Hoofdsponsor

1/65 Bouwverslag: Santa Maria van artesania [!]

Zeer mooi hoor maar ik vind persoonlijk het dek iets te glimmend. In het echt zat er ook geen glanzende laag op want dan wordt het glad ;)
 
Hey Michel, inderdaad op de foto's lijkt het zo dat het dek blinkt. Maar in werkelijkheid is het zo niet, alles is afgewerkt met mat vernis.
 
Heb het verslag doorgelezen, ziet er erg netjes uit hoor

Germt
 
Ik heb onlangs van mijn schoonvader zijn "oude" camera gekregen. Een Olympus E-510, dus ik dacht laat ik eens een paar deftige foto's maken van de Santa in de mooie morgenzon. Ik moet zeggen dat de kleuren echt waarheidsgetrouw zijn nu ... er is dan toch een verschil met mijn Iphone en een echte camera :D
En dan kan ik ook even zeggen wat er nog te gebeuren staat, en wat ik veranderd heb sinds de laatste post.
Ik heb aan de zijkant van de romp een trapje gemaakt, lampje geplaatst, en ik heb ook de putting ijzers vervangen alsook ook de tip van Amazone opgevolgd (het plankje tegen de rust om de putting ijzers af te sluiten).
Ik had ook een nieuw kraaiennest gekocht omdat het origineel niet meer goed was, maar dit is het verkeerde type dus ik heb een andere besteld, samen met een ander setje ankers, de echte Spaanse ankers. Als ik dit heb kan ik ook verder doen aan het touwwerk van de masten.
En hier zijn een paar foto's, tips zijn altijd welkom ( zoals bv. hoe ik mijn kanonnen kan vast zetten met koorden ... of hoe deed men het toen in die tijd ?)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gaaf hoorApplaus
Ik vindt vooral die kookplaats wel héél erg geslaagd:8
 
Dank, veel dank voor de reacties:)
Niemand tips in verband met het vastleggen van de kanonnen voor in die tijd ?
 
is wat lastig voor die periode, maar heb wat gevonden in Wolfram zu Mondfeld

ScreenShot014.jpg

mogelijk heb je hier wat aan
 
Zo, afgelopen weekend nog een beetje geknutseld.
Ik heb de kanonnen bevestigd volgens de tip van JanV, en dan heb ik het rood kruis gemaakt op het zeil, hiervoor was geen sjabloon dus dat heb ik ook zelf moeten maken. En ook heb ik nog deze dingetjes uit hout gemaakt (zie foto) ze dienen om het zeil tegen de mast te bevestigen, ik weet niet hoe het heet. In de doos waren ze van ijzer...maar dat is niet zo mooi :)
Ook heb ik een vlag in model gebracht en opgehangen, hij hangt nu redelijk naar beneden maar eens al het touwwerk van het hoofdzeil klaar is komt deze er tussen te wapperen en ga ik hem iets meer horizontaal maken.

Fotos...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Erg mooi die kanons, Nu snap ik ook de opmerking van de Engels kaptein Drake dat de kanons op de schepen van de Spaanse Armada maar een keer konden worden afgeschoten.

Andy
 
Ah die opmerking had had ik nog niet gehoord, ik vroeg mij al af hoe ze dan opnieuw zouden laden als het kanon zo bevestigd is :)
 
Dat is een falkonkannon.
gegoten uit twee schelpen en samengetrokken met ijzeren banden. Toch was er verlies in vuurkracht door de horizontale snede, die niet helemaal perfect kon worden afgesloten.
ik ben er niet zeker van maar denk dat die een achterlader heeft.
Weet iemand meer daarover.
Ik heb al gezocht, maar heb nog geen details van. 't Is niet mijn specialiteits-eeuw, maar ben wel nieuwschierig.

groetjes
Ward
 
is wat lastig voor die periode, maar heb wat gevonden in Wolfram zu Mondfeld

http://i914.photobucket.com/albums/ac348/JanV_ZMC/ScreenShot014.jpg

mogelijk heb je hier wat aan

Het is inderdaad aan achterlader, achteraan zit een handvat om het achterste deel te kunnen verwijderen te laden en terug te kunnen plaatsen. Het kanon is dus wel meerdere keren achter elkaar af te vuren maar de vuurkracht zal beperkt zijn wegens de lekkage tussen het achterste deel en de loop.

Andy
 
Ziezo, afgelopen vakantie wat rustig kunnen bouwen. De 2 voorste zeilen zijn gedaan, ik moet wel zeggen op dit gebied is het plan heel onduidelijk, ik geraak er niet uit wijs. Maar ik heb het zo goed en zo kwaad als ik kan tot een ordelijk einde kunnen brengen. Ook heb ik wat bolling proberen te verkrijgen in de zeilen zodat het lijkt alsof de wind erin staat.

Wat ik ook heb gemerkt, als ik mijn koorden span en ze natmaak met houtlijm/water dan gebeurd het soms dat ze gaan doorhangen als ze droog zijn geworden. Weet iemand hoe dit komt ? Ik dacht eerder dat de koord zouden krimpen met koud water gelijk kleren dat kunnen doen ?

In ieder geval hier zijn wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er wel erg goed uit carl 8)

snap niet goed waarom je het touw wild insmeren met verdunde houtlijm dus weet ik ook niet echt hoe het zig gedraagt achteraf , dit is ook de eerste keer dat ik dit hoor
 
Nee wordt dat niet gedaan :O ? Ik meende dat eens gezien te hebben, ik dacht dat het was om na verloop van tijd de touwen altijd mooi spannend te houden en dan zien ze er ook wat minder gaas achtig uit... nu het spaart wel wat werk als het niet nodig is :D
 
meestal worden de touwen door de bijenwas of parafine gehaalt zo dat ze soepeler worden zeker als er veel geknoopt moet worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan