Hoofdsponsor

1/24 Datsun 240Z [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

deenie

Guest
Onlangs lid geworden, dus tijd om eens een bouwverslag te plaatsen.

De doos:

DSCN4968.jpg

In de doos zit een volledige motor, dus ga ik de motorkap opensnijden. Wat eigenlijk niet de bedoeling is volgens de bouwbeschrijving. De rest van de motorbaai is trouwens ook niet aangekleed. Dus dat wordt scratchwork.

De panellines uitgekrast, beetje bijgeplamuurd en wat opgeschuurd.

DSCN4969.jpg

En deze velgen komen er onder.

DSCN4973.jpg

Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met deze.
Zo te zien zit er een mooi blokje bij.
 
1/24/25 ?
Merk van de doos Fujimi ?
 
Mooie wagen hoor.
Veel plezier met de bouw.

Fred
 
Succes met de bouw van je auto.
 
1/24 van Fujimi.

Moet ik dat voorvoegsel er normaal bij zetten? Of doen jullie dat?

Dennis
 
Normaal doet de gebruiker dit zelf bij de aanmaak van een draadje.
Wel te verstaan in een forumdeel waar dit van toepassing is.
Nu zal ik dit vlug eens fixen.
 
Ok, merci.

Begin gemaakt aan de motorbaai. Het is een beetje zoeken, maar met de hulp van wat voorbeelden probeer ik me te behelpen.

Een begin gemaakt van de zijwanden in de baai.

DSCN5078.jpg
DSCN5086.jpg
DSCN5088.jpg

En een start gemaakt om de motorkap scharnierend open te krijgen. Maar dit werkje valt tegen. Heel wat pas- en meetwerk.

DSCN5085.jpg

Ook eens ne keer een iets groter blok erin geplaatst om te zien wat dat zou geven. Een andere mogelijkheid is een blok van een skyline erin te gooien, maar dat is al eens gedaan(het voorbeeld waarop ik me baseer) en we willen niet alles kopieëren hè.

DSCN5091.jpg

Tenslotte heb ik rivetten besteld om in de wielbogen te steken. Om er toch iets of wat detail in te steken.


DSCN5068.jpg
DSCN5075.jpg
 
Wat verdergewerkt aan het blokje. Ik gebruik dik blok een beetje als voorbeeld:

IMG_4628_sBBD_0.jpg

Omdat het voorbeeld 3 carbs heeft en de doos maar 2 heb ik er eentje bij gemaakt.

IMG_8827.jpg

En met extra stuk:

DSCN5099.jpg

2 pijpjes per carburator is precies teveel van het goede. Of niet?

DSCN5103.jpg


En toen kwam er een ander probleem opduiken:

DSCN5126.jpg

DSCN5128.jpg

Nu moet ik de boel alleen nog wat gaan inkorten.

Dennis
 
Ja, dat probleem kennen we als we gaan "freewheelen".....

Een andere oplossing ipv inkorten zou kunnen zijn,
zorgen dat de kelkjes onder een hoek komen te staan, zodat ze een beetje richting motorkap kijken.
Maar ik denk, om de kelkjes realistisch te laten overkomen voor gebruik, dat je een gat in de motorkap zult moeten hebben om deze te laten funtioneren. Kan eventueel een rooster zijn, zodat de kelken zelf niet "door" de motorkap heen komen.
(euhm, aan de motorkenners, want ik ben geen techneut op motorvlak, ik hoop hier geen onnozelheden te hebben verteld?)
 
Hola, mooie ombouw ;)
Maar als ik even goed kijk naar volgende twee foto's

main.php


Dan zie ik dat de pijpjes van je model iets langer zijn dan de originele? Ik denk dat ze zelfs gehalveerd mogen worden...
Ook de buizen die van de motor vertrekken kan je eventueel iets inkorten volgens mij.
Op die manier zal je veel plaats winnen waardoor het geheel zal passen volgens mij??
Aan de andere kant, ik ben geen echte autobouwer/kenner, dus ik geef je gewoon mijn mening van hoe ik het zou proberen op te lossen :8
Ben benieuwd wat jouw oplossing zal zijn ;)
 
Heb nog eens naar de foto's zitten kijken, en heb je fout gevonden denk ik..??
Hier een bewerkte foto, die wellicht iets duidelijker is dan wat ik met woorden kan uitleggen

main.php


De pijpen op de originele beginnen meer onder het vierkante bakje (sorry voor de benaming, ken de juiste namen niet :nowink: )
Dus als je de pijpen daar op je model laat beginnen, dan ga je normaal geen plaatsgebrek hebben...
 
Maar ik denk, om de kelkjes realistisch te laten overkomen voor gebruik, dat je een gat in de motorkap zult moeten hebben om deze te laten funtioneren.
(euhm, aan de motorkenners, want ik ben geen techneut op motorvlak, ik hoop hier geen onnozelheden te hebben verteld?)

Een beetje maar ;) Die kelken/trompetten worden gebruikt ipv een luchtfilter. Goed afgesteld geven deze dingen meer vermogen plus meer geluid.

Beyond, carburator ;) En die gevallen uit de kit zien er maar armzalig uit moet ik zeggen.

Deenie, aangezien je niet vies bent van wat aanpassingen zou ik deze zelf proberen te maken zoals op je voorbeeldfoto.
 
Bedankt voor de reacties jongens. Die buisjes naar de carburators mogen ook weggelaten worden volgens een ander voorbeeld dat ik gevonden heb. En ik heb inderdaad de pijpjes/ kelkjes ingekort. Dus het probleem is opgelost.
En naar het schijnt zitten er Weber carburators in de toolkit doos van Fujimi. En die heb ik liggen. Dus ik kan het voorbeeld namaken als ik wil.

Dennis
 
Na enkele aanpassingen passen de carburators nu wel. En je ziet het niet goed, maar ik heb ook een radiator gemaakt.

DSCN5146.jpg

Aan de ophanging begonnen. En deze keer geprobeerd om te verlagen met de originele delen en niet met een staafje.
Ik heb de draagarmen of wat het ook zijn, doorboord en scharnierend gemaakt. Zodat de velg dieper in de wielbehuizing kan komen. Ik moet nog wel een iets deftigere afwerking verzinnen van de ijzerdraad.

DSCN5151.jpg

DSCN5152.jpg

DSCN5153.jpg

DSCN5155.jpg


Dus ook de veerpoot moeten aanpassen:

DSCN5157.jpg

Gisteren de kleur en vandaag de vernis erop gezet. Niet honderd procent tevreden, hier en daar een stofje en de motorkap het op 2 plaatsen teveel vernis waardoor er een iets donkerdere vlek is...

DSCN5163.jpg

DSCN5164.jpg

DSCN5171.jpg

DSCN5172.jpg

DSCN5173.jpg

DSCN5176.jpg

Dennis
 
Hoi Dennis,

De body heb je prachtig gespoten zit strak in de lak blinkt goed, en de draagarmen heb je ook mooi gedaan.
 
Die glimt als een babybilletje zeg, strak gespoten hoor!

Fred
 
Merci mannen.

Vandaag de wielbogen een raamrubbers gespoten:


DSCN5178.jpg

Maar bij de laatste wielboog ging het mis. Ik was niet tevreden met de eerste ronding die ik uitsneed dus opnieuw gesneden, maar niet bij stil gestaan dat, als je iets te hard duwt, een soort van spie in je vernis/kleur/primer maakt.
Bij het verwijderen van de tape kwam een stukje "spie" mee...

DSCN5182.jpg

Dan maar de hele spie verwijderd want dat hing daar was losjes aan.

DSCN5185.jpg

Terug naar de carrosier:

DSCN5189.jpg

De wielboog is nu wel iets te ver gespoten, maar allezins beter als eerst.

DSCN5191.jpg


Nog vlug een vraagje. Wat vinden jullie dat ik met mijn bumpers moet doen. In body kleur? In mat zwart? of in Chromé?

DSCN5187.jpg


Dennis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan