Hoofdsponsor

1/113 Boeing B-47 Giant Stratojet Bomber. [wip]

Bloem is inderdaad handig in bepaalde gevallen.

Wat ook wil helpen om de secondelijm wat beter schuurbaar te maken heb ik gemerkt is ca. kicker erop spuiten. Dan is het ook nog eens meteen droog... Lekker giftig goedje haha
 
Probeer eerst de beide romphelften gelijk te krijgen zodanig dat er geen hoogteverschil meer is tussen de twee stukken. Daarna gebruik je je putty en laat die goed uitdrogen. Putty schuren met een lichte korrel schuurpapier of met waterschuurpapier (dat donker type). Wrijven in 8 vorm of van links naar rechts; niet van achter naar voor.
Al de putty bijna verdwenen is maar het resultaat is nog niet goed genoeg: opnieuw op de plaatsen waar het nodig is.
Een zeer handig instrument hierbij is de Flex-i-File, een U-vormige beugel waar aan de top een reepje schuurpapier wordt aangebracht tussen de twee punten. Op die manier kan je mooi rond schuren. https://www.youtube.com/watch?v=pyb-IE8EeNU

Niet te vlug, neem je tijd. Als je het resultaat bereikt heb dat je wil kan je dan eens nadenken aan het opnieuw aanbrengen van verloren gegaan detail.
 
Dankjewel medeforumleden, dankzij de vele tips zal dat goed komen met de Boeing.
 
Nog een vraagje: hoe werk je die details bij nadien? Gewoon krassen lijkt me een beetje moeilijk.
 
Beste mensen,
Wegens het niet graag werken met putty en omdat die secondenlijm harder is dan het omringende plastiek heb ik eens iets getest. De overblijvende naden opgevuld met verf, een soort dikke verf die hard opdroogt en die ik ook gebruik om figuurtjes en bomen vast te zetten op m'n grote landschap. Ook kan je er mee 'sculpturen' en track-sporen mee maken. Misschien lukt het, misschien niet. Indien niet dan zal ik die verf er weer afdoen en de tip van de lijm en bloem toepassen. Ook kan het zijn dat er weer een reactie is tussen de verschillende soorten verf maar dan weet ik dat ook weer.
Dat van die verf was ik gisteren in bed aan het bedenken, kortom…modelbouw laat me nooit met rust :wacko:

attachment.jpg

Het bijwerken van de verloren gegane details staat ook genoteerd, dankjewel voor de uitleg daarover.
 
In Nederland zouden we zo'n ding met uitjes en augurkjes in één hap opeten haha

Maar serieus, het klinkt als een mogelijke oplossing. Leuk om te zien dat je met modelbouw bezig blijft ook na het verlaten van de hobbyruimte.

Als je niet van normale putty houdt, probeer dan zeker Milliput eens. Na drogen last het zich net zo makkelijk bewerken als plastic en het krimpt niet.
 
Leuk als experiment, maar ik denk niet dat die verf de kieren gaat dichten. Moest het wel lukken dan is de verbinding zwak en breekbaar. Verf is niet zo sterk als plamuur.

Ge kunt de kieren ook dicht maken met lijm, het blauwe flesje met de naald van Revell is prima omdat het het plastic laat samen smelten.

Wat is de reden waarom ge niet graag met plamuur werkt ?
 
Plamuur stinkt, is moeilijk te verwerken (wat aan de harde kant) en het krimpt dan ook nog eens waardoor je dan opnieuw kan beginnen.
Verf is inderdaad niet sterk genoeg maar dient enkel om de kieren op te vullen en dan komen er nog lagen andere verf op. Maar je kan gelijk hebben en hier zal iedereen de resultaten van die test kunnen lezen. Zowel positief als negatief. Dat is leuk aan modelbouw, je kan dingen uittesten die dan tot goede of slechte resultaten kunnen leiden. Zo leert iedereen bij.
 
De ene plamuur is de andere niet he. Er zijn er die nauwelijks of geen geur hebben. Ik ben heel teveden over de gewone, grijze putty van Tamiya. Maar ik gebruik ook graag de witte plamuur van de Action.

Om een kier zoals die op uw vliegtuig makkelijk te plamuren, kunt ge een stuk plakband kleven aan beide kanten van de plamuur. De plamuur brengt ge dan aan met een stukje afvalplastic. Daarna veegt ge de overtollige plamuur weg met een natte vinger. Er blijft dan maar heel weinig schuurwerk meer over om alles mooi glad te krijgen.
 
problemen

hallo coachke hier dit is het enige waar ik op geraak kunt u het doorgeven of ligt de fout bij mij ik krijg altijd " database error "
Marc
 
Ik kon nergens meer op, nu wel weer. Hopelijk blijft het zo.
 
Heren, dit is niet de plek om dit te bespreken!

We werken er hard aan.

graag on topic blijven.
 
Sorry, ben gewoon blij iedereen terug te zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan