Hoofdsponsor

1/35 "Defending Hill 192" (Normandy, juli 1944) [wip]

Figuren : 3e lid MG-team : Figuur Converteren

Het is de h00gste tijd om weeeeer wat toe te voegen, dus daar ganemeweer(al) :P:D:dry::O8):huh:.....:nowink:

Figuren : MG-42 Team : Munitiedrager :

Dioramacompositieoverdenking :
Tussendoor het bouwen zet ik af en toe de elementen op hun plek om het geheel eens te bekijken.
Ik kreeg nog een 'leeg gevoel' achterop het diorama, met name het stukje weg achter de StuH...
Na enig intern beraad der grijze cellen ontsproot dit plannetje :

Rechts van de lege plek op de weg loopt een MG-team redelijk verscholen achter een Hedgerow.
Die mannen kon ik meer bij het geheel betrekken door een 3e collega toe te voegen die
vanaf de weg door een gat in de Hedgerow achter hen aan kwam.
Dat gat in de Hedgerow kan ik dan aankleden alsof het MG team daar een vuurpositie had vanwaar ze nu dus verderop trekken.
De functie van de 3e lid van het MG team gaat zijn : Munitiedrager.


Munitiedrager : Scratch of Conversie ? :
Voor de actie van deze figuur is een specifieke pose nodig : tegen een stijle vrij hoge aardewal klimmen.
Sculpten geeft uiteraard de vrijheid te maken wat men maar wil, maar er schoot me een bestaand figuur in het hoofd...
Eens mijn scrap barak raadplegen...
Ja hoor, hij is er nog...

attachment.jpg

Deze Kumpel zag er uit als dat er qua fysiek niet veel veranderd hoefde worden, aldus koos ik voor een conversie.
Van origine maakt-ie deel uit van onderstaand klassiek setje :

3MgZ4T.jpg

Een bijna perfecte pose voor wat ik wil neerzetten..
Hier zijn de uniform details van torso en onderlijf alvast weg gedremeld.
Ook het (te vervangen) hoofd is losgezaagd en voor looks even met KK (Koude Kit) recht naar voren kijkend herplaatst.

MFMZDk.jpg


Figuur Converteren : Basiswerk :
Het kereltje is ontleed en voorbereid om de definitieve pose te gaan vaststellen
Met name het torso wilde ik meer voorover gebogen, vanwege de klim actie met een stevige last op zijn rug.
De rechterhand moest ongeveer een kwartslag linksom om zo een tak of een boomwortel te kunnen grijpen.
Linkerarm + hand en de benen + voeten hoeft niet aangepast. Voor deze volstaat het de grond naar hun postie te vormen.
Koppie is van "Hornet" set "Bareheads Looking Up" HH19. Helm werd erop vastgezet met een beetje GreenStuff (GS).

bH5Ykf.jpg

Na also zijn eerste stapjes in dit verhaal...

U9zTqr.jpg

FrMEpO.jpg

7aKtt5.jpg


Hoe Munitie Dragen ? :
- Het leek me zinvol die 'Groene Pakezel' minstens 2 kistjes mee te geven.
Vastmaken met touwen ? Riemen ? Berg ammobelts om zijn nek ?
- Heb 'ns een sprue gekregen met Infra Rood uitrusting (Dragon set 6089 "Nachtjäger"), daarop zitten ook twee draagframes mmmmm :8
Na beetje onderzoek naar hoe munitie gedragen werd besloot ik deze 'Maultier op laarzen' een deftig draagframe te geven.
Het is officieel niet het correcte "Tragestell" maar zeer geschikt om twee ammo kistjes te houden.
Het enige belangrijke wat eraan ontbreekt zijn 2 steuntjes aan de onderste horizontale buis van het frame ter ondersteuning van de lading.

BHXjzT.jpg

attachment.jpg


Draagframe Plaatsen :
Eerst werd de koppelriem gesculpt. Daarna het bovendeel van de smock.
Het draagframe werd gemonteerd door het simpelweg in de Magic Sculp (MS)te duwen.
Na uitharden is de rug van de figuur gelijk gevlakt met de twee verticale framebuizen voor een pasvlak voor de 2 ammo kisten.

Y59XEn.jpg

De ontbrekende steuntjes onderaan maak ik gemakshalve pas nadat de ammokisten op de rug zijn gelijmd.

feB3xe.jpg


Uniform Details + Ammokisten + PSU :
Na noest gekneed is meneer nu op enkele kleine-geitjes klaar :

- De lipjes van de ritsen zijn stukjes 0,25mm koperdraad : aan één kant plat geknepen, andere kant in geboord gaatje gelijmd.
- Tussen de twee schouderriemen hoort eigenlijk nog een riem te zitten.
Te laat aan gedacht... nu nog die 3e riem toevoegen zou kunnen, maar :
die zou dan mooi "gespannen' tussen de 2 schouderriemen moeten komen zitten.
Daarvoor zou ik die schouderriemen opnieuw moeten aanleggen (incl. aanpassen van de smock)....
En dus...vanwege de positie van het figuur heb ik me tevreden gesteld met deze onvolkomenheid.

Z3swVS.jpg

Alle riemen heb ik nu eens gemaakt van geheel uitgeharde strips GS.
Die strips zelf zijn eerder al uit een platgerold lapje GS gesneden toen deze al 'behoorlijk taai' was.
Gespen zijn uit Aber set "Buckles and Straps" 35-A21.
Alle bijkomende PSU incl. de ammokistjes zijn van Dragon makelij. Op de broodzak na is alles "Gen2 Gear".

UAuiai.jpg

Eerst voordat de kistjes op de rug werden geplakt zijn de riemen om de kistjes gelijmd.

Qwj8d3.jpg

De onderste ammo kist is gemonteerd met de bodem precies gelijk met de bovenkant de onderste vertikale buis.
Dat maakt het maken/plaatsen van de eerder genoemde extra beugels nu vrij eenvoudig :
gewoon een rolletje GS tegen de horizontale framebuis en tegelijkertijd tegen onderkant ammo kist.

mhTmQ7.jpg

Aldus zijn de 2 steuntjes toegevoegd, twee rolletjes GS..vastgezet met CAlijm.
Niet erg mooi symetrisch zag ik tijdens fotograferen, maar allee...het zitter ;)
Goed zichtbaar ook de ruimte tussen de riemen en de kistjes... daar is de CAlijm weer goed voor..

KVgp2V.jpg

Met GS is één broekspijp nog iets voller gemaakt.
Ook de neuzen van de schoenen zijn iets voller gemaakt met toefjes MS.

UN52wi.jpg


Tot Slot :
Nu enkel nog wat lijmrestjes wegwerken, beetje vijlen en schuren, koppelriemgesp toevoegen...bijna klaar voor verf dus.
Deze Jäger zal verder een 3e ammokist bij zich hebben die op de aardewal zal staan.
Tijdens de conversie hitte heb ik verzuimd een karabijn in te plannen...
Ik ga nog bekijken of die fatsoenlijk toe te voegen is aan het figuur... anders een alternatief verzinnen...

Nu is het even klaar met de figuren op het dio, die komen pas weer aan bod zodra ze een verfbadje gaan bekomen.
Volgende bijdrage zal ik als tussendoortje vullen met vermelden van tools en boekjes die handig zijn bij
sculpten en converteren van figuren.

Een handvol bedanksels voor het volgen en moet ik iets verduidelijken, wees niet verlegen en vraag maar !

Happy Converting :D
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik aan het einde van pagina 7 terecht gekomen en ik moet zeggen dat dit werkelijk een episch topic is. (Bijna) alles wordt, tot in detail en met liefde, uitgelegd en van illustraties voorzien. Eigenlijk kan dit topic integraal en rechtstreeks naar de knowhow-sectie.

Goede tips over solderen, schilderen, construeren. Het is bewonderenswaardig hoe je aan de slag bent gegaan met het aanpassen van de verschillende figuren. Ondanks dat je voor het eerst volledig acryl hebt gebruikt voor het schilderen van de figuren, ziet het er bijzonder overtuigend uit. Enige kanttekening daarbij is, dat het wellicht nuttig is om nog eens te kijken naar de huidskleur van de MG-schutter, die komt wat leerachtig op mij over; wellicht is dat echter een foto-illusie.

Door middel van dit diorama, dat mij overigens meer aanspreekt dan zijn psychedelische voorganger (die ik qua technieken en ideeën overigens ook ontzettend knap vond), toon je mijns inziens dat je een van de beste dioramabouwers van dit forum bent, naast GUnit, Inflandersfields en nog enige (weinige) anderen. Gecombineerd met de inhoud van dit topic, is dat voor mij goed nieuws want ik probeer er zoveel mogelijk van op te slurpen.

Diorama's zijn voor mij het absolute summum van modelbouw. Je kunt een model maken, dat is leuk en knap. Je kunt een figuur maken, dat is ook leuk en knap. Maar het beide te kunnen en dan nog met zoveel overtuiging en overmacht jegens de argeloze kijker, is van een andere orde; nog afgezien van dat ik het interessanter vind een diorama te bekijken, nu dat anders dan het gemiddelde alleenstaande model een verhaal vertelt. Het creëren daarenboven dusdanig te beschrijven dat nagenoeg iedereen die het serieus volgt er iets van leert, is vers drie. Voor mij is dit topic nu al één van de forumhoogtepunten van 2017; hopelijk biedt deze post instigatie voor een enkele lezer die de inhoud van dit topic nog niet volledig tot zich heeft genomen om zich tot pagina 1 te wenden en zich van daaruit onder te dompelen in de geschiedschrijving van niet alleen deze bijzondere weer te geven geschiedkundige situatie, maar ook die betreffende de wijze waarop die weergave tot stand aan het komen is.

Ik ga weer verder daar waar ik gebleven was: het begin van pagina 8.
 
Wat Roy zegt, dit is één van de forumhoogtepunten van dit jaar, ik weet niet hoeveel keer ik het woord 'onvoorstelbaar' nog zal dienen te gebruiken in dit draadje maar ook nu kan ik er niet omheen, dus : ONVOORSTELBAAR wat je met dit figuurtje weer presteert, hoe het uitgroeit van een pover ventje tot een stoere vechtjas die afgeladen is met heerlijk detail !
 
Sluit mij volledig aan bij Roy en Guy kan het niet genoeg zeggen grt.
 
Ik kan niet veel toevoegen aan wat hierboven beschreven is :nowink:
Zéér leerzaam topic!!
Prachtig werk...
 
Ben hier al een tijdje in stilte aan het volgen en volgens mij is dit gewoon Kunst met een grote K....prachtwerk,meer kan ik niet zeggen ! 😉
 
Geweldige update ne beschrijving van wat je allemaal doet. Ben zeer onder de indruk van je scratch werk met de figuren...petje af.
gr Ed
 
Goede avond :)

bedankt voor de reacties jongens, stuk voor stuk fijne waarderingen ! :)

Eén ervan springt er wel uit... had deze donderdagnacht al gelezen, maar was speechless...
Waarom sprakeloos kan ik over uitwijden, en heb dat ook geprobeerd, maar doe het toch maar niet.
Het volstaat om te zeggen dat het me geraakt heeft en dat ik er (ook op persoonlijk vlak) echt iets mee kan.
Bedankt Roy :D

groeten ;)
 
Graag gedaan Peter. Zoals hierboven al min of meer gezegd, als je zoveel moeite stopt in een topic, verdient dat een inhoudelijke reactie. Ik ben blij dat je er iets aan hebt.

Inmiddels ben ik helemaal bijgelezen en zie ik met interesse de nieuwste update tegemoet.
 
Bedankt Danny, fijne opmerking :)

Heb ik zeker Roy !
De volgende aflevering is informatief stukkie omtrent sculpt boekjes en tools. Dan nog 3 bouw/schilder updates.
En je had in jouw vorige reactie nog iets aangestipt over figuur schilderen :
Enige kanttekening daarbij is, dat het wellicht nuttig is om nog eens te kijken naar de huidskleur van de MG-schutter, die komt wat leerachtig op mij over;
wellicht is dat echter een foto-illusie.
Zelf zie ik dat effect niet zo, maar misschien onstaat het leerachtige vanwege iets te rijk kleurgebruik, of te ruwe overgangen.
Ik zal nog eens wat headshots maken en die bij de betreffende post plaatsen.

groet :D
 
Peter met je topics word hier echt wel iets gedaan en geeft mij de nodige zin om stapjes verder te gaan met sculpen dus neen. U bent bedankt voor al de moeite die je er insteekt grt.
 
sorry Pascal, ik was even ergens anders ;)

bedankt voor de opsteker, ik zal dat onthouden.

groet ;)
 
Diorama : Terrein : Appelboom Maken

Goedemiddag allen ;)
Het aangekondigde stukje over sculpting tools + bijbehorende boekjes
doe ik best apart in de Know How afdeling. Zal ik daar binnenkort plaatsen...

Ach ja, van de hak op de tak past goed bij me, dus nu maar verder met het terrein.
Hieronder ga ik een boompje opzetten betreffende..... bomen ;)

Waarom ? even wat anders... figuren kunnen geschilderd worden, maar heb nu even de buik vol van die mannetjes...
En dat sluit ook goed aan bij mijn 'pluk de Dag experimenten' hede ten dage : niet dromen over uitdagingen, maar
geef ze een hand en begin, kan mij het schelen, het dio is 4 jaar geleden pas gestart :P

Diorama : Terrein : Bomen

Appelbomen
Waarom 2 bomen en juist Appelbomen ?
a. Vanwege balans in de compositie kies ik voor 2 kleine bomen links. Tegenover 1 grote Eikenboom aan de andere kant van het diorama.
b. Appelbomen zijn kenmerkend voor de locatie van het verhaal (Bocage in Normandië).

Appelboom Constructie, Deel 1
Ter voorbereiding zijn er plaatjes bekeken op internet. Dit vind ik een mooie vorm :

Wx5tJ4.jpg

Ben dan zomaar uit de losse pols gestart met electrodraad in stukjes te knippen en strippen.
Dan enkele centimeters in elkaar draaien>> splitsen>> draaien>> enzoverder...
Had te korte stukken geknipt zo bleek, want mijn bomen vielen nogal kort uit.

Dj3Sx9.jpg

De stammen zomaar verlengen leek me niet wat...zou raar gaan uitzien...
Toch nog eens www appelpunt(nl) opgezocht...anatomie van Appelbomen ??

xpfOZh.jpg

Gezien de vorm van mijn draadboompjes en wat ik wil op het dio vind ik "hoogstam" meest geschikt, mede
vanwege die mortierluitjes die niet middenin de takken moeten komen zitten.
Dan moet ik de stammen toch iets verlengen en nog een paar dikke zijtakken maken.

Appelboom Constructie, Deel 2
Wat te doen :
-Eén boom krijgt twee extra zijtakken.
-Verlengstukken voor beide stammen maken.
-Boomskeletten controleren op vorm en hoeveelheid takken en dan bedekken met PVA+pigment.
-Boomtakken bekleden met gebladerte.

Zijtak toevoegen aan Draadboom :
Zijtak is wederom met samengedraaid koperdraad gemaakt.
Voor deze nu eerst een pasgat maken.
Een priem schuin op de stam zetten en behoedzaam door de draadstam 'boren'. Pas op voor uitschieten met de priem !

2xKgp8.jpg

Doorgaan tot het pasgat groot genoeg is.
Daarbij ga je makkelijk door de hele stam heen, maar die bijkomstigheid is later makkelijk weg te werken.
De stam verbuigt wel iets, maar blijft verder heel en stevig en is prima te corrigeren.

XxX0k2.jpg

Aldus de tak aanbrengen en met een druppel CAlijm aan beide zijden zit het voor de eeuwigheid.

u6HXDn.jpg

Verlengstuk voor de Stam :
Hiervoor heb ik een stukje genomen van de stam van een wietplant (gedroogd en kaal...neen, ik kweek ze niet !).
NOTE : De rangschikking der vertakkingen maakt haar overigens zeer geschikt voor miniatuur bomen)
- De stam heeft een zachte kern die heel makkelijk te verwijderen is met boor of priem of bolfrees enz.
- De stam zelf is geen dicht hout maar is meer een vezelige 'buis' die vrij makkelijk splijt door erin te knijpen.
- Voor een intact en 'scherp' uiteinde best zagen of met scalpel rondom doorsnijden.
- Om makkelijk te planten op het dio is er eerst een 'steekwortel' aangebracht.

bbntW7.jpg

↓ Met boortje en tapse- en bolfreesjes is het uiteinde iets geruimd om een comfortabel pasgat te verkrijgen.
Druppel CA er in en dan kan de ongelijke aansluiting bijgewerkt worden met PVA+toiletpapier, of, klei, putty, vulmiddel enz.)
Hiervoor gebruik ik weer PVA+toiletpapier, net zoals tijdens het bekleden van de kale draadbomen.
Ik vind het fijn werken met PVA+toiletpapier. Het dunne papier (laagjes van elkaar getrokken) wordt snel
papperig en laat zich met een klein ruw kwastje mooi modelleren.

yOatRQ.jpg

Voorbereiding voor aan te brengen gebladerte :
Voor zover ik de Appelboom begrijp, is er nog wat aan de takjes geknipt en gebogen.
Dan zijn de bomen meerdere malen in een laagje PVA+pigment gekwast vanwege :
- het wegwerken van het uiterlijk van de gedraaide koperdraad.
- het verzacht de eerder aangebrachte textuur (indien gewenst).
- het geeft een geschikte ondergrond voor verlijming van de takjes met PVA.
(de rechtse boom heeft hier haar extra zijtak nog niet ontvangen,
deze boom krijgt als eerste haar gebladerte en komt achteraan het dio te staan)


l4tBLH.jpg

Het veelvuldig gebruik van PVA geeft het geheel wel een glans. Dat komt later nog wel goed met de airbrush.
Gebruikte pigment kleurtjes voor de PVA-coating : emerald groen + beton grijs + std.bruin.
Ter illustratie hoe de kleur voor en na droging.
Nog nat :

wbJQ77.jpg

Opgedroogd :
opvallend dat met 4 lagen PVA hier en daar nog steeds koper te zien is, al is de 'wokkeltextuur' wel goed glad.

oy51IM.jpg


Appelboom Bladeren ?
Echte appelboomblaadjes erop ?...ja gráág !
Te koop ? Nope ! Zelf maken danmaar ? Yep !
Maar dan liefst zónder elk blaadje afzonderlijk te moeten sculpten en afbakken....

Op "Benno's Figures Forum" vond ik een topic over een zelf te maken "Leave Puch" (Blad Stans).
Goed om te weten, maar vanwege het grote benodigde aantal ben ik toch maar aan de slag gegaan met een kant en klare stans.
Om de afzonderlijke blaadjes te verwerken tot gebladerte wil ik ze op takjes plakken die dan aan de boom gelijmd worden

Eens zien of we in de buurt van een geloofwaardige Appelboom kunnen geraken...

Blaadjes Maken :
Gekleurde A4-tjes bespoten en bespetterd, na droging de stansdans...

Wmpik5.jpg

↓ Qua bladgrootte had ik liefst alleen het kleinste blad van deze stans gebruikt, maar dan zou ik er 3 van de 4 opzij moeten leggen... ja doei :tongue:

De 3 grootste blaadjes ▼.........................................................▼ de kleinste variant hou ik apart voor de jongste blaadjes aan de
............................................................................................tak-uiteinden en voor het meest zichtbare deel van het bladerdek.
uecDvL.jpg 47vvfi.jpg

De 4 verschillende blaadjes zijn specifiek voor 4 boom- of struiksoorten, maar ik heb ze
tijdens het maken van takken allemaal gebruikt.

Niet dat ik nu zo een boomprofessor ben, maar dat oogt logisch denk ik zo.

Takjes Maken : Voorbereiding :
Ik wil een stapel losse takjes met blaadjes maken alvorens de takjes aan de boomtakken te lijmen.
Daarvoor heb ik gebruikt :
a. Een mal : plankje met op elke hoek een spijker.
b. Garen : om de blaadjes aan te plakken.
c. Fijnpuntig Pincet : om de blaadjes mee te plaatsen aan de draad.
d. PVA (Houtlijm) : om het zelfvernietigingsmechaniek tijdelijk te vertragen duh :nowink:
d1.Eventueel beetje pigment (of verf) aan de lijm toevoegen voor wat kleur.

ffVGDh.jpg

4GXXIA.jpg

Takjes Maken : Werkwijze :
- Mal van garen voorzien. Liefst goed strak. Aan eerste spijker vastknopen, dan rondgaan en ook weer aan de laatste vastknopen.
- Garen impregneren met licht verdunde PVA : insmeren en herhaaldelijk erlangs strijken in één richting om 'haartjes' glad te strijken.
- PVA met kleurtje mengen (niet verdunnen!) + serveerblaadje vullen met blaadjes.
- 2cm draad insmeren met PVA (niet te zuinig, anders droogt het te snel).
- Blaadjes om en om tegenover elkaar in de lijm zetten (niet moelijk doen, aanraken van de lijm is al voldoende om blaadje vast te houden).
- NOTE: de 2cm lijm niet tot het eind vullen met blaadjes, dat geeft geen knoeiwerk bij de aansluitend aan te brengen 2cm lijm.
- Aldus nogmaals 2cm lijm aanbrengen en blaadjes plaatsen.
- Dit herhalen tot een gewenste taklengte is bereikt. 1mm verder weer starten met 2cm lijm voor een nieuwe tak.
- NOTE : Over het algemeen werd elke nieuwe taklengte gestart met het grootste blaadje, dan een kleiner formaat, dan nog kleiner,
--waarna de kleinste, maar uiteraard was dit geen vaste regel.
- Nadat de mal gevuld is met blaadjes : 15 min. wachten met losknippen.

Aldus, cm voor cm lijm+blaadjes toevoegend, koste onderstaand plakwerk ongeveer 2 uur.
Al doende ontwikkeld men een discipline en routine en koste het nog maar ± 40 min.

T0ZMW4.jpg

Takjes Resultaat
De gelijmde blaadjes zitten na 15 min. al goed vast.
Na voltooing de lengtes losknippen en men heeft soepele strengen die zich prima laten manipuleren.
De strengen kunnen best wat hebben, blaadjes zitten hecht aan de draad.
(Met bijv. die zaadschubjes van de Berk kun je zo ook makkelijk de Klimop nabootsen)

2KqUtm.jpg

lDiAFU.jpg

sn2acs.jpg

Aldus kan men de stringen in gewenste lengtes knippen.
Door de lijm is de garen stug genoeg geworden om recht te blijven.... voila takjes.

RY9QXw.jpg

pqs6P8.jpg

Tussenstand :
Heb even een proefje gedaan met wat takjes in de draadboom te plakken.
Het zou wel eens een geloofwaardige Appelboom kunnen worden...
Hopelijk ogen de blaadjes niet te groot....
En ja... er komen ook appels in... wel zo lekker ;) (EDIT : vergeet de appels maar...)

Het Vullen van de Appelboom :
Hoe Takjes aan de Boom Lijmen :
Dat ging verrassend 'makkelijk' :)
Mede omdat de takjes zich goed laten verbuigen en dat de blaadjes niet loskomen is het eenvoudig
om een juiste kronkeling van het takje zelf en de positie en richting op de boom voor te bereiden.
Maar het is een goed kleverige lijm die het monteren van de takjes echt comfortabel maakt !
Deze dus (of een ander merk) : ↓
het is een taaie PVA zegmaar, zeer soepel en zeer fijn gedoseerd aan te brengen en zeer kleverig !
De consistentie doet denken aan die van warme caramel.
Dusdanig taai dat een bladertakje van 3cm rechtop of vertikaal aan de boom te verlijmen is zonder dat deze omkiept of zakt.
Ook deze lijm blijft net als gewone PVA nog lang soepel na droging.

ICLIOh.jpg

Van deze lijm heb ik een flinke dot aan de gewone PVA+pigment toegevoegd.
De takjes bereid ik desgewenst even voor zodat ze een gunstig contactvlak hebben :
het uiteinde even platknijpen of afkorten en desgewenst haaks ombuigen voor een 'lijmvoetje'.

Bladerdek, Deel 1 :
De uitdaging is volume geven.
- De grote zijtakken werden gevuld te beginnen bij de laagste tak.
- Per zijtak werd van binnen naar buiten gewerkt waarbij hoogte voorrang had op laagte.
- Na één rondgang (vooraf aan de volgende verdieping van de grote zijtakken) is het bladerdek van
onderaf en bovenaf her en der van extra takjes en kleine zijtakjes voorzien. Ook takjes aan de boomstam zelf.
- Nadat de lijm droog was is er nog aan de takjes getrokken en gebogen om de stand of vorm te corrigeren.

GAAAAAAAAP...... plaatjes dan maar :wink:

9Z2Otz.jpg

lNQVFU.jpg

2Txo9G.jpg

6842JS.jpg
- En? is het wat ? Zelf vind ik het er niet al te beroerd uitzien als ik zo vrij mag zijn..
Van opzij bekeken mis ik wel volume :| oogt beetje 'digitaal' ofzo.. mmm.. gaat wellicht beter worden wanneer ik
de andere 2,75 miljoen blaadjes ga bijplakken....hoop ik dan toch....
- De grootte van de blaadjes valt echter wel mee vind ik.
- Verder oogt het bladerdek wat bont, maar dat kan met de airbrush mooi bewerkt worden middels een filtertje (of 3?)

Heb nu dus 2 grote zijtakken bekleed.
Daarin zijn 1,40 meter aan takjes verbruikt. dus zo'n 70cm per zijtak.
Heb (samen met de 2e boom) nog 12 zijtakken te bekleden.
Ach... niet over nadenken.... gewoon doorbladeren lijkt me het best :P

Op naar de volgende batch....wees gegroet Vrouwe Ostara ZVr2f1.gif
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D..........:wacko:
attachment.jpg


Blaadjes 2.0 :
Er kwam een nuttige reminder betreffende de natuurlijke gang van zaken :
roger hurkmans zei:
... Het enige wat mij wel opvalt is dat de blaadjes allemaal vlak zijn.
Zou het niet mooier zijn om ze vanaf het midden wat te buigen? Kijk maar eens naar een echte appelboomblad!

Tis maar een idee sYF2rC.gif
Een goed idee dat was...
De reeds gestanste blaadjes zijn nu allemaal bijgewerkt als volgt :

Eerst legde ik een portie blaadjes klaar op een ondergrond van zacht rubber..

i1Ci3Z.jpg

..dan met een mini beitel op het blaadje drukken...

MPfDd6.jpg

..waardoor een hoofdnerf onstaat en het blad iets gevouwen is.

QS5HA0.jpg

En aldus zien de takjes er nu zo uit :

hLWlfU.jpg

Ter vergelijk hier nog even de blaadjes 1.0 :

pqs6P8.jpg

Ik voel wel aankomen dat voordat beide bomen gedaan zijn ook ter afwisseling aan andere zaken
gewerkt zal gaan worden... deze arbeid doet denken aan trekkies plakken.... maal 3000 oJE4Si.gif

Ach... het werk op zich is niet zo erg, het opstarten is soms lastiger mhsQlD.gif

0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0

Elco Elings zei:
... Dus je vind t leuk...oAhVK9.gif
Zéker sinds ik ab und zu mijn zelfgemaakte takjes zelf oprook 7CMHhx.gif
Heb ook vaker zin in iets met bladerdeeg trouwens...ja, ook bladspinazie en heet water met theeblaadjes NX3q4o.gif

0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0

Bladerdek, Deel 2
Het domweg takjes produceren had intussen een aardig stapeltje opgeleverd,
en de blaadjes begonnen toch al op te raken, dus nu maar eens het leuke werk.
- Ik zeg het nogmaals, het takjes plakken gaat echt super met die "kleef-PVA" !,
De takjes kunnen na plaatsing op de boom nog makkelijk in de juiste stand geduwd of getrokken worden,
het is een beetje kappertje spelen om het bladerdek als geheel een volle look te geven.
- Met een puntig glad pincet lukt dat uitstekend, en gewoon je vingers gebruiken kan ook.
Het is wel wat gefreubel af en toe maar de moeite waard.
En tot nu toe zijn er maar 2 blaadjes losgekomen !

De batch takjes was precies genoeg om de boom helemaal te vullen, aldus heb ik weer wat plaatjes.

FtI0mt.jpg

De plek van de boom is even voor de show. Dit exemplaar is feitelijk de achterste.

wSMCi7.jpg

So7RqT.jpg

Correctie van Platte Blaadjes
Na Roger zijn blaadjesvouwtip dacht ik de reeds in de boom verwerkte platte blaadjes nog te kunnen vouwen.
Dat bleek te hoog gegrepen...
De takjes zelf zijn te beweeglijk, en door het intensief gefrunnik komen blaadjes toch los.
Laat maar zo, die takken zitten onderop en het is de achterste boom.


Tot Slot...En Nu ?
Het is me niet tegengevallen, boom 1 kan nog wat aan verbeterd worden.... eerst maar verder met
de tweede boom, dan hebben we dat maar gehad ;)
Afwerking van stam- en bladkleur komt ook nog wel....

Ik weet dus wat me te doen staat : blaaaaaaaaaaaaaaaaaadjes maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaken tot ik groen zie 7CMHhx.gif
d3JKiF.gif

en ik blijf het zeggen... Happy Modeling :D

Thanx voor bekijken ! Was ik niet duidelijk, vraag dan vooral, wees niet verlegen want domme vragen bestaan niet hè :)

Groene groeten

hasta la pasta ! tot de pruimentijd... met groeten van Miss Appeltree ;)
Vo6Ucv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Peter ik vind u een fantastische gast ( positief bedoelt )de manier hoe je het maakt en de manier hoe je het uitlegt is hetzelfde als een " comic strip " maar ook zeer leerzaam
Het leest en kijkt aangenaam , waarom maak je het niet in boekvorm zoals de grote namen het ook doen he
Nee man ik vind het geweldig wat we hier te zien krijgen en het resultaat is dan ook navenant
ik kijk al uit naar het vervolg
Marc
 
Bedankt voor jouw positieve feedback Marc :)
Leuk idee ja om het in boekvorm uit te geven. Heb al eens gespeeld met die gedachte, dus wie weet...

groet ;)
 
schitterend werk, veel plezier met de volgende boom.

Bedankt voor de complete how to... enorm volledig, leerrijk en heel interessant
 
Wetend hoeveel je moet doen om dit te bereiken is het schitterend Peter grt.
 
In het verleden ook weleens bomen gemaakt op bijna dezelfde manier maar jou manier bied iets meer mogelijkheden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan