Hoofdsponsor

1/72 Diamond T Asphalt Tank

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 15 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Mijn andere projecten zijn allen in hun verfstadium beland en ik kan het niet hebben dat ik niets te bouwen heb.
Vermits het ook tijd was voor een nieuw 1/72 projectje, viel de keuze op dit niet alledaags model.

De officiële titel van de kit is "Diamond T 968A with Asphalt Tank" maar in het US militaire jargon werd die omschreven als "Asphalt Tank 800-gallon, Truck-Mounted" waarbij het chassis van de 4-ton Diamond T truck gebruikt werd.
Een in militaire kringen redelijk zeldzaam voertuig want er zouden er maar 177 van gebouwd zijn die allen naar het Corps of Engineers gingen.
Zij gebruikten die niet alleen om wegen te herstellen maar ook om vliegvelden aan te leggen waarbij zij onder meer de grondlaag spoten voor het aanbrengen van rollen bitumen, net zoals wij een rol roofing zouden aanbrengen.

De kit is van IBG Models uit Polen en bestaat enkel uit plastieken onderdelen.

Boxart.jpg

Sprues.jpg

Er zijn 3 sprues en de voorziene ramen zijn uit te snijden uit folie, geen klare plastiek dus.

Decals.jpg

Een set decals eigen aan alle door hen uitgebrachte Diamond T trucks in alle versies. Voor ons model is slechts één set voorzien.

Instructions.jpg

De instructies zijn computertekeningen, goed uitgelegd maar het ontbreekt een beetje aan uitleg van te gebruiken kleuren voor o.a. de motor en het interieur.

Een "vuil boeksken" met foto en uitleg hebben we ook in bezit:

Boek 1.jpg

Een mini bijbel over dit type trucks.

Boek 2.jpg

met een pagina gewijd aan dit type. Het is duidelijk dat de onderste foto aanleiding was bij het ontwerp van de boxart van de kit.

Wielen.jpg

We zijn gestart volgens de instructies met de wielen, motorblok en interieur.
Geen gegevens omtrent de kleur van de motor behalve "staalkleur" waarvan ik weet dat het niet juist is. Even zoeken en de motor moet een groene kleur krijgen doch geen olijfgroen.

00-Herc-529.jpg

De Diamond T was uitgerust met een Hercules DFXE diesel motor van 14.636 cc.

Wordt vervolgd ...
 
Die gaan ze kunnen gebruiken op uwen tarmac en volg.
 
Apart voertuig.
 
Mijn andere projecten zijn allen in hun verfstadium beland en ik kan het niet hebben dat ik niets te bouwen heb.
Vermits het ook tijd was voor een nieuw 1/72 projectje, viel de keuze op dit niet alledaags model.

De officiële titel van de kit is "Diamond T 968A with Asphalt Tank" maar in het US militaire jargon werd die omschreven als "Asphalt Tank 800-gallon, Truck-Mounted" waarbij het chassis van de 4-ton Diamond T truck gebruikt werd.
Een in militaire kringen redelijk zeldzaam voertuig want er zouden er maar 177 van gebouwd zijn die allen naar het Corps of Engineers gingen.
Zij gebruikten die niet alleen om wegen te herstellen maar ook om vliegvelden aan te leggen waarbij zij onder meer de grondlaag spoten voor het aanbrengen van rollen bitumen, net zoals wij een rol roofing zouden aanbrengen.

De kit is van IBG Models uit Polen en bestaat enkel uit plastieken onderdelen.

Bekijk bijlage 435285

Bekijk bijlage 435286

Er zijn 3 sprues en de voorziene ramen zijn uit te snijden uit folie, geen klare plastiek dus.

Bekijk bijlage 435287

Een set decals eigen aan alle door hen uitgebrachte Diamond T trucks in alle versies. Voor ons model is slechts één set voorzien.

Bekijk bijlage 435288

De instructies zijn computertekeningen, goed uitgelegd maar het ontbreekt een beetje aan uitleg van te gebruiken kleuren voor o.a. de motor en het interieur.

Een "vuil boeksken" met foto en uitleg hebben we ook in bezit:

Bekijk bijlage 435289

Een mini bijbel over dit type trucks.

Bekijk bijlage 435290

met een pagina gewijd aan dit type. Het is duidelijk dat de onderste foto aanleiding was bij het ontwerp van de boxart van de kit.

Bekijk bijlage 435291

We zijn gestart volgens de instructies met de wielen, motorblok en interieur.
Geen gegevens omtrent de kleur van de motor behalve "staalkleur" waarvan ik weet dat het niet juist is. Even zoeken en de motor moet een groene kleur krijgen doch geen olijfgroen.

Bekijk bijlage 435292

De Diamond T was uitgerust met een Hercules DFXE diesel motor van 14.636 cc.

Wordt vervolgd ...
Wist niet dat dit type bestond . Past blijkbaar goed . Nog geen gevloek gehoord . Willy.
 
Veel plezier ermee. Ik vind een truck in 1/35 al klein :)
 
Nog niet gevloekt hoor Willy, is een goede kit. Het enige dat ik soms moet doen is het plan wat beter onder het licht houden om de details te kunnen onderscheiden op die computer tekeningen.

Chassis 1.jpg

Vanavond het chassis in elkaar gestoken, in totaal 26 onderdelen tot nu toe.

Chassis 2.jpg

Moet nu nog het trekhaak gedeelte bevestigen maar eerst de beide bumperstukken achteraan uitboren want die zijn dicht gegoten.

Wordt vervolgd ...
 
Looks like a great kit , some nice detail for its size, also I have not seen this one before,.
 
Beetje verder gewerkt aan het samenstellen van diverse onderdelen van de tank en de achter opbouw.

Tank parts 1.jpg

Alles past perfect. De witte onderdelen zijn vervangingen voor deze op de sprue welke bij het opkuisen braken.

Tank parts 2.jpg

en even in dryfit op het chassis.
Vanavond krijgen ze nog een primer.

Wordt vervolgd ...
 
waarom gaat het bij jullie toch altijd zoveel sneller dan bij mij ????, :)
Ziet er weeral netjes uit, veel bouwplezier verder.
 
Apart kitje,

En zooo klein, mooi werk hoor.

Grtz.

Luc :cool:
 
waarom gaat het bij jullie toch altijd zoveel sneller dan bij mij ????, :)
Ziet er weeral netjes uit, veel bouwplezier verder.
Het is nu ook niet zo een bakbeest als jouw brandweerwagen hé ! :-):-)
 
Mooi tankwagentje, kit die ik nog niet eerder zag. Als liefhebber van dit specifieke type vrachtwagens, volg ik met interesse.
 
Knap weer in deze kleine schaal.
Het vraagt toch een zeker geduld en finesse om dit steeds zo netjes te maken.
 
Chassis afgewerkt en gespoten, motor geschilderd, geplaatst en verweerd met MIG Dark Wash.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

Ook de onderdelen van de asfalt tank steken in elkaar en zijn gespoten.

Tank 1.jpg

Op foto lijkt het alsof bepaalde stukken niet geschilderd zijn maar dat is niet zo.

Tank 2.jpg

Hier moeten wel nog bijkomende washes aangebracht worden.
 
Een specialleke dat zal opvallen...
Mooi werk zover.
 
Chassis afgewerkt en gespoten, motor geschilderd, geplaatst en verweerd met MIG Dark Wash.

Bekijk bijlage 435483

Bekijk bijlage 435484

Ook de onderdelen van de asfalt tank steken in elkaar en zijn gespoten.

Bekijk bijlage 435485

Op foto lijkt het alsof bepaalde stukken niet geschilderd zijn maar dat is niet zo.

Bekijk bijlage 435486

Hier moeten wel nog bijkomende washes aangebracht worden.
Chassis afgewerkt en gespoten, motor geschilderd, geplaatst en verweerd met MIG Dark Wash.

Bekijk bijlage 435483

Bekijk bijlage 435484

Ook de onderdelen van de asfalt tank steken in elkaar en zijn gespoten.

Bekijk bijlage 435485

Op foto lijkt het alsof bepaalde stukken niet geschilderd zijn maar dat is niet zo.

Bekijk bijlage 435486

Hier moeten wel nog bijkomende washes aangebracht worden.

Chassis afgewerkt en gespoten, motor geschilderd, geplaatst en verweerd met MIG Dark Wash.

Bekijk bijlage 435483

Bekijk bijlage 435484

Ook de onderdelen van de asfalt tank steken in elkaar en zijn gespoten.

Bekijk bijlage 435485

Op foto lijkt het alsof bepaalde stukken niet geschilderd zijn maar dat is niet zo.

Bekijk bijlage 435486

Hier moeten wel nog bijkomende washes aangebracht worden.
Mooie afwerking en fijne details. Willy.
 
Nog beetje verder gedaan:

Chassis 3.jpg

Chassis werd voorzien van motor en wielen, de banden moeten nog bijgewerkt worden. Hier wel de opmerking dat het heel duidelijk naar voor komt indien het gedeelte met de vering achteraan niet goed zou uitgelijnd zijn want dan zouden alle wielen niet de grond raken.

Tank 3.jpg

De tank kreeg een rubberen darm; de plaats voor het reservewiel is nog leeg.

Cabine.jpg

De cabine steekt ook in elkaar, de spatborden moeten nog geplaatst worden. De in de kit voorziene bescherming (roosters) voor de koplampen zijn totaal onbruikbaar: veel te dik en geen openingen voorzien. Hopelijk kan ik ze vervangen.

Dryfit.jpg

Eens een dryfit dat al een beter idee geeft hoe de tankwagen er zal uitzien.

Wordt vervolgd ...
 
Toch wel een leuk model nu het gedeeltelijk in elkaar steekt.
 
Gaat weer goed vooruit. Ik vind het wel wat hebben.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan