Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
misschien heb je gelijk en inderdaad word er gemakkelijk " 't is goed of 't is knap " gezegd ( geschreven ), maar zoals je ook aangeeft zijn er bepaalde leden die niet graag kwetsen dat ligt grotendeels in onze opvoeding in Belgie niet dat het een verschoning is dat niet

Misschien onderschat ik dat inderdaad een beetje. Anderzijds, kán het wel en worden er wel degelijk opbouwende commentaren gegeven. Jijzelf doet dat soms, maar ook bijvoorbeeld (en ik vergeet er natuurlijk meteen een paar), wat de Vlamingen betreft, Silenoz, Erwin, Steven VD, Rocknrolla en de admins (dat de admins wat actiever zijn in de bouwtopics valt te prijzen, omdat ze op die manier een van de ongeschreven taken van een admin uitstekend uitoefenen.. het bekijken van en reageren in inhoudelijke topics, om de gang er een beetje in te houden).

Als ik zo'n opbouwend kritische opmerking zie, vind ik in het algemeen het bouwtopic meteen ook interessanter. Ik ben dan onder andere benieuwd hoe de bouwer reageert en of hij het aangereikte accepteert en misschien zelfs meteen toepast (hoewel dat lang niet altijd het oogmerk is).

en klein voorbeeldje toen ik nog werkte had ik verschillende stagairs en op een keer heeft de jongen een wiel laten los staan , ik ga er mee rijden en voel dat er iets niet klopt .
Nu kon ik 2 dingen doen , de eerste is het aan de grote klok hangen zodanig dat die jongen serieus voor schut stond , ik heb voor de tweede manier genomen en hem appart geroepen en hem dat wiel zelf laten vast zetten en hem de boodschap gegeven van " maat 1 x ok dit blijft onder ons maar geen tweede maal " de jongen voelde direct dat hij een fout begaan had en zal deze verwittiging nog lang herinneren , dan dat hij voor de hele zaak voor schut staat dat kweekt een soort van haat of woede

PM's is vaak een goede oplossing inderdaad. Vaak gebruik ik die zelf ook; veel actieve bouwers op dit forum hebben met mij per PM gecorrespondeerd over hun of mijn bouw. Vooral in twee gevallen: ofwel er is net een hele stortvloed aan complimentjes gekomen en dan voel ik me niet zo vrij om daar dan tegenin te gaan; ofwel het is een heel goede bouwer die ik (in mijn optiek) een storende fout zie maken. Die bouwer verdient het dan niet om zo in verlegenheid te worden gebracht. Dus dan per PM en dat werkt prima.. precies zoals jij het beschrijft in je voorbeeld met de stagiair die een fout maakte en die je niet en plein public wilde confronteren met die fout.

Het nadeel van de PM-methode is dat anderen het niet meekrijgen en er dus niets van kunnen leren. Maar het doel heiligt wat dat betreft het middel en vaak licht de bouwer ook nog wel de aanpassingen (als die er zijn) toe.

Nu ik probeer toch wel eerlijk te zijn maar niet kwetsend

Dat is precies het karakter van de opbouwende kritiek die ik vaak mis... (ik doel niet op jou hoor maar in het algemeen).. het is ook veel makkelijker om het topic weg te klikken, of om te zeggen 'goed gedaan', dan een uitgebalanceerdere reactie te geven. Ik schreef eens ergens (topic helaas verwijderd) 'probeer eens van elke drie bouwtopics die je bekijkt in ééntje een reactie te schrijven, van elke tien bouwtopics een inhoudelijke genuanceerde reactie met complimenten afgewisseld met opbouwende kritiek' of zoiets (getallen kunnen variëren). Schroom ook niet om te schrijven in topics over bouwgebieden die buiten je comfort zone liggen.

Maar weet ook Roy dat er toch weer een paar nieuwe gasten zijn bijgekomen die geen weet hebben van hoe het zou moeten in het begin van een topic

Zolang die template er niet is, kun je ze dat zeker niet kwalijk nemen. Maar correct me if I'm wrong, volgens mij heeft nog niemand zo'n opsommingkje voor in zijn topic staan. Indien wel, heb ik het gemist.

Enzovoorts enzovoorts, ik kan hier nog veel tekst aan wijden maar daar is dit topic niet voor. Misschien had ik mijn oorspronkelijke bericht (het antwoord op Pascals opmerking) toch ook ergens anders moeten schrijven want enerzijds was ik niet op zoek naar discussie en anderzijds lokt mijn oorspronkelijke post die misschien toch wel uit.

Hoe dan ook, ik stel voor dat we in dit topic toch maar gewoon doorgaan met de bouw van de BMW en mijn forumgerelateerde opmerkingen laten voor wat ze zijn. Wat betreft contact, ja dat zal ik ook gaan missen maar we hebben elkaars e-mailadres en ik zal gewoon op de ledendag aanwezig zijn he. En, ik ben nog niet weg! En, waarschijnlijk heb ik na een paar maanden spijt als haren op mijn hoofd en kom ik met hangende pootjes terug..:$:)

@Jelle: inderdaad heel erg spijtig dat de grille verloren is gegaan. Ik dacht 'ik ga hem wel vervangen' afgewisseld met 'nee ik ga hem niet vervangen, de BMW moet out of the box blijven' en zo nog wel een paar keer, de afgelopen week. Maar toen ik de grilles in geplaatste toestand zag, wist ik dat ik het nooit meer zou kunnen wegmoffelen met wat Tom Tom-loze geplette insectjes hier en daar. Van die naalden had ik al eerder stukjes gebruikt om de linkergrille (voor de kijker rechts) 'bij te werken' dus ik wist al dat dat de juiste dikte was.Maar jammer inderdaad...


649. Een grille in situ gedryfit.

29300827395_d532134666_b.jpg

650. De andere grille wordt gespiegeld voorzien van verticale spijlen. Dat zal het meest overtuigende beeld geven.

29267130536_c1ac47a918_b.jpg

651. En voilà, klaar om te schilderen (wel nog even drogen...).

29300792035_269223eb4b_b.jpg

Totaal bestede tijd: 160.5 uur.
 
Laatst bewerkt:
Roy Ik begrijp uw betoog en een topic er over zou misschien ten goede komen aan ons allen maar stil worden zou een gemis zijn .
nu ik weet niet hoe je het noemt maar de pijlers vertikaal geeft gelijk een ander idee maar moesten horizontale platter zijn was je er uit denk ik maar evengoed kan het de foto zijn die de baren zwaar maken dus kan niet wachten om hem te zien op ledendag
grt Pascal
 
Roy zoals het er nu uit ziet stukken beter nog niet helemaal natuurgetrouw maar geen mens gaat dat zien , ook gij weet niet van stoppen he en uiteindelijk loont het zich toch
En hoe het in het echt er gaat uit zien , dat zien we in november en " dat duurt nog zo lang " voor de Vlaamse vrienden neen niet die Dreft bus ( heb je hem ? )
Marc
 
Dank Pascal, dank ook aan de anderen die PM's en e-mails hebben gestuurd... vind ik tof!

Pascal je hebt gelijk wat betreft de spijlen. Ik heb naar aanleiding van jouw terechte opmerkingen vandaag nog geprobeerd tussenstukjes in te voegen (Evergreen rod) maar het resultaat zou er niet op vooruitgaan. Zou ik een grotere hoeveelheid tijd en geduld ter beschikking hebben dan ik feitelijk heb, dan zou ik waarschijnlijk proberen (met vallen en opstaan) om een constructie te maken als deze:

29316999915_bbd7ee12be_b.jpg

Maar om dat netjes en kaarsrecht te verwerken, bij zo'n fijne grille, zou ik denk ik een uur of 10 kwijt zijn en dat gaat ook mij een stapje te ver. Ik vind het resultaat zoals het er nu ligt en voor deze bouw aanvaardbaar.

@Marc: het is wel te zien hoor; uiteindelijk is het de keuze tussen géén reliëf en rommelig, en wél reliëf en strak. Derde keuze is al genoemd, 10 uur besteden om beide te combineren. Ik heb nu definitief gekozen voor het tweede.

652. Laatste dryfit voor het spuiten:

28696216263_f1e241ff7a_b.jpg
28694001554_5bdf79ffcc_b.jpg

653. We hebben een mastodont nog eens uit de kast gehaald om te vergelijken hoe groot die Krupp nu werkelijk is. Die motor is een fractie hoger dan de hele BMW!!

28696216163_a9f20ded0f_b.jpg

Totaal bestede tijd: 160.5 uur.
 
654. Zwarte onderlaag van Alclad erop (weer problemen...) en dan twee dunne laagjes chroom eroverheen.

28701563903_5bf7ab8ab8_b.jpg

655. En ten slotte twee laagjes vernis van Alclad. Laten drogen en dan met gele Gator Glue vastlijmen. Ik was nooit eerder zo blij met mijn ehm.. ja hoe noem je zoiets, een soort klem is het alleen dan vrij lang. Zo kunnen de moeilijke voorste delen van de grilles op hun plek blijven zitten zonder dat ik een half uur mijn duimen erop hoef te zetten.

Weer een half uurtje wachten dus. Dat is niet altijd even leuk, maar het lijmresultaat is wat telt en dat is enorm stevig en een fractie flexibel. In de tussentijd zijn er altijd andere dingen te doen, zoals het bouwverslag updaten :)

29288787446_8268093918_b.jpg

Totaal bestede tijd: 162 uur.
 
Het is een Berna klem Roy, iets waar ik maar matig tevreden over ben om reden dat ze niet aanspannen van het moment dat ze niet uiterst recht over elkaar staan.
Voor de rest: het eind van de BMW tunnel is nu echt in zicht.
 
de grill is mooi gelukt :)
het lakwerk (waar toch vele uren ingekropen zijn) wil ik op ledendag wel eens van nader bekijken
 
Dank je wel Marc, Erwin en Jordi.

Berna klem, je zegt het :) Klopt ze hebben een beperkt inzetbereik, vaak kun je er niet veel mee maar soms (zoals nu) zijn ze super handig.

Jordi over de lak heb ik zelf gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik trots dat ik de overduidelijk niet voor automodelbouw bedoeld zijnde verf na eerdere tegenslagen op voor mij aanvaardbare wijze opgebracht heb gekregen. Anderzijds ben ik op een paar plekken, zelfs na alle lagen 2K-lak, door de rode verf heen gegaan. Die plekken heb ik veelal, nadat ik ze eerder wilde negeren, een likje verf gegeven en dat is al een vooruitgang. Maar het oppervlak ter plekke is wat mat. Plus, daar waar ik 98% van de 'pukkeltjes' heb weggekregen, daar is er nog 2% over. Voor mij is dat aspect niet zo storend maar het is er wel.

Verder, als ik het nog een keer had moeten doen, dan was ik wel degelijk verder gaan polijsten. Nu ben ik gestopt omdat de auto naar mijn idee genoeg glansde (zoals bekend wilde ik er geen spiegelglad glanzende auto van maken in verband met schaalwerking). Een volgende keer zou ik toch, zoals mijn eerdere idee was, na het polijsten de body wat opschuren met korrel 20.000 of zo. Dan zou de grootste glans ook weggaan. Het zijn dingen die ik naar een volgende autobouw meeneem.

Voor een eerste keer een autobody spuiten (althans, met een fatsoenlijke airbrush... ik heb al eens een poging ondernomen ergens in de jaren '90 maar dat was met een Revell airbrushsetje van een paar tientjes) verplicht ik mezelf er genoegen mee te nemen. Maar je hebt gelijk dat de body zeker voor verbetering vatbaar is. De volgende keer maak ik het mezelf in elk geval een stuk makkelijker door enkel gebruik te maken van lakverven.


656. Na volledig schoonmaken van de auto, het aanbrengen van pigmenten aan de zijkanten daar waar het vuil terecht komt op een echte auto (ben zelf even gaan kijken bij verschillende auto's ter referentie) en het monteren van insectenresten op de voorkant, is de bouw gereed. Dit zijn aldus de eindfoto's... op twee dingetjes na: de ruitensproeikopjes hebben nog een tikje chroom gekregen en het chroom van de sloten is opnieuw geschilderd. Onderstaand eerst uitgebreide 'eindfoto's' zoals ze eerst waren bedoeld, daarna de echte eindfoto's welke zijn bedoeld voor het eindetopic.

Pigmentpoeders zijn hier gekozen in de lijn van wat ik bij het voorbeeld zag en, qua materiaal, omdat pigmentpoeders licht kleverig zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld pastels, die niet blijven zitten).

29233864242_e0371ee92a_b.jpg

29233862162_99a04bcab1_b.jpg

29308273656_3e3333525a_b.jpg

29308276686_2b6c2e1840_b.jpg

29054504220_a3c8ef45cb_b.jpg

29341943495_e89b444430_b.jpg

29341944435_e13e5ed711_b.jpg

29233864192_dbd9af34dc_b.jpg

En in een filmpje:


Totaal bestede tijd: 164 uur.



De echte eindfoto's:

29264635971_9b5523bbb1_b.jpg

28720279224_72d7d5e352_b.jpg

29235381442_b9d02c52f2_b.jpg

Ach ja en zo zullen er wel dingen aangepast blijven worden de komende paar dagen, zo zag ik op de eennalaatste foto al een te groot vliegje. Maar voor wat dit topic betreft, gaat er nu een streep onder :)


E i n d c o n c l u s i e

Ben ik tevreden over het eindresultaat? Antwoord: het gaat wel, het had mooier gekund maar zeker ook minder. Ik ben tevreden over de onderkant, de motorruimte, het interieur (grotendeels) en delen van het exterieur. Ik vind het jammer dat de grille niet origineel gehouden kon worden maar heb vrede met hoe de vervanging eruit ziet en ik ben blij dat ik het niet zo heb gelaten als hoe het was. Ik ben niet helemaal tevreden over het uiterlijk van de body op bepaalde plekken, zoals hierboven al aangekaart in de reactie op Jordi's terechte opmerking.

Vooral ben ik trots dat de kitonderdelen waar het model uit is opgebouwd rechtstreeks uit de doos komen en alleen zijn bijgevijld en -geschuurd. De toevoegingen zijn slechts in vloeibare- en poedervorm.

Revell heeft met deze kit een waar kunstwerkje afgeleverd, de verhoudingen van de onderdelen kloppen en de kit is zeer volledig. Vaak wordt een accu vergeten, of motorkapvangers, of een antenne. Revell heeft niets noemenswaardigs vergeten. Bovendien passen de onderdelen goed. Er hoeft minder geschuurd te worden dan ik heb gedaan om een goed in elkaar passend model te creëren. Wat mij betreft kan Revell deze kit meteen weer in de verkoop doen, door de hoge kwaliteit zou dat de bouwers zeker niet teleurstellen.

Allen, dank voor het in meer of mindere mate intensief, volgen van deze lange thread en vooral aan degenen die een of meerdere reacties hebben gegeven: dit werkte zeer motiverend en heeft in een aantal gevallen invloed gehad op het uiteindelijke uiterlijk van deze BMW.
 
Wat kan je nog zeggen bij zulke eindfoto's? Prachtig, subliem, schitterend, bravo......
In ieder geval een prachtig resultaat van niet alleen een deftige kit maar ook en zeker van een gepassioneerd liefhebber en modelbouwer die trouw bleef aan de aan zichzelf opgelegde voorwaarden van de bouw nl. het OOB bouwen van deze kit. (Neen, ik heb geen pot honing staan, het is gewoon de waarheid)

Proficiat Roy en op naar de volgende bouw wat dit ook mag worden.
 
Roy , je hebt een prachtig model gebouwd, mag je zeker terecht fier op zijn !
 
Prachtig eindresultaat,je hebt er veel werk ingestoken en je mag er zeker fier op zijn.
Op naar de volgende....

groetjes,

Yannick
 
Wat moet ik hier aan toe voegen ? Niks alleen wachten tot ik hem in het echt zie want dan is dit mijn beloning voor het wachten , maar ik weet dat het goed zal zijn daar twijfel ik geen moment aan
Grt
Marc
 
Aftellen gelijk een klein kind tot sinterklaas... Nog 86 keer slapen tot de komende ledendag.... Roy, je doet ons wat aan...

De BMW 507 is echt prachtig geworden, en man man, het bouwverslag op zich is minstens even prachtig. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel van geleerd, en schijnwaarlijk ga ik in de toekomst nog meerdere keren het verslag napluizen of herlezen om zelf deze tips te kunnen toepassen...

Op alle gebied een dikke 10 op 10...

Groetjes,
Kurt
 
Leuk model geworden en het verslag is wel een goede handleiding voor de beginner en gevorderde bouwer.
 
Bedankt voor ruime topic Roy daar waar ik aan uit kon veel geleerd van uw verslag en eindfoto's zijn mooi is knappe auto geworden .grt Pascal
 
aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan deze...

schitterend en leerrijk verslag, soms onder het motto de aanhouder wint, maar dat leidt tot een heel mooi resultaat dat ik graag eens zou zien (ledendag zit er jammer genoeg niet in voor mij).

Op naar het volgende kunststukje...
 
Erwin, Filip, Yannick, Marc, Kurt, Ron, Pascal en Bart, hartelijk dank voor jullie reacties en (te) vriendelijke woorden. Ik blijf erbij dat de kwaliteit van het model beter had gekund, ik geef het eindresultaat een 7,5.

Ik ben vooral blij met de dingen die ik heb geleerd zoals het spuiten van een body (de volgende keer zal dat beter gaan denk ik) en het filteren van de verf. Dat laatste is toch echt een openbaring voor mij geweest.

Kurt als je dit bouwtopic als naslagwerk ziet (door Ron bevestigd) voor basistechnieken, dan voel ik me zeer vereerd en heeft het vele schrijfwerk zijn doel getroffen.
 
Zeer knappe gebruikte wagen.
Eindresultaat mag zeker gezien worden.
 
Dank je wel Jelle.

Verzoekje aan de admins, om bij wijziging van het topic naar 'afgerond' de topicnaam te veranderen naar "BMW 507" (dus hoofdletters; wilde ik al lang doen maar lukte me niet). En, zoals gezegd, enkel de laatste drie foto's te gebruiken voor het afrondingstopic.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan