Hoofdsponsor

1/24 Citroén Xsara WRC [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
De smaak van auto's bouwen heb ik goed te pakken en dus staat nu deze rallyewagen op de tafel. Samen met een B-17 bommenwerper ben ik dus gestart met een dubbel-project . Met dank aan de lange winter zeker.
Deze Citroén Xsara WRC is een kit van Heller op schaal 1/24 en ziet er heel leuk uit . Ik ben benieuwd , het is mijn eerste auto van Heller .
Deze wagens , met o.a. Sébastien Loeb en Francois Duval aan het stuur , waren mee beslissend in het wereldkampioenschap rallye 2005;
sabre
:)

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Veel plezier met deze.
 
Succes met de bouw van dit mooi project.
 
Mooi, interessant verfobject of is het allemaal decal werk?
 
De kit is wel voorzien van de nodige decals , maar het kleurenschema overbrengen op het koetswerk zal een intresante brushoefening worden
Grts ; sabre
 
Een tijdje geleden , maar eindelijk kan ik terug een verslagje schrijven over de vorderingen bij deze kit. Mijn opgestart dubbel-project , deze en de b-17 bommenwerper is slecht afgelopen , lees maar het bouwverslag bij "vliegtuigen" . Dus kan ik nu na het tijdsverlies voluit verder aan deze Xsara en ben al zover dat ik een eerste reeks fotos kan plaatsen . Deze kit op schaal 1/24 van Heller heeft tot hiertoe geen bouwproblemen gegeven , alles past netjes op elkaar , alleen de aansluitingspunten , bevestigingspunten van de "kooi" vroegen om wat aanpassingen . De bouwinstructies volgende pasten de verschillende delen niet op elkaar. Dus was hier enige improvisatie nodig. De reeds geplaatste (kleine) decals op het instrumentenpaneel beloven veel goeds . Zij zijn stevig en laten zich zeer goed aanbrengen . Ik ben zover dat het chassis en binnenruimte klaar is . Nog de ophanging van de wielen en dan is het uitkijken naar het "behandelen" van het koetswerk ; Het zal een leuk brushwerkje worden , ik kijk er naar uit. En naar het resultaat
groetjes
Sabre

Het chassis
attachment.jpg

attachment.jpg

samengebouwd chassis , onderstel en interieur

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


de veiligheidskooi bevestigd

attachment.jpg

attachment.jpg

groetjes , Sabre
 
Dat ziet er al heel netjes, Sabre!! :)
Maar ik heb hierbij ook een domme vraag of eerder een opmerking:
Ik zie op dit forum, maar ook op Nederlandse forums, dat Belgische modelbouwers veel meer ralleyauto's bouwen dan Nederlandse.
Zit dat ralley-gebeuren meer in de genen van de Belgen of zie ik dat helemaal verkeerd?
Begrijp mij goed, dit is zeer zeker niet negatief bedoeld, hoor, want het is een hele mooie autosport! 8)
 
Dat voor het bouwen van ralleyauto's in Belgié meer belangstelling is dan in Nederland weet ik niet John , ik heb daar gewoon nog nooit bij stil gestaan . Dat is me trouwens nooit opgevallen ook. Zelf ben ik van orrigine een vliegtuigbouwer maar krijg de smaak voor auto's meer en meer te pakken , zeker voor alles wat met sport te maken heeft . Ik ben nog steeds een leek en zoekende in het airbrushen ,( lees verder), en het schilderen van die wagens in meestal flitsende kleuren is steeds weer een uitdaging voor mij en een plezier om het doen.
Met de xsara sta ik zover dat het koetswerk gebrusht is in zijn drie basiskleuren ,rood, wit en blauw gekregen . Maar...... dat ik waarschijnlijk van voor af aan zal moeten herbeginnen . Denkelijk heb ik niet lang genoeg gewacht met het maskeren van de reeds geschilderde kleur , met gevolg dat de glans van het geschilderde deel is aangetast door de plakband . Ik gebruik sinds altijd al de smalle kleefband van tamiya en verder , meestal , zoals ook op dit model , de gewone schilderskleefband van Scotch (zie fotos). Nog nooit problemen mee gehad , tot nu ineens . Waarschijnlijk was de verf wel droog maar niet genoeg uitgehard toen ik begon af te plakken . Ik ga dus proberen op de één of andere manier ( polijsten?) terug meer glans op de verf te krijgen en anders zit er niks anders op dat kleur na kleur te herspuiten (zucht)
Om meer tijd te nemen tussen het brushen van de verschillende kleuren , om geduldiger te zijn , heb ik een oplossing gevonden in het starten van een bijkomend project . Ik begon aan het bouwen van een Mercedes 300 SLR en terwijl ik daar mee bezig ben krijgen de kleuren op de Citroén de tijd om te harden . Hopelijk (?!)
groetjes
sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Om te polijsten, moet je minstens een aantal lagen (ik leg er tussen de 8 en 10 op) vernis op hebben liggen.
Zodanig dat wanneer je schuurt (polijst), niet door de kleur heen schuurt. Anders ben je nog verder van huis.
Maar het is het proberen waard.
 
Jammer van de verf! Maak je gebruik van aqua verf of olieverf? Zou zelf ook nog wel eens zo'n WRC Xsara willen doen :)
 
Dit is zeker erg jammer Sabre, maar misschien is het nog niet verloren.
Jij weet zelf hoeveel verf je erop gespoten hebt, misschien is mogelijk om het model voorzichtig dun op te schuren.
Hierna een paar laagjes blanke lak en dan de decals aanbrengen.
Wederom een aantal lagen blanke lak en daarna pas gaan polijsten.
 
Oef , ik heb het schilderswerk nog tamelijk goed kunnen redden . Het was alles of niks . Lukte het niet dan was het herbeginnen . Ik heb de verf ( acryl ,ter info) voorzichtig "opgeblonken " met een versleten schuursponsje uit de keuken ( zachte kant) . Je kent die wel , die sponsjes die ze gebruiken bij de afwas zeker. Heel voorzichtig , hopende niet door de lak te schuren . Het resultaat was niet perfect maar toch goed genoeg om het te wagen er enkele laagjes vernis over te spuiten , en ja , van enige lakbeschadiging was echt niet veel meer te bemerken . Ik kan mij nu bezighouden met het plaatsen van nog enkele details op het koetswerk zoals antennes enz , en het aanbrengen van de decals . Ik durf te veronderstellen , en hopen, dat na het aanbrengen van nog enkele laagjes vernis van de beschadigde verflaag niets meer te merken zal zijn . Ik ben zelf benieuwd naar het vervolg maar ga nu eerst een tweetal weekjes zon zoeken ergens in het zuiden. Sicilié.
grts
sabre

attachment.jpg


attachment.jpg
 
En zo is dit project afgeraakt . Na de nodige lagen vernis is er van enige beschadiging nog amper iets te merken ; De verdere afwerking gaf weinig problemen . Ik verprutste wel enkele kleine decals , iets wat me zelden overkomt ; Er was nog één probleem , niet van het minste . De ruiten die allemaal samen op één frame waren gegoten pasten perfect in het koetswerk , uitgezonderd de twee voorste zijruiten die een vijftal mm onderaan naar buiten "zwaaiden". Ik slaagde er niet in deze op één of ander manier te doen aansluiten om vast te bevestigen (lijmen ) Uiteindelijk heb ik die met een prikker , tanden stoker , als het ware gespalkt en vastgezet met een druppel secondenlijm (??) met als gevolg een matte vlek op de ruiten natuurlijk die ik op hun beurt bedekt heb door de zwarte zone in kader van de deuren uit te breiden. Het gevaar om de lak opnieuw te beschadigen was reéél , maar gelukkig is alles nog tamelijk goed gekomen .
Hier het resultaat
en nu over naar de 300 SLR Mercedes
Grtz
Sabre
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan