Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had het kunnen denken dat jullie allemaal graag zouden zijn komen mee-eten cute ...

Als we ooit zouden ophouden met heli's bouwen openen we een restaurant, maar nu moeten we verder met de Alouette...
 
Dat van die gekleurde stuurstangen, wist ik niet. Wééral iets bijgeleerd.


Droop
 
Waarom zijn die kleuren dan daar verschillend? Ik had dit ook echt niet geweten hoor. Maar het intereseert mij wel. Technisch is zoń heli toch best een uitdaging he. cute
 
@ modelengeneer,

helitechnologie is een mega uitdaging. Schaalheli's bouwen is de perfecte combinatie tussen conventionele modelbouw, mechanica, aerodynamica en high tec elektronica... (ik kom er graag eens een weekje over babbelen cute)

Over die kleurtjes dan. Wel, de afstelling van de collectieve bladverstelling en de cyclic van de swashplate of tuimelschijf naar elke rotorblad (en bij modellen ook naar de flybar) gebeurt via die stangen. Als er geregeld wordt (zowel bij een echte heli als bij een schaalmodel) ben je dan zeker dat je via bijvoorbeeld de rode stang, het rotorblad met het rode lijntje op, regelt.

De rotorbladen moeten tevens perfect in ballans zijn. Dit geeft ondermeer als gevolg dat als de rotorbladen worden afgenomen (om bijvoorbeeld een model gemakkelijker te kunnen transporteren) elk rotorblad terug moet geplaatst worden in dezelfde bladhouder. Door de kleurtjes te laten overeenkomen zijn ook hier vergissingen weer uit den boze.
Uitgeballanceerde rotorbladen per vergissing omwisselen kan desastreuze gevolgen hebben... de volledige rotorkop is dan in onballans met als gevolg trillingen waardoor een heli: 1- zo goed als onbestuurbaar wordt en 2-alles binnen de kortse keren uit mekaar wordt geschud...

Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk, anders vraag je maar hé...

Heligroeten,

Nick
 
Heb op de vliegclub destijds ooit een hgeli uit elkaar zien springen door foutief gemonteerde rotorbladen. Na het opstijgen deed hij alles behalve vliegen. Landing was er niet bij...wel een gat in de grond.

anyway, on topic...blijft leuk om te volgen.
 
He, he, leuke slagzin van Nathan, ik had er ook altijd zo een bij mijn leerlingen. ¨EERST KIJKEN, DAN SLEUTELEN¨ :D
 
OOOOOH als Cobra liefhebber moet ik gewoon kwijlen op die AH-1F. Hoewel niet correct qua kleur/aanduiding (was een Air Force machine en geen Marines) een machtig mooie machine...Uit nieuwsgierigheid Joe, wat kost zo'n AH1 ?
 
He, he, ik heb er geen verstand van, maar ik moet wel zeggen dat het er allemaal heel erg spectaculair uitziet. Mooie foto's heb je gemaakt trouwens.
 
Ziet er zeer tof uit, moet wel de moeite geweest zijn daar.
Je verslag is natuurlijk zoals gewoons de max :D

Mooi verslag + foto's
Bedankt Applaus
 
Zeer mooie heli's cute

@ JadeFalconGuard : volgens mij is het geen "foxtrot" maar een "whisky" Cobra variant. De AH-1W Super Cobra. Zoals deze :

ah-1-dvic288.jpg

Bron : AH-1W Super Cobra - Military Aircraft

Groeten

Pascal
 
Hey Pascal, die foto is de AH-1F (later geupgrade met nieuwe systemen/avionics ) en werd toen de AH-1S genoemd. De ontwikkeling van de Cobra is dubbel gelopen, waarbij de Marines steeds hebben geëist dat 'hun' Cobra's dubbele engines hadden voor veiligheid boven water. Het eerste model die ze hadden was de AH-1J (herkenbaar aan de twin turbines) die verder is doorontwikkeld naar de AH-1W.

De US Army heeft na de AH-1S geopteerd voor de Apache als vervangproduct, terwijl de NAvy de AH-1W verder heeft doorontwikkeld naar de AH-1Z (een vierbladsuitvoering van de Whiskey) en die een goeie +80% dezelfde onderdelen heeft van de nieuwe Huye:D

Ben beetje Cobrafiel...^^
 
Hey jongens,

thx voor de complimenten. 'k Vind het ook tof dat jullie aan het discussiëren zijn over die Cobra. Zo leren we nog iet bij cute.
De man die hem gebouwd heeft is een Oostenrijker en stak er reeds een 1000-tal bouwuren in. Heel tijdrovende bezigheden waren het plaatsen van de revetten en het detailleren van de cockpit.

@ Jadefalconguard

Kwa kostprijs schat ik het toestel om en bij de 4500 euro. Daarin zit dan de prijs van het chassis, de mekaniek, de carroserie, het interieur + piloten, de motor, de elektronica en de materialen om hem af te werken.

Ik heb nog meer foto's van die Cobra. Als ik vanavond tijdig terug thuis ben maak ik ze "postrijp" en upload ik ze hier...

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jade,

Ik ben hier weer eens iets aan het bijleren cute
Zijn de volgende 2 foto's van de AH-1W, met die dubbele turbine ? (er stond niet echt bij welk type het is)

ah-1w-huey.jpg


ah-1w-980113-N-4319P-007.jpg

Bron : AH-1W Super Cobra - Military Aircraft

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan