Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Heel proffesioneel allemaal zeg, ziet er wederom goed uit. Komt hier ook de besturing van het roer in?
 
Achtercompartiment

Rik zei:
Misschien is het handig om de soort tochband/rubber aan te brengen straks om het geheel af te dichten. Dus bovenop de rand. Met een soort deksel. Die je dan met twee klemmen of doormiddel van een schroefje/boutje/vleugelmoer kunt aandraaien. Dan is het zeker spatwaterdicht.
Dit is geen slecht idee maar ik vrees dat door de constructie van de bovenbouw dit niet zal te verwezenlijken zijn. Ik zal er in ieder geval rekening mee houden.



Michel zei:
Heel proffesioneel allemaal zeg, ziet er wederom goed uit. Komt hier ook de besturing van het roer in?
De roerservo zit nu volledig onder het achterdek weggewerkt. Ten gepaste tijde moet ik daar nog een scharnierend luikje maken. :k




Update
Ik heb terug de hele dag goed kunnen verder werken met als resultaat dat het achtercompartiment klaar is.

Terug enkele foto's:

1_DSCN8306.jpg
Alles in het elektronicacompartiment is gespoten/ heeft z'n kleurtje gekregen. De delen van het opliggende achterdek die later zichtbaar moeten blijven zijn donkerder gekleurd dan de rest.


1_DSCN8305.jpg
Het zwart van het achterdek heb ik hier via de verschansing naar het bakdek en de boeg doorgetrokken.



Wordt vervolgd,



Droop
 
Bakdek

Vandaag ben ik begonnen aan de constructie van het bakdek.

Er is nog niet veel gebeurt maar ik wil jullie alvast de 1ste foto's niet onthouden:


1_DSCN8307.jpg
Eerst was ik begonnen met het plaatsen van het dek.


1_DSCN8308.jpg
Waarna ik dan begonnen ben met de wanden.
De loodblokken die bovenop het dek liggen dienen momenteel om tijdens het droogproces alles mooi onder druk te houden.
Door de gaten komen later dan de poten van de portaalmast die dan op hun beurt onderaan in de romp zullen verankerd worden.

Dit is uiteraard nog maar het begin en er moet nog héél wat gebeuren eer het bakdek volledig presentabel zal zijn.


Dus... ...


... ... dit wordt nogmaals vervolgd,







Droop
 
Prima en vooral snelwerk,Droop.

Ik vind vooral het silicone slangetje goed gevonden.Door het as draaien zal het vet zich altijd mooi verspreiden.

Maar je gaat toch snel,even niet kijken en je hebt meteen een mooi stuk gemist.
Voor de rest kan ik er niets aan toevoegen.

Ron.
 
hoi,droop
even een vraag,is het stuk bak dek naar de portaalmast toe.
waar het lood op licht niet te lang?
het is net of je hebt te veel van de ronding van de bak weg ge nomen of zie ik het verkeerd.
het is niet negatief bedoeld zule
groetjes,ronny
 
He, Droop, je bent er iets moois van aan het maken. Dan heb ik toch een vraagje. Je hebt de romp al geschilderd en ook al verweerd. Ben je niet bang dat het straks beschadigd?

En die loodblokjes, waar zijn die van? Ze komen mij zo bekend voor?
 
Bollards

@Ron: Het voordeel van siliconenslangetje is dat het zich ook prima over een spuit laat plaatsen zodat het aanbrengen van het schroefasvet zeer gemakkelijk gaat. :k


@Ronny: Goed opgemerkt wat betreft het bakdek.B:
Van een kenner als jij had ik niets anders verwacht. :D

Het zit zo:

Toen ik met de voorbereidingen bezig was heb ik bij ons op het bedrijf eens goed alle kotters bekeken en daar bleek toen dat er niet twee hetzelfde bakdek hadden. Daaruit concludeerde ik dat er blijkbaar geen 'standaardnorm' betreffende deze dekken bestaat en dat ik aan mijn model gerust een 'eigen draai' kon aan geven.
En 'mijn eigen draai' heb ik dus overgebracht op het ietwat lange stuk naar de portaalmast toe.
Het zal wel aan mijn persoonlijke smaak liggen (én het feit dat de Olayinka géén bestaand schip maar een fantasiemodel is) maar ik vond deze uitvoering toch iets hebben en zo zal mijn kottertje er geen worden zoals er 13 van in een dozijn bestaan.:k
Dit is ook één van de redenen waarom ik de poten van de portaal verder uiteen heb geplaatst dan bij een echt schip.
Een andere reden waarom ik dat gedaan heb, is om een grotere stabiliteit te verkrijgen als de netten in het water liggen.
Zoals ik reeds eerder zei zal de HD21 eerder als leidraad dienen voor de EV05 dan als voorbeeld. :k


@Rik: De romp zal zeker niet meer beschadigd worden en de verwering is nu nog maar een basis. Eens de kotter volledig zal zijn afgewerkt dan zal de verwering verder worden afgewerkt.
Die loodblokjes komen van de sloperij. Zou het kunnen zijn dat die eens deel uitmaakten van een old-time duikerspak?


Update

Terwijl ik nu toch aan het bakdek aan het prutsen ben, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bollards ook maar te maken en te plaatsen. Dan ben ik daar dan ook al vanaf. :D

1_DSCN8312.jpg
Uit een messing buisje heb ik deze 2 bollards gezaagd.

1_DSCN8314.jpg
Hier zien we ze op hun plaats.


Wordt vervolgd,


Droop
 
hoi,droop
wat je zegt over de bak klopt als een bus.
inderdaat,er zyn er geen twee de zelfde,heeft waarschynlyk te doen met de verlangens van de reder.
maar dat geeft je ook de mogelykheden om by voorbeeld een bak met de wekker ketens tegen het schot te plaatsen.
ook heb je de mogelykhied om de transport bant meer onder de bak te plaatsen .
mogelykheden genoeg.
bouw ze droop.
groetjes,ronny
 
@Ronny: bedankt voor tips. cute


Update

Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ik m'n ladders op de portaalmast volledig verkeerd heb geplaatst. arghh
Hoe ik zo'n stommiteit heb kunnen maken is me een raadsel.
De ladders moesten naar de boeg toe worden geplaatst en ik had ze naar de kont gericht... boos

Gelukkig was dit euvel niet al te erg en binnen afzienbare tijd stonden ze op hun plaats:

1_DSCN8317.jpg


En nu ik toch aan de mast aan het bricoleren was heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om er nog wat items op te bevestigen:

1_HD21_038.jpg
Op deze foto van de HD21 heb ik de items die ik op het model heb aangebracht met een rode pijl gemarkeerd.

1_DSCN8320.jpg
En hier zien we de items op het model.

Morgen ga ik het steun-/scharnierpunt van de beide bomen op de portaalmast aanbrengen.
Kan ik weer lekker de metaalbewerker gaan spelen. cute



Wordt vervolgd,



Droop
 
Hey hey,

't is hier op het forum merkbaar dat het bouwseizoen weer vollop aangevangen is cute.
Je hebt weer mega schitterend werk gecreëerd Luc.
Ne mens zou zowaar goesting krijgen om ook een boot te bouwen...
Ma voorlopig zal ik het maar bij heli's houden.

Heligroeten,

Nick
 
Scharnierpunten voor bomen

Bedankt Nick. B:


Terug tijd voor update.

Vandaag heb ik me een beetje bezig gehouden met het maken van de scharnierpunten voor de bomen.

Terug enkele foto's:

1_DSCN8321.jpg
Hier het scharnierpunt voor de bakboordboom.
Zoals jullie zien bestaat dit uit 3 kammen. Onderaan de boom komt dan hetzelfde systeem maar dit zal dan uit 4 kammen bestaan die dan deze 3 van de portaalmast zullen omsluiten.
Alles zal dan door een bout met elkaar verbonden worden die dan als eigenlijke scharnier én steunpunt dienst zal doen.
Uiteraard komt aan stuurboord hetzelfde systeem.


1_DSCN8325.jpg
Eventjes een close up (sorry voor de wazige foto).
Hier zien we goed de 3 kammen.


1_DSCN8326.jpg
Onderaan de portaalmast heb ik nog een messing versteviging aangebracht.
Daarop komt later nog een katrolssysteem.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Is ja al bijna geen modelbouw meer,eerder zijn het werf activiteiten die je hier ziet Applaus

Alleen een vraagje,die zelfborgende moeren en bijbehorende bout,worden deze weg gewerkt?.
Of blijf je deze zien?.

Ron.
 
Tja Ron, de garage is hier ondertussen al stilletjesaan verandert in een scheepswerf... met de bijpassende activiteiten. cute



Net zoals bij een echte kotter zullen de bouten en moeren volledig zichtbaar blijven:

1_HD21_091.jpg
De gele pijl toont hier de moer (en bout) van de bakboordboom bij de HD21.


Droop
 
Hoi Droop,
ik sluit me volledig aan bij Luc.
Je een krak!!!!!!ApplausApplaus
 
aanpassing portaalmast

Bedankt voor de lovende woorden, jongens.cute


Update
Er was al een hele tijd dat er mij aan het model iets niet aanstond.
Telkens ik bij ons op het bedrijf de kotters bekeek en ik de vergelijking maakte met mijn model, vond ik dat er iets niet klopte.
Een echte 'je ne sais quoi' (voor onze Nederlandse vrienden: 'ze ne see kwa' :D ).
Ik kon er niet echt m'n vinger op leggen tot deze week m'n frank... euh... euro viel: de portaalmast!
Inderdaad de fout zat 'm in de portaal: op de 1:1-kotters was die veel kleiner dan in vergelijking de mijne op het model.
Dus heb ik alles nog eens opnieuw gemeten en ja hoor: ik moet ergens een fout gemaakt hebben in het omrekenen van 1:50 naar 1:33 met het gevolg dat ik m'n mast 7 cm(!) te hoog heb gemaakt. wacko
Stom hé! arghh

Nou ja, ik heb dan maar alle moed bijeen gezocht en m'n bouwseltje terug gesloopt én 7 cm korter opgebouwd:

1_DSCN8329.jpg
Als ik dit uitzicht nu vergelijk met de echte kotters, dan klopt eindelijk het uitzicht van de mast.

1_DSCN8328.jpg
Verder heb ik de bovenste steunbalk ook veranderd. Dit is nu een recht exemplaar geworden.
De onderste heb ik dan naar boven opgetrokken zodat hij nu netjes tussen de scharnierpunten van de bomen zit.
De voorlopige opstellingen van de katrollen achteraan de portaal, heb ik ook verwijderd en in de plaats daarvan zijn nu voetjes gekomen waar de katrollen zullen op gemonteerd worden.

Met dit hele gedoe ben ik een avondje of drie zoet geweest maar nu kan ik terug met verse moed verder.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Oei, 7 cm is idd te veel om binnen de marges te vallen. Maar ja, dat is scratschen he. Het opbouwen van zo'n model gaat nu eenmaal wel eens gepaard met een foutje zo hier en daar. Gelukkig omdat het scratsch is kun je toch altijd nog herstellen. Of het onderdeel overnieuw doen. Alleen jammer van de tijd he.

Ziet er iig goed uit weer.
 
Droopy, het ziet er weer schitterend uit.

Over dat maken van fouten en miskleunen... tegen wie zeg je het.
Ik denk da'k minstens de helft van mijn scratchonderdelen 2 keer maak voor ze ze lukken en mij aanstaan.
Peis da we daar als scratchbouwer mee moeten leren leven.
Erger vind ik het als perfect gemaakte delen verknoeid worden door producten die scheikundig met mekaar gaan vechten... dan durf ik ook wel ne keer grollen en denken da'k beter sigarebandjes zou gaan verzamelen... Maar na een nachtje slapen en een dagje werken is de moed er meestal wel weer terug cute.

Gewoon doorgaan...

Heligroeten,

Nick

PS. Ik ga zondag naar de ipms-beurs in Lier. Heb je toevallig ook geen plannen om erheen te gaan?
 
Vandaag had ik me voorgenomen om de bovenste bevestigingspunten voor de takels aan de portaalmast te maken én te bevestigen:

1_HD21_107.jpg
Dat zijn die dingen. Als iemand daar de juiste benaming van weet, dan hoor ik het graag.



Een kijkje op de werf:

1_DSCN8336.jpg
Hier zijn de verschillende onderdelen al gemaakt en gesoldeert.


1_DSCN8337.jpg
Deze bevestigingspunten had ik op een rood koperen buis gesoldeert die dan op haar beurt in de dwarssteun van de portaal wordt geschoven. Ik had ze liever een ietsje meer 'spannend ' gehad maar helaas heb ik nergens een buis met de juiste diameter kunnen vinden.
Tussen de buitenste en binnenste buis heb ik dan maar een ladingje dunne ca gegoten en nu zit alles méér dan muurvast. En dat is uiteraard de bedoeling want die constructie moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de bomen plus netten te kunnen dragen.


1_DSCN8340.jpg
En hier zien we de constructie volledig in elkaar geschoven én verzegeld.
Ik hoef nu nog enkel het geheel met polyesterplamuur af te werken en dit klusje is dan ook weer geklaard.


Wordt vervolgd,



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan