Hoofdsponsor

1/35 British Special Air Service Jeep

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 31 juli
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Kortweg SAS Jeep, een oudje van Tamiya uit 1974. Volgens een sticker op de doos heeft iemand er ooit £1.30p voor betaald.

Heb weer eventjes behoefte om een "simpele" bouw op te starten en dit beestje is het slachtoffer.
Hij kadert tevens in het thema "IPMS GENT Tamiya Challenge 2023", een interne wedstrijd binnen mijn club, maar ook in mijn thema "Zeg nooit zomaar jeep tegen een jeep" want deze jeeps waren het onderwerp van enige verbouwingen.

Eén van de grootste wapenfeiten van deze jeeps was de nachtelijke aanval dd 26/07/1942 op het door het Afrika Korps gebruikte vliegveld van Sidi Ennich. Onder leiding van David Sterling vielen 18 dergelijke jeeps het vliegveld aan en vernietigden of beschadigden 10-tallen Duitse toestellen waaronder Stuka's, Ju 52's, Heinkels 111 ...
Deze jeeps en hun gebruik in ruige omstandigheden zouden aanleiding geven tot de verdere ontwikkeling van de SAS en Commando jeeps welke later o.a. in Normandië en Arnhem zouden gebruikt worden door de luchtlandingstroepen. De na-oorlogse "Pink Panther" Land Rovers zijn hier ook onrechtstreekse afstammelingen van.

Deze bouw betreft een OOB in zoverre als mogelijk maar ik ga tevens van de gelegenheid gebruik maken om een reeds gebouwd model te herbouwen, een "rebuild" dus in mijn termen. Waarom? Omdat dit hier toch ligt rond te slingeren en ik kan er een verschillend model van maken door een andere bewapening.

De boxart:

Boxart.jpg

Dit is zo een kitje dat blijkbaar iedereen ooit al eens gebouwd heeft. Ben eens gaan kijken op Scalemates en gezien dat deze momenteel verkocht wordt rond de 11 €.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Parts 3.jpg

Drie sprues in de kit, geen decals of clear parts zoals ramen of lichten.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Eerste ding dat mij opvalt, zowel op de foto als in de kit, is het gebruik van US type jerrycans, de merrycan, en dat op voertuigen die hoofdzakelijk bemand waren met troepen uit het Commonwealth.

Rebuild.jpg

Dit is de oude jeep die ik ergens in de catacomben teruggevonden heb. De vorige eigenaar heeft zijn best gedaan en het geheel niet verkl**t maar de meeste onderdelen kwamen toch heel gemakkelijk los en konden reeds een opkuisbeurt krijgen.

Wordt vervolgd ...
 
Ik heb er ooit eens een documentaire over gezien, was eigenlijk hetzelfde moment dat dat de SAS ontstaan is als ik me goed herinner (de Jeep, niet ik die de documentaire bekeek, lol). En in wezen kan je gewoon je gang ermee gaan, deze dingen werden gewoon ter plaatse aangepast en geen twee ervan waren gelijk. Veel plezier en succes met de bouw :)
 
Ik heb er hier zo ééntje tussen mijn afgewerkte modellen staan.
Het was trouwens ook een rebuild :winking:
Benieuwd wat je van deze twee zal maken, het zijn inderdaad modellen met veel potentieel...
 
Ik veronderstel dat dit hetzelfde voertuig is als de "Pink Panther" die je hier eens hebt gemaakt?
Zelfde voertuig en zelfde eenheid in zelfde periode ?
 
Nice een jeep in dit geval een SAS maar kon net zo goed een LRDG jeep zijn geweest 🙂 Van de laatste altijd wel een fan geweest zowel geschiedenis als voertuigen en hun bemanningen.
 
Ik veronderstel dat dit hetzelfde voertuig is als de "Pink Panther" die je hier eens hebt gemaakt?
Zelfde voertuig en zelfde eenheid in zelfde periode ?
De Pink Panther is uit een veel latere periode, conflict in Aden.

@Ron: de LRDG was een direct vervolg hiervan.
 
Altijd interessant die eenheid.
Volg mee.
 
Succes met deze.

De pink panther was een Landrover chassis, maar had dezelfde functie...
 
Waarschijnlijk door de leeftijd van de kit maar het samenstellen van de body had toch wat hulp nodig.

Berna clamp.jpg

en dan kunnen Berna clamps heel nuttig zijn, zelfs al zijn ze zelf ook al 23 jaar oud.

We doen rustig verder ...
 
deze bouw roept herinneringen op aan lang vervlogen tijden, was dan wel 1/72 en bij de eertse modellen die ik ooit gebouw heb meer dan 50j geleden.
Veel bouw plezier bij de afwerking.
 
Een echte schande dat ik sedert augustus bijna niets meer gedaan had aan deze twee jeeps maar we zijn met goede moed herbegonnen.
Reden van het stilvallen? De juiste kleur van het voertuig.
De oude jeep was naar mijn mening te donker geschilderd en op de nieuwe jeep had ik een te lichte kleur aangebracht.

Met het zien van de serie "Rogues Heroes" even hun jeeps vergeleken met mijn twee en vastgesteld dat de bijna ideale kleur (als die al zou bestaan) toch wel Tamiya XF-59 Desert Yellow zou zijn. Dus potje besteld en verfje gebruikt.

Zo zien ze er momenteel uit:

Herspoten 1.jpg

Herspoten 2.jpg

Beide foto's zijn wat overbelicht, de rechtse jeep is de "rebuild".
Zij doen niet meer mee aan de interne clubwedstrijd en zullen elk uitgevoerd worden met een andere bewapening.
 
Geweldige serie en volg op de voet.
 
Weinig grote zichtbare vooruitgang aan de beide jeeps maar we zijn er mee bezig.

Ik had mij altijd al afgevraagd hoe die mannen er in slaagden om al die jerrycans op orde te houden. Tamiya voorziet hier en daar wel enkele straps gemouleerd op de jerrycans maar voor de rest moet je ze maar op het voertuig lijmen. Bij andere gemonteerde kits had ik ook al opgemerkt dat deze achteraan soms een soort rek kregen waar ze in pasten maar dat was het.

De recente serie "Rogue Heroes" gebruikt echter bijna identieke voertuigen en dus ben ik foto's gaan opzoeken op het net. Hoera want er zijn vele vragen opgelost.
Deze op de motorkap lagen ook in een soort rek of houders en waren daaraan vastgebonden met riemen.
Dus vandaag maar enkele rekken geïmproviseerd en aangebracht op de jerrycans.

Extras.jpg

ook het expansievat vooraan was zo een probleem want in feite past het niet. Op de foto's gezien dat ze een plaatje op het radiatorrooster hadden aangebracht waarop het vat aangebracht werd. Een rubberen darm liep dan naar de onderzijde van de radiator.
Het vat op de foto moet nog bijgewerkt worden.

We doen rustig verder ...
 
Dit gaat in de goede richting.
 
Jerrycans aangebracht op de voertuigen, de witte strips zijn allemaal scratch. Ook de jerrycans dienden aangepast te worden want deze uit de kit hebben slechts 2 handgrepen i.p.v. de normale 3.
De kleine verbouwingen werden aangebracht aan de hand van het bekijken van foto's van echte voertuigen.

Scratch 1.jpg

Links de nieuwe jeep, rechts de rebuild.

Scratch 2.jpg

Nu nog wat bijschilderen en dan de bepakking en lading aanbrengen.
 
Als je niet naar de datums kijkt heb je toch heel wat gedaan. zien er best al realistisch uit.
 
Man, man, man, wat een prutwerk komt er kijken bij deze kit. Heb die dubbele Vickers mitrailleurs zeker vijf maal moeten herbouwen, vielen steeds terug uit elkaar en bijna niet uit te lijnen.
Voeg daar het vele petieterige verfwerk aan toe om toch enig kleurverschil te hebben in de algemene zandgele kleur en ik heb het ver gehad.
Ik ben duidelijk geen schilder als het er op aankomt.

Ik beschouw derhalve de beide jeeps als afgewerkt. Er zijn verschillen tussen beide wat betreft bepakking en bewapening.
Zoals gewoonlijk zijn binnen foto's niet hetzelfde als deze in daglicht, zal morgen als het niet regent een poging ondernemen om ze buiten te fotograferen.

Zoals eerder is de linkse jeep deze uit de kit en de rechtse de herbouwde (rebuild).

Fin 1.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Heb met deze foto's zelf al enkele foutjes ontdekt, zal ze nog proberen weg te werken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan