Hoofdsponsor

1/35 "Charlie on the Left!", V-100 en M-151 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, inderdaad, slechts 8 plantjes in zo'n doosje :O
Maar ik wou enkel aangeven dat je met deze plantjes ook mooie resultaten kan bereiken door ze te schilderen/airbrushen ;)
PE plantjes kan je gerust zelf scratshen met hetgeen waar jij onderdelen voor je tanks van scratsh denk ik ;)
 
PE plantjes kan je gerust zelf scratshen met hetgeen waar jij onderdelen voor je tanks van scratsh denk ik ;)
Dat zou kunnen, maar er is geen beginnen aan zonder een template in metaal waarmee je de basisonderdelen zou kunnen uitstansen. Een palmblad zou ik nog zien zitten, maar van die varenblaadjes gaan uiteindelijk afbreken als je bedenkt joe dun de steeltjes moeten zijn. Ik heb wel ooit al eens geëxperimenteerd met acrylverf die redelijk dik op een hydrofoob oppervlak gekwast werd over een masking in tape in de vorm van een blad gesneden. Je trekt de masking weg als de verf nog nat is en er blijft een vel zitten in de vorm van de plant. Het was echter te fragiel om er een slinger mee te maken.
 
Ik kan best begrijpen dat die dunne blaadjes moeilijk na te maken zijn, maar ik dacht eerder aan volgende voorbeelden (enkel ter info hoor Steven ;) )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En deze zou dan beter/makkelijker in papier kunnen gemaakt worden denk ik:
attachment.jpg

En zo zijn er nog vele soorten te vinden op het internet ;)
Het zou wel voor wat meer variatie kunnen zorgen, vooral tussen het veenmos, dat valt een beetje uit de boot zoals het er momenteel bij staat (maar dat is slechts mijn persoonlijke mening hoor :8 )
 
Bedankt voor de referentie, Beyond, misschien kan ik er aan het eind nog een plantje of een beestje in steken. Nu eerst de figuren afwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog wat figuren zijn in de basiskleuren gezet en hebben een gezicht. Ik heb ook wat attributen geschilderd die misschien niet gebruikt kunnen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De groene mannen hebben een wash gekregen van AK, eigenlijk bedoeld voor driekleurige tanks maar op kostuums werkt het ook goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deplanten ben ik nu allemaal manueel aan het voorzien van bladnerven. Aan de bovenkant was er namelijk geen reliëf. Voor de onderste gewassen moet ik doorlichten met een ledlamp om te weten waar de nerven horen te zitten. Het dio is trouwens al mat gespoten en de voertuigen er op gekleefd voor ik deze operatie begonnen was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik ben klaar met dit dorama, het heeft zelfs al een prijs gewonnen op de dag dat het voltooid raakte. Op BSMC heeft Poppy Books deze mooie publicatie geschonken.

attachment.jpg

Vandaag heb ik de eindfoto's gemaakt. Voor varens was er ook geen tijd meer, maar dat ervaar ik niet als een gemis voor het model aangezien het bpladerdek al vrij dicht is.

attachment.jpg

Dat pakje met zeildoek uit het Churchillproject verbergt vier littekens van pinmarks. De motorkap van de M151 begaf het overigens onderweg naar Klein Boom onder het gewicht van een vallende regendruppel, gelukkig neem ik altijd groene Zap mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een kleine nabespreking van de gebruikte componenten.

Hobbyboss V-100
Een prima bouwdoos voor wie dit vooertuig graag in een paar uurtjes ineen zet: door het schuifsysteem kan de hull met minder naden afgewerkt worden, bovendien zijn er voor dit voertuig van andere merken alleen resinkits te vinden. Het interieur is niet erg natuurgetrouw en ook de uitgeholde wielkasten kloppen niet met de eigenlijke platenstructuur. Er blijven heel wat onderdelen ongebruikt omdat die voor andere versies nodig zijn. De vinyls zijn niet onaardig maar latere voertuigen hebben vaak kleurige opschriften. De decals zijn gejat van een Verlindenkit, er hadden wat meer decoratiemogelijkheden kunnen zijn. Dit voertuig bevat wel voldoende kwaliteitsclearparts. De as is niet sturend en er is geen mogelijkheid voor een open motorkap.

Tamiya M151A2
Deze bouwdoos heeft wel de typische goede passing maar heeft fouten in de minder zichtbare delen van het chassis en de carrosserie. Ze is wel alleen bedoeld voor een latere versie van de Mutt, waardoor je niet de juiste decalkleuren ter beschikking krijgt. er zijn ook voorzieningen om het voertuig gesloten te bouwen en de trailer ziet er ook een fijn kitje uit, al was die voor dit project niet bruikbaar. Er is geen mogelijkheid om de motorkap open te bouwen.

CMK M151 engine resin set
De motor van de M151 wordt zeer gedetailleerd geleverd, wel zo gedetailleerd dat je de grille er door al die details niet goed tegenaan krijgt. Er zijn wel spijtige rekvervormingen gebeurd tijdens het afgieten, waardoor sommige onderdelen uit de Tamiyakit er deels beter uit zien dan die van CMK. Een handig modelbouwer kan hier wel wat mee schipperen. Niet aan te raden voor beginners, omdat er ingrijpende destructieve processen aan de montage van het hoofdonderdeel te pas komen.

Masterbox "Charlie from the left!" figurenset
Een echte aanrader, niet alleen omwille van het idee en de mogelijkheid om je Vietnamvoertuig ermee te verbouwen. De figuren zijn erg gedetailleerd, hebben prachtig uitgewerkte handen en gezichten en zelfs de wapens zijn een welkom alternatief voor de Tamiya exemplaren. Zo bleek bij een vergelijking van de M16 aan de hand van A.E. Hartink's Geïllustreerde Automatische Legergeweren-encyclopedie dat de lader van Tamiya te kort is, hoewel dit inderdaad een vroegere versie van de M16 voorstelt met korte lader. De .50 is zeker bruikbaar voor de accurate dioramabouw. De G.I.'s hebben eerder weinig mogelijkheden tot personalisatie met uitrustingsstukken, er zijn wel meerdere hoofddeksels uit te kiezen. De bestuurder kan al dan niet als gewonde gebouwd worden.

Dragon NVA Sappers
Deze figuren tonen hun ouderdom enigszins in hun robuustere ledematen en iets vlakkere afwerking maar hebben wel heel wat mogelijkheden voor hun uitrusting. Ook enkele kleine onderdeeltjes. Sommige attributen maken het uitboren van de vuisten noodzakelijk.

Legend V100/150 resinbanden
Warm aangeraden als je van de banden ook een in het oog springend detail wil maken. Scherp bandenprofiel en perfect leesbare "Commando (S)pecial"-inscriptie, de S moet je met een fijn penseel in wit zetten. De Hobbyboss remschijven moesten zeer licht bijgeschuurd worden na het primeren, dus de passing is erg nauwkeurig.

Aber 2x .30 loopjes
Geen problemen bij de montage door de voorziening van doorns aan de achterkant die in het plastic verzonken kunnen worden. Zeer realistische monding en geperforeerde cooling sleeve.

Verlinden 2x .30 resin en PE set
De gebruikte onderdelen zijn goed maar de opstelling is alleen bedoeld voor in de bijgeleverde PE elevatieset. In de Commando is die installatie al aan de turret voorzien waardoor de resinkit verzaagd moest worden. Een spijtige tekortkoming aan de kit is dat er geen patroonbanden voorzien zijn.

Tetra Aquariumplanten
Onbewerkt zijn deze planten niet heel realistisch door de wasachtige schijn en de aanwezigheid van gietnaden op de steeltjes. Mits aanpassingen zijn ze een mooie aanvulling op mostoestanden en papierbouw.
 
De enige kleine opmerking die ik ga geven is op foto 6 vind het jammer dat het wapen niet mooi aansluit in beide handen,voor dé rest zeer mooi werk en terecht in de prijzen gevallen...😉
 
Mooi eindresultaat, en proficiat met de behaalde prijs ;)
 
Bedankt. @Danny: de figuur is degene die normaal rechts vooraan in de jeep zit. In die positie kan hij die hand op het klapraampje leggen. Helaas paste hij zeer slecht op andere posities en raakte ik hem alleen nog daar kwijt. Ik zou nog wat met de geweerriem kunnen sjoemelen zodat hij die lijkt vast te grijpen.
 
mooi geworden, en de compositie van de voertuigen en giguren vind ik zo veel beter. Gefeliciteerd met je prijs
 
Dank je, Silenoz. Ik vind het zelf ook wel beter, al steekt de Commando nu wel uit het kader.
 
Hey,

Gezien op de beurs en goed gekeurd voor dienst.....😀
Neen, prachtig gemaakt en mooi om te volgen. Proficiat met het behaalde resultaat. 😉
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan