Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Cromwell Mk IV (1/72) [DONE]

Ik ga deze beslist volgen en goed doen he want op nog 4 km van bij mij staat de bewuste Cromwell die zogezegd Antwerpen bevrijd heeft , was de eerste tank die Antwerpen binnenreed tijdens de bevrijding en die staat hier opeen dikke betonnen sokkel
suc6
Marc
 
Beetje vorderingen posten

Kleurtje is niet echt goed zichtbaar op de foto's, maar het is echt een andere tint groen dan de kleur van de sprues

attachment.jpg
attachment.jpg

Om even te tonen op welke schaal ik bezig ben :ph34r: Dit is tevens de kleur die ik aan het gebruiken ben ;)
attachment.jpg
attachment.jpg

Nog wat onderdeeltjes
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En als laatste de koepel eens erop gezet, om te kijken of het al een beetje op tank begint te lijken :P
attachment.jpg

grtz Jordi
 
Met een beetje kleurnuance moet dat goedkomen Jordi
 
Ziet er goed uit hoor ;)
En? Hoe bevalt deze schaal? ;)
 
Eigenlijk heel goed :) het ergste geprul moet met kleine onderdeeltjes wel nog komen, maar ik vind het goed meevallen :)
Als ik op een beurs eens 1/72 koopjes kan doen, zal ik er zeker eens over nadenken ;)
 
Zeker doen ,is een erg leuke schaal om te bouwen,en mooi op diorama's,uiteraard is het er het kleine geprul maar dat breekt de fun niet;)
 
Right on track Jordic...!! Is ook een dankbare kit voor de afwerking met die bouten op de turret e.d..

Grtz yves,
 
Vandaag nog wat verder gewerkt. Vooral gepruld, echt wel een kleine schaal qua details. Heb de lampen toegevoegd, de kanons-loop en nog allerlei prullekes :D
Foto's zal voor morgen ofzo zijn als de details hun kleurtje hebben. Ik was ook al eens begonnen aan het bekijken van de tracks. Dat gaat nog het ergste werkje zijn :D


Hier nog enkele referentiefoto's (All pictures below are for inspiration and will be deleted when asked)
Heeft iemand enig idee waarvoor die 'hooivork' vooraan diende? Ik dacht aan stormram misschien? Om muurtjes enzo omver te duwen...
ar_tamiya_cromwell-1.jpg
mmzimg1260552012230.jpg

echte (schaal 1/1) Cromwell MK4 tanks
cromwell.jpg
CromwellIVFront-Left.jpg
8255758776_b5ea237633_b.jpg
075c9abc89132f6a07e5b2b188d39a8c.jpg
audrey5.jpg

grtz Jordi
 
Hey,

De hooivork zoals jij het stelt is eigenlijk de befaamde heggenploeg die je meer ziet op Sherman tanks. Dit omdat een Amerikaanse soldaat dit ter plaatse heeft uitgevonden. De strandobstakels werden daarvoor gebruikt in Normandië om hun opmars in de streek voortgang te kunnen geven. Een typisch Normandische bocagelandschap is er eentje met aan de beide kanten een redelijke berm met bijhorende begroeiing waardoor je geenczicht hebt wat er achter ligt. Met die ploegen erop reden ze de begroeiing eruit en kwam men in de achterliggende landerijen waar meestal Duitse troepen lagen, soms met een ferme 88 in aanslag.....;)
 
Zoals Swaken zegt, dit systeem werd ter plaatse in Normandië uitgevochten tijdens de gevechten in de Bocage, de met heggen omzoomde velden die als het ware een lappendeken vormen vanuit de lucht gezien.
De Amerikanen noemden dit een "Culin devise" omdat dit uitgevonden werd door Sgt. Curtiss Culin die het idee had om een soort messen vooraan een tank te lassen en zo door de heggen (de Hedgerows) te breken. Ten tijde van Operatie Cobra was 60% van de Amerikaanse tanks hiermee uitgerust.
Bij gebrek aan staal werden de Friese Ruiters die toch op de stranden lagen hiervoor versneden.
De oplossing was dus inventief, goedkoop en snel te velde te realiseren.

De Britten namen dit idee over en zij noemden het soms "Rhino's".
 
bedankt voor de uitleg over de 'hooivork' :D
Ik ben nog aan het twijfelen of ik deze erop ga plaatsen, of niet. De handleiding geeft beide keuzes

Vandaag heb ik iets anders gedaan... namelijk een ondergrondje ontworpen en geprint. Ik had al verschillende ontwerpjes gemaakt en dit is het uiteindelijk geworden
Niet in de fijnste kwaliteit geprint en de tank is nog 'work in progress'

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


grtz Jordi
 
Schitterend Jordic,en wat de kwaliteit betreft is het best goed hoor.
 
daar nog eentje iets breder en langer bij onder steken en dan is dat dik in orde denk ik grt.
 
KLAAR !!!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Het was een leuke bouw. Mijn eerste tankje en ook mijn eerste 1/72
Er zitten wat foutjes in, vooral qua pasvorm dan, maar ik ben toch vrij tevreden van het eindresultaat :ph34r:

grtz Jordi
 
Zo, dat doe je snel en goed! Het tankje ziet er mooi uit.
 
Awel Jordi da hedde goe gedaan zenne ,,, dat hebt ge goed gedaan ,,,
Marc
 
Schattig tankje geworden :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan