Over de afwerking van de BTR zal ik wel eens moeten nadenken, ga ik er ook sneeuw op morsen? De hoogte van de nattigheid moet wel beperkt blijven, want ik heb de boeggolfplaat neergelaten.
Vandaag heb ik de plaat bewerkt zodat er een boom doorheen zit.
Dit heb ik met een klokboor gedaan, waarbij ik het gat verder uitgeschuurd heb tot er net een tak doorheen paste. Die vormt wel een goed vlak om een van de figuren in evenwicht op te laten staan.
Het is wel nog geen logische positie voor een boomstam om in het water te zitten. Misschien moet ik er nog een exemplaar tegenaan leggen, dan moet er wel nog een rechthoekig gat naast de cirkel komen. Nu dit klusje geklaard was, besefte ik dat het moment gekomen was om het ijs te breken. Ik had er al vaag eens bij bedacht dat dit wel een moeilijke klus kon gaan worden, want deze plaat breekt niet zomaar in de richting die je wil. Ik heb eerst met een mes wat lijnen ingekrast in de gladde onderzijde, maar de plaat zou nooit uit te zagen zijn zoals ik met de rechte zijkanten gedaan had.
De oplossing bestond uit het gebruik van een schuurschijfje op de Dremel, je zou het niet zeggen maar dit snijdt door de plaat als door boter omdat die meteen smelt bij zulke wrijving.
Als je daarna de spanen wegschraapt, krijg je een goed doorzicht op de vorm die uitgezaagd is.
Het schijfje heeft nauwelijks afgezien aan de randen, maar de kern is uitgerafeld omdat het kleverige plastic de schijf tegenhoudt.
Dan worden de schotsen een voor een apart uitgebroken. Meestal breken ze ook langs de voorgezaagde lijnen.
Ik heb het schotsenpatroon op een apart kader neergelegd, zodat het in vorm blijft.
Zo zal de BTR op de schotsen steunen, waarbij je je alleen nog moet inbeelden dat ze onder het gewicht van de wielen kantelen. Ik kan nog steeds niet geloven dat dit me maar een halfuurtje werk gekost heeft, dat zou zonder Dremel een week in beslag genomen hebben...