Dik en geen opdrukFBE67B50-E022-465A-A53F-5DC1714CD6FD.jpegIMG_7152.jpegIMG_7151.jpegIMG_7153.jpegIMG_7155.jpegIMG_7160.jpegIMG_7166.jpeg
 
Nu vooral nog imperfecties wegwerken, randen kleuren en trappetjes. Voor het hijswerk moet ik eens denken of ik dat doe met draad of 3d
 
Door de macro foto's zie je de imperfecties wel maar van een afstandje valt dat reuze mee.
Het wordt een mooi geheel!

Fred
 
Door de macro foto's zie je de imperfecties wel maar van een afstandje valt dat reuze mee.
Het wordt een mooi geheel!

Fred
Beetje wegsnijden van overdadige lijm en overhangende stukjes papier foet al wonderen. Door het dikke lc zie je het duidelijk zitten. Maar verf en potlood doen wonderen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan