Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet 15-cwt truck & 6-pounder gun.

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 15/02/2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Met 2 projecten welke de eindafwerking naderen, krijg ik weer kriebels om een nieuwe doos open te trekken.
Hoe het komt weet ik niet maar ik kreeg zin om weer eens iets Brits te bouwen.

"Nieuw" is hier relatief want de kit in kwestie werd ooit opgestart door zijn eerste eigenaar waarna de kit jaren geleden bij mij terecht kwam toen hij zijn kits in één lot van de hand deed. Het 6 pounder anti-tank kanon werd reeds deels in elkaar gestoken, de truck was nog niet gestart.

Boxart.jpg

Slachtoffer van dienst is dus deze oude Airfix uitgave van deze truck. Volgens Scalemates zouden de originele moulds dateren van 1974, op de zijkant van de doos staat het jaar 1976 vermeld.

Sprues.jpg

De doos is goed gevuld met een vijftal sprues voor de truck en het kanon.

Gun parts.jpg

en zo steekt het kanon in de doos, wat opgekuist en deels gemonteerd.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies hebben de grootte van een klein dagblad maar zijn heel duidelijk, typisch Airfix indertijd.

Decals.jpg

De klare delen en de decals steken afzonderlijk in een zakje, hopelijk zijn deze nog bruikbaar.
Op de decals komt het woord PASS voor en daar heb ik betekenis van opgezocht maar meer hierover later.

We gaan ons er niet bij haasten, het is niet mijn eerste CMP die ik ga bouwen maar wel de eerste in deze schaal. De bouw van deze truck zal ook dienen als een testcase voor een later voorziene verbouwing waarvoor ik al een after market set liggen heb maar ook daarover later.

Stay tuned...
 
Mooi voertuig en volg mee.
 
Hier zijn we ook gestart.
Eerst en vooral het deels al in elkaar gestoken 6-pounder kanon nakijken of alle onderdelen aanwezig zijn en nakijken of de vorige eigenaar alles goed gemonteerd heeft.
Op 2 stukken na, de kuisstokken voor de loop, was alles aanwezig. Er zijn wel enkele onderdelen die wat meer aandacht nodig hebben of deels moeten hersteld worden.
Momenteel ziet het er zo uit, klaar om een nachtje te drogen.

Kanon 1.jpg

De ontbrekende kuisstokken zijn vervangen door Evergreen rod.
Het kanon zal gebouwd worden in getrokken toestand.
 
Veel plezier met deze Erwin.
De decals kan je voor het raam hangen om de vergeling aan te pakken.
Heb dit in het verleden al met succes gedaan.
 
Veel plezier met deze Erwin.
De decals kan je voor het raam hangen om de vergeling aan te pakken.
Heb dit in het verleden al met succes gedaan.
Bedankt en ken die truck, heb die in het verleden al toegepast, maar dan moet er wel een beetje zon zijn ook hé ... :-)

Vandaag het chassis in elkaar gestoken. Wat opkuiswerk hier en daar maar bouwt vlot weg, bijna een shake & bake kit.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

Hopelijk gaat de rest even vlot.
 
ziet er al goed uit, no nonsens built ?
Inderdaad een no nonsens build. Past goed in elkaar voor zo een oude kit, juist sommige kleine stukken die hopeloos te dik zijn.
Verder wat opkuiswerk maar dat kan je met jonge kits ook tegenkomen.

Fuel tanks.jpg

De brandstoftanks hadden wat aandacht nodig aan de vulnek, verder past alles prima in de voorziene openingen. Ook de stuurstang en de radiator zijn geplaatst.

Cab interior.jpg

Aangename verrassing in de cabine waar de stoelen een apart chassis krijgen. De handrem is jammer genoeg veel te dik maar als de cabine dicht zal zijn zie je daar bijna niets meer van.

Nose.jpg

De neus steekt ook al in elkaar.
De verschillende cabines van de CMP's hadden een bepaald type nummer. Dit is een N° 13 cab, de eerste serie waarbij de ramen naar voor leunen wat heel typisch was voor dit voertuig.
De reden hiervoor was om de reflectie van de zon op de ruiten tegen te gaan. Niet vergeten dat deze voertuigen hun vuurdoop gekregen hebben in Noord-Afrika, Kreta en Griekenland.
 
Leuk weetje van die ramen
 
Het verbaast me enigszins dat een Airfix kit uit dat jaar al gesloten sprues had, ik dacht ze toen nog allemaal open "trees" waren, maar des te beter natuurlijk.
Dat ziet er toch wel erg mooi materiaal uit voor die tijd.
 
Het verbaast me enigszins dat een Airfix kit uit dat jaar al gesloten sprues had, ik dacht ze toen nog allemaal open "trees" waren, maar des te beter natuurlijk.
Dat ziet er toch wel erg mooi materiaal uit voor die tijd.
Die kits van Airfix waren al een overname van het merk Max. Dus zijn ze nog wat ouder . Willy.
 
Inderdaad een no nonsens build. Past goed in elkaar voor zo een oude kit, juist sommige kleine stukken die hopeloos te dik zijn.
Verder wat opkuiswerk maar dat kan je met jonge kits ook tegenkomen.

Bekijk bijlage 437222

De brandstoftanks hadden wat aandacht nodig aan de vulnek, verder past alles prima in de voorziene openingen. Ook de stuurstang en de radiator zijn geplaatst.

Bekijk bijlage 437223

Aangename verrassing in de cabine waar de stoelen een apart chassis krijgen. De handrem is jammer genoeg veel te dik maar als de cabine dicht zal zijn zie je daar bijna niets meer van.

Bekijk bijlage 437224

De neus steekt ook al in elkaar.
De verschillende cabines van de CMP's hadden een bepaald type nummer. Dit is een N° 13 cab, de eerste serie waarbij de ramen naar voor leunen wat heel typisch was voor dit voertuig.
De reden hiervoor was om de reflectie van de zon op de ruiten tegen te gaan. Niet vergeten dat deze voertuigen hun vuurdoop gekregen hebben in Noord-Afrika, Kreta en Griekenland.
Heb er ook verschillende gebouwd en nog een paar om te bouwen. Waren voor die tijd goede kwaliteit. Willy.
 
De meeste sub-assemblies steken in elkaar en sommige hebben al een grijze of zwarte primer gekregen.

Sub 1.jpg

Sub 2.jpg

Vanavond gaat het groen er op vermits ik er een Canadees wil van maken. Het zal MIG-112 worden zijnde SCC 15 (British 1944 - 45 Olive Drab).
 
Ziet er netjes uit.
Ben benieuwd naar de kleuren.
 
De CMP is niet vergeten, integendeel.

Zowel het kanon als de truck werden gespoten in MIG-112, het Britse SCC 15. De truck moet wat camo krijgen, het kanon niet.

Kanon 1.jpg

Kanon 2.jpg

Het kanon moet nog washes krijgen.

Truck 1.jpg

Er is al een begin camo gestart op de truck.

Truck 2.jpg

De bache werd ook al gespoten maar moet nog geplaatst worden.

Wordt vervolgd ...
 
Mooi ...

ik zie wel (zoals bij veel van je recente spuitwerk) zones zoals bij de binnenzijde van de schilden die niet volledig dekken (links aan het kistje voor de richtapparatuur en de rechterbinnenzijde van het schild, binnenkant van de opening in het dak van de trekker enz...

Krijgt deze de zwarte banden? of wordt het een Mickey mouse camo?
 
Mooi ...

ik zie wel (zoals bij veel van je recente spuitwerk) zones zoals bij de binnenzijde van de schilden die niet volledig dekken (links aan het kistje voor de richtapparatuur en de rechterbinnenzijde van het schild, binnenkant van de opening in het dak van de trekker enz...

Krijgt deze de zwarte banden? of wordt het een Mickey mouse camo?
Je hebt gelijk en ik ga deze aanpassen.
Jammer genoeg lijkt het na het spuiten wel ok maar het zijn de foto's die de fouten naar voor brengen.
Probleem ligt bij de verlichting aan de spuitcabine die ik nu ga opdrijven. Tot nu toe een oude bureaulamp maar ga er nu LED's op zetten die een klaarder beeld gaan geven. Hopelijk beter in de toekomst.

Er komt een soort zwarte camo op het voertuig maar geen Mickey Mouse patroon.
 
Geschilderd, bijgeschilderd en de wielen geplaatst.

Wielen 1.jpg

Nu nog de bumper plaatsen en dan kunnen de decals er op.
 
Is toch wel tot zijn recht gekomen en vind het een knap voertuig geworden .
Kijk uit naar de eindwerken.
 
Zopas afgewerkt.
Voertuig in de kleuren en kentekens van 5th Canadian Armoured Division, 12th Infantry Battalion, 2nd Artillery Company, HQ.
Beetje verwarring waar deze zou dienst gedaan hebben. Eén bron spreekt van NW-Europe (dus Frankrijk, België en Nederland), een andere bron spreekt van Italië.

Zal later deze week proberen foto's te nemen buiten, voorlopig moeten jullie het doen met deze:

Fin 1.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 7.jpg

Fin 9.jpg

Moet eerlijk toegeven dat deze CMP mij gebeten heeft, heb al zin in een andere ...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan