P
PA FIFI
Guest
Ik vond het gepast om te wachten om deze topic te openen tot vandaag. De reden is dat het schip vandaag 25 april 2012 officieel heropend is door Queen Elizabeth en morgen (na +/- 6 jaar) terug opengesteld wordt voor bezoek.
Nu mijn bedoeling is om dit schip volledig te scratchen als oefening en voorbereiding voor de “Royal Clipper”. Ben intussen al meer dan een anderhalf jaar bezig met info, plannen en foto’s te verzamelen. Ik heb ook een 350tal foto’s die getrokken zijn tijdens de duur van de renovatiewerken. Deze zullen natuurlijk heel nuttig zijn tijden de bouw.
Om de lat toch iets hoger te leggen (want zoals we dit allemaal graag doen, de grenzen verleggen) Zou ik deze willen maken met een (gedeeltelijk)open romp aan 1 kant, waarbij je ijzeren spanten zal zien zoals hij origineel gemaakt is. Daarvoor ben ik al geruime tijd bezig aan het uittesten (met profielen, kneed en vloeibaar metaal) om degelijk spanten te kunnen maken. Ik heb deze testen besproken met Filip (PeiperJ). Een toffe kerel die ik heb leren kennen tijdens de ledendag en die wat van metaalbewerking kent . Nu het is enkel het gedeelte die open is dat je die zal kunnen zien. Het gedeelte dat niet zichtbaar is zal ik gewoon houten spanten gebruiken. Maar zal er nu nog niet te veel over uitwijken, alles op zijn tijd hé
Het schip zal groter zijn dan wat ik normaal doe, schaal 1/72 zal ongeveer 1185mm zijn.
Daardoor zal ik naast deze geen andere projecten meer opstarten. Reden daarvan is gewoon plaatsgebrek . Ik zal enkel nog wat verder werken aan mijn “Christine” die af moet voor de wedstrijd eind oktober, maar zodra deze af is zal ik mij enkel bezighouden met deze schone.
Hier alvast wat informatie over deze schone:
De Cutty Sark is een theeklipper die werd gebouwd in 1869 in Dumbarton, Schotland. Het schip verwierf grote roem door de races tegen zijn grote concurrent de Thermopylae, en andere theeklippers. Net als veel andere schepen uit die tijd bestaat de Cutty Sark uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken. Het schip is in totaal 85,4 meter lang en 11 meter breed, en weegt bijna 836 ton. Het schip werd gebouwd door de firma Scott & Linton voor Captain John "White Hat" Willis. Het bestek was zo zwaar dat de scheepswerf er aan failliet ging en de Cutty Sark uiteindelijk bij een andere scheepswerf diende te worden afgewerkt. De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd, daarom is ze zo goed bewaard gebleven. Op 22 november 1869 werd het schip te water gelaten. Op 21 mei 2007 brak er brand uit op het schip dat op dat moment in restauratie was. Gelukkig waren de masten het interieur en alles wat op het dek stond (zoals dekhutten, roer, enz.…) ergens anders opgeslagen voor reparatie en onderhoud.
Hier dan wat foto’s:
Tijdens één van zijn laatste reizen en in zijn dok voor de renovatiewerken en de brand.
Tijden en na de brand. Gewoon vreselijk als je dit ziet hé
Tijden de renovatiewerken na de brand.
Zoals hij er nu vandaag uitziet na de renovaties.
Zoals je kan zien staat hij niet meer, maar hangt hij in de dok, waardoor men er nu gewoon onderdoor kan lopen.
Daar het dok nu volledig overkoepeld is zal de ruimte onder het schip (buiten de bezoekuren) verhuurd worden voor receptie en dergelijke.
En dit zijn de plannen en tekeningen waarmee ik het zal doen plus natuurlijk de honderden foto's.
Nu nog mijn bureau opruimen en we kunnen beginnen
Nu mijn bedoeling is om dit schip volledig te scratchen als oefening en voorbereiding voor de “Royal Clipper”. Ben intussen al meer dan een anderhalf jaar bezig met info, plannen en foto’s te verzamelen. Ik heb ook een 350tal foto’s die getrokken zijn tijdens de duur van de renovatiewerken. Deze zullen natuurlijk heel nuttig zijn tijden de bouw.
Om de lat toch iets hoger te leggen (want zoals we dit allemaal graag doen, de grenzen verleggen) Zou ik deze willen maken met een (gedeeltelijk)open romp aan 1 kant, waarbij je ijzeren spanten zal zien zoals hij origineel gemaakt is. Daarvoor ben ik al geruime tijd bezig aan het uittesten (met profielen, kneed en vloeibaar metaal) om degelijk spanten te kunnen maken. Ik heb deze testen besproken met Filip (PeiperJ). Een toffe kerel die ik heb leren kennen tijdens de ledendag en die wat van metaalbewerking kent . Nu het is enkel het gedeelte die open is dat je die zal kunnen zien. Het gedeelte dat niet zichtbaar is zal ik gewoon houten spanten gebruiken. Maar zal er nu nog niet te veel over uitwijken, alles op zijn tijd hé
Het schip zal groter zijn dan wat ik normaal doe, schaal 1/72 zal ongeveer 1185mm zijn.
Daardoor zal ik naast deze geen andere projecten meer opstarten. Reden daarvan is gewoon plaatsgebrek . Ik zal enkel nog wat verder werken aan mijn “Christine” die af moet voor de wedstrijd eind oktober, maar zodra deze af is zal ik mij enkel bezighouden met deze schone.
Hier alvast wat informatie over deze schone:
De Cutty Sark is een theeklipper die werd gebouwd in 1869 in Dumbarton, Schotland. Het schip verwierf grote roem door de races tegen zijn grote concurrent de Thermopylae, en andere theeklippers. Net als veel andere schepen uit die tijd bestaat de Cutty Sark uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken. Het schip is in totaal 85,4 meter lang en 11 meter breed, en weegt bijna 836 ton. Het schip werd gebouwd door de firma Scott & Linton voor Captain John "White Hat" Willis. Het bestek was zo zwaar dat de scheepswerf er aan failliet ging en de Cutty Sark uiteindelijk bij een andere scheepswerf diende te worden afgewerkt. De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd, daarom is ze zo goed bewaard gebleven. Op 22 november 1869 werd het schip te water gelaten. Op 21 mei 2007 brak er brand uit op het schip dat op dat moment in restauratie was. Gelukkig waren de masten het interieur en alles wat op het dek stond (zoals dekhutten, roer, enz.…) ergens anders opgeslagen voor reparatie en onderhoud.
Hier dan wat foto’s:
Tijdens één van zijn laatste reizen en in zijn dok voor de renovatiewerken en de brand.
Tijden en na de brand. Gewoon vreselijk als je dit ziet hé
Tijden de renovatiewerken na de brand.
Zoals hij er nu vandaag uitziet na de renovaties.
Zoals je kan zien staat hij niet meer, maar hangt hij in de dok, waardoor men er nu gewoon onderdoor kan lopen.
Daar het dok nu volledig overkoepeld is zal de ruimte onder het schip (buiten de bezoekuren) verhuurd worden voor receptie en dergelijke.
En dit zijn de plannen en tekeningen waarmee ik het zal doen plus natuurlijk de honderden foto's.
Nu nog mijn bureau opruimen en we kunnen beginnen