Hoofdsponsor

1/113 Boeing B-47 Giant Stratojet Bomber. [wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Even een tussendoortje ter ontspanning omdat ik vast zit met de 3 diorama's die in opbouw zijn. De titel en de foto's zeggen al waarover het gaat en hierna zullen jullie alles kunnen volgen. Ook zal ik documentatie opzoeken om dat vliegtuig zo natuurgetrouw mogelijk te maken. Iedereen die documentatie heeft of tips mag me dat laten weten, het is zeker welkom.

attachment.jpg

De inhoud van de doos met de decals.

attachment.jpg

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, nu eerst wat informatie en foto's zoeken.
 
Dat is zo te zien al een oude doos! :ohmy: En documentatie: raadpleeg onze vriend Google maar eens... meer info dan je lief is! :laugh:
 
dit vliegtuig kom je niet meer zo vaak tegen,
jammergenoeg staat de laatste die ervan overgebleven is in een museum in Californië, ietwat te ver om eens naartoe te gaan om foto's te nemen.
Bij die oude revell kits geldt, dry fitten en nog eens dry fitten,
je mag alvast de plamuur bovenhalen.
Zal anders eens in mijn referentiemateriaal duiken en kijken of ik wat info hierover heb, normaal gezien wel ;).
Wens je alvast veel succes met dit project.
mvg Bruno
 
Succes met de bouw van u project.
 
Er zit een papier in die doos in verband met de punten die je kon verzamelen en de uiterste datum voor inzending is 2007 maar die doos ziet er wel een stuk ouder uit. Deden ze dat vaker misschien, oude dozen opnieuw op de markt gooien? Er zit ook een apart assemblage blad bij met "Correction" op. Blijkbaar is er iets mis met het originele blad.
Wat het opzoeken van info betreft, er blijken 27 verschillende variaties te bestaan van die vliegtuig. Nu even uitzoeken welke versie dit is. Ook het nummer op de staart is niet zoals het zou moeten heb ik de indruk.
 
Welke schaal is deze? Waarschijnlijk zoiets dat in een bestaande doos moest passen zoals revell er zoveel had in die tijd.
Zelf heb ik de versie op 1/72 van Hasegawa hier liggen met wat Pavla after market stuff bij maar dat zal dus nog een tijdje duren tegen dat die gebouwd wordt. In ieder geval eentje om te volgen.
 
Oude dozen opnieuw op de markt brengen doen ze nog steeds, denk aan bijvoorbeeld de 1/16 Kever.

Het is een uitdaging om aan zo'n oud kitje te beginnen, ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
Ja hoor, oude dozen opnieuw uitbrengen en soms spelen ze vals ook... Airfix heeft meer dan één doosje op 1/76 heruitgebracht en er 1/72 opgeplakt, hoewel het nog steeds datzelfde 1/76 is!
 
deze kits gaven ze opnieuw uit in 2007 in limited edition vanwege 50 jaar Revell ;)
mvg Bruno
 
Mooi vliegtuig.
De kit is een her-uitgave, de oorspronkelijke kit is uitgebracht in 1954 en is intussen een collectors item. De schaal zou 1/113 zijn, dat is geen veel voorkomende schaal, maar in de jaren 50 bracht Revell regelmatig kits uit in een aparte schaal.

Met flink wat aandacht is van deze kit een prachtig model te maken, eentje dat ook nog eens niet te veel plaats in neemt als het af is.

Veel succes & veel plezier.
 
En dat betekent dat je te maken hebt met een kitje dat is gegoten in een 49 jaar oude mal :laugh:

Zal in de praktijk wel meevallen, beetje schuren en het zal wel passen denk ik. Revell is nooit een slechte producent geweest.
 
Schuren zal inderdaad nodig zijn, net eens de romp samengevoegd (dryfit) en er is veel flash. Het komt wel goed. Ook uitgevist dat het waarschijnlijk om de TB-47B serie zou gaan, trainingstoestellen. Later vanavond begin ik met de bouw.
 
Het model is een B-47B-15-BW, serienummer 50-043. Later omgebouwd naar een TB-47B. Een TB had een vierde stoel voor een instructeur, alle ECM-uitrusting en bewapening waren verwijderd.

B-47B 50-034
*6/1953: Redesignated TB-47B.
*USAF 3540th FTW, at Pinecastle AFB, FL.
*10/15/1953: Crashed while practicing touch-and-goes at Pinecastle AFB, FL. Pilot was killed.

Dit is een foto van een TB-47B, serienummer 50-057 :

50-057.jpg
 
De romp is samengeplakt, er is veel weg te schuren. Ook de vleugels eens gepast met dryfit en die moeten ook nog geschuurd worden.

attachment.jpg
 
Net de onder- en bovenkant van de romp geschuurd. Er is een naad te zien die er in het echt niet was en m'n vraag is nu: kan ik dat wegkrijgen met Tamiya putty (basic type)? Dat heb ik nog liggen. Ook graag wat tips hoe dat eventueel aan te brengen zodat het allemaal mooi glad is nadien.

attachment.jpg
 
Ik ben niet zo van de putty maar met een beetje moeite kun je de naad ermee wegkrijgen. Ik gebruik meestal secondelijm om dit soort dingen te vullen. Wil je dat gaan doen, oefen dan eerst op een proefstukje. Probleem is dat de lijm harder wordt dan het omliggende plastic. Heel voorzichtig vijlen of nabewerken met dremel oid.

Als je putty gast gebruiken.. Beste even afplakken, putty erop en schuren.

Na een paar uur is de putty gekrompen, dus herhalen. Dan nog een keer en dan zou het strak moeten zitten.
 
Da's een goeie tip van Roy. Als ge eerst de secondelijm aanbrengt en daar bloem over strooit hebt ge een plamuur die én sterk is, én snel droogt.

Maar als eerste zou ik het plastic schuren zodat beide romphelften mooi gelijk zijn, want aan de foto te zien is er wat hoogte verschil tussen de linker en rechter helft.

Er gaat door het schuren / plamuren en opnieuw schuren wel wat detail verloren, maar dat kunt ge nadien opnieuw in het plastic krassen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan