Zo, we zijn weer een stapje verder geraakt.
De afstelling van de bedienelementen zoals rolroeren, flaps, hoogteroer en richtingsroer zijn volgens de waarden van de handleiding ingesteld, dus da's al in orde !
Volgende cruciale punt =
het vliegtuig balanceren !
Volgens de handleiding ligt het zwaartepunt op 143mm van de vleugelrand (LE : leading edge)
Toen ik hem op de balancer plaatste, dook ie meteen naar voor: m.a.w. topzwaar, en niet een klein beetje !
Ik heb daarom een extra tray gemaakt om de batterij 2 compartimenten achteruit te kunnen schuiven.
Dit is beter dan direct extra gewicht te plaatsen !
De daaropvolgende poging heb ik in beeld:
Om een idee te krijgen van het nodige gewicht heb ik de staart aan een keukenweegschaaltje gehangen.
Hij helt nog steeds naar voor, dus ik was benieuwd wat de weegschaal aangaf:
SLIK !!!
Dit lijkt mij nog bijzonder veel !
Nu ja, je kan in het vliegtuig een kleine 2-takt of een grotere en dus zwaardere 4-takt plaatsen: tussen .90 en 1.20
Ik heb voor een viertakt gekozen, en nog wel de grootste maat: 1.20
Dat beestje is niet van de lichtste, dus het zal wel normaal zijn, zeker ?
Enfin, om hem volledig in evenwicht te krijgen moet er dus een serieus stuk lood op de staart komen:
Dat is ondertussen ingebouwd, en zit vast met 2 M4 bouten ...
Maar, hij hangt wel perfect in evenwicht !
Morgen worden de decals geplaatst, en als de weergoden ons gunstig gezind zijn, wordt zaterdag de maiden gevlogen !!!
Groeten,
DDV