Hoofdsponsor

1/72 BM-13 (GMC) "Katjusha"

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Begin ergens in Mei 2023 maar we doen nu verder.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.429
Twee lopende projecten maar ik neem er graag nog een 1/72 kitje bij.
Aanvankelijk gestart einde mei toen het te warm was om in de hobbykamer te vertoeven maar stilgelegd wegens mijn reis naar Normandië. Nu een ander 1/72 model afgewerkt is (de ZiL-131 Katjusha), kunnen we deze weer opnemen.
En ja, het is opnieuw een Katjusha, een raketlanceerder in dienst bij de Russen tijdens WO2.

GMC en Studebaker trucks maakten deel uit van het Lend-Lease programma en werden als steun aan de Russen geleverd. Zij gebruikten dit chassis als basis voor o.a. hun raket lanceer installaties.

De kit komt van PST uit Minsk en moet rond 2002 uitgebracht zijn, schaal 1/72, plastiek met metalen assen voor de wielen.

Boxart.jpg

Je kan zien dat de sprues ontworpen zijn voor verschillende modellen GMC trucks alsook voor de Studebaker versie waarvan in hoofdzaak de cabine verschillend was. We gaan dan ook een aantal stukken over hebben op het einde van de bouw.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De instructies zijn typisch PST in stappenplan maar dikwijls is het toch eens uitzoeken wat waar moet komen.

Instructions 1.jpg

Slechts 1 kleurenoptie, een Russische, hoe kan het anders ...

Instructions 2.jpg

Instructions 3.jpg

Instructions 4.jpg

Niet veel docu direct voor handen maar toch een vuil boekske onder de vorm van VMM 71 waar een Studebaker versie van dit model in gebouwd wordt.

Docu 2.jpg

en een artikel uit een tijdschrift dat indertijd eens gekopieerd werd. Het gaat hier wel om een ombouw op schaal 1/35.

Docu 1.jpg

Zoals gewoonlijk beginnen we met het volgen van het stappenplan voor de kleinere onderdelen:

Stage 1-4.jpg

Stap 1 tot 4: de motor (later niet zichtbaar), een transmissie box, benzinetank en vooras.

Stage 10.jpg

Stage 10: het chassis in dryfit.

Daar waren we beland eind mei 2023 en nu hebben we verder gedaan met:

Banden.jpg

een grondige opkuis van de banden die ontsierd worden door drie uitwerppunten per band. Links boven werd reeds behandeld.

Chassis.jpg

en de cabine waarbij ik vastgesteld heb dat ik deze beter eerst ga monteren op het chassis alvorens ik er de spatborden aan bevestig want de fit is maar zo zo te noemen.

Wordt vervolgd ...
 
Twee lopende projecten maar ik neem er graag nog een 1/72 kitje bij.
Aanvankelijk gestart einde mei toen het te warm was om in de hobbykamer te vertoeven maar stilgelegd wegens mijn reis naar Normandië. Nu een ander 1/72 model afgewerkt is (de ZiL-131 Katjusha), kunnen we deze weer opnemen.
En ja, het is opnieuw een Katjusha, een raketlanceerder in dienst bij de Russen tijdens WO2.

GMC en Studebaker trucks maakten deel uit van het Lend-Lease programma en werden als steun aan de Russen geleverd. Zij gebruikten dit chassis als basis voor o.a. hun raket lanceer installaties.

De kit komt van PST uit Minsk en moet rond 2002 uitgebracht zijn, schaal 1/72, plastiek met metalen assen voor de wielen.

Bekijk bijlage 433948

Je kan zien dat de sprues ontworpen zijn voor verschillende modellen GMC trucks alsook voor de Studebaker versie waarvan in hoofdzaak de cabine verschillend was. We gaan dan ook een aantal stukken over hebben op het einde van de bouw.

Bekijk bijlage 433949

Bekijk bijlage 433950

De instructies zijn typisch PST in stappenplan maar dikwijls is het toch eens uitzoeken wat waar moet komen.

Bekijk bijlage 433951

Slechts 1 kleurenoptie, een Russische, hoe kan het anders ...

Bekijk bijlage 433952

Bekijk bijlage 433953

Bekijk bijlage 433954

Niet veel docu direct voor handen maar toch een vuil boekske onder de vorm van VMM 71 waar een Studebaker versie van dit model in gebouwd wordt.

Bekijk bijlage 433955

en een artikel uit een tijdschrift dat indertijd eens gekopieerd werd. Het gaat hier wel om een ombouw op schaal 1/35.

Bekijk bijlage 433956

Zoals gewoonlijk beginnen we met het volgen van het stappenplan voor de kleinere onderdelen:

Bekijk bijlage 433957

Stap 1 tot 4: de motor (later niet zichtbaar), een transmissie box, benzinetank en vooras.

Bekijk bijlage 433958

Stage 10: het chassis in dryfit.

Daar waren we beland eind mei 2023 en nu hebben we verder gedaan met:

Bekijk bijlage 433959

een grondige opkuis van de banden die ontsierd worden door drie uitwerppunten per band. Links boven werd reeds behandeld.

Bekijk bijlage 433960

en de cabine waarbij ik vastgesteld heb dat ik deze beter eerst ga monteren op het chassis alvorens ik er de spatborden aan bevestig want de fit is maar zo zo te noemen.

Wordt vervolgd ...
Jij hebt nogal een collectie op die schaal zeg . Gelukkig nemen die niet veel plaats in . Succes. Willy.
 
Volg modus opgezet.
Verschrikkelijk wapentuig als je die ziet afvuren.
 
Jij hebt nogal een collectie op die schaal zeg . Gelukkig nemen die niet veel plaats in .
Ben gewoon mijn stock 1/72 aan het opgebruiken want ik koop op die schaal niets meer bij. Maar ja, er ligt hier wel nog het één en ander.

Verschrikkelijk wapentuig als je die ziet afvuren.
Ze waren niet erg accuraat maar het psychologisch effect was enorm en je wist natuurlijk niet waar kruipen om je te beschermen.
 
Vandaag paar uurtjes zitten zwoegen en zweten aan de lanceerinstallatie.
Veel opkuiswerk door flash en te dikke stukken, verder controle van alle openingen of ze wel open zijn, verbindingen uitboren en onbruikbare stukken vervangen. Ook moet je zelf 3 assen maken welke de gehele bovenkant bij elkaar houden.

Zwengels.jpg

Dit is de basis van het systeem dat het lanceerplatform in de juiste richting moet doen wijzen. Vooraan één van de reeds opgekuiste zwengels voorzien in de kit maar deze zal uiteindelijk ook vervangen worden door een aluminium exemplaar zoals de andere op de foto.

Rails 1.jpg

De rails zelf vragen controle en opkuiswerk. Meerdere gaten moeten uitgeboord of doorboord worden. De drie assen zijn aluminiumdraad maar hier nog niet op lengte afgesneden.
Het frame er onder bleek niet te kloppen indien de instructies gevolgd werden. Op het plan is niet alleen een vergissing in te volgen stages (je moet in feite eerst 23 maken eer je stage 22 kan bevestigen) maar er zijn ook een paar nummers verwisseld van bijna identieke onderdelen.

Rails 2.jpg

Indien je het plan volgt kan er geen enkele raket aan de onderzijde in het midden vertrekken maar door de stukken nu om te wisselen kan het nu wel.

Launcher 1.jpg

De as waarmee de basis verbonden is met de lanceer installatie was te kort en werd vervangen door de witte as die ook nog op lengte moet afgesneden worden.

Launcher 2.jpg

Dit ensemble mag nu een nacht drogen, morgen misschien een laag primer.

Wordt vervolgd ...
 
very nice some scratch build definitely needed,
 
Fijn werk aan dit kleintje.
Heb deze nog op 1/35 staan... :8
 
Zeer geslaagd die scratch build vervangingen.
 
Ja man,

Op foto lijkt dit allemaal zo groot.
Maar 1/72 :oops:
Knap werk hoor.

Grtz.

Luc:cool:
 
Amai, dat heeft hier een hele tijd stil gelegen door omstandigheden maar de laatste avonden toch een klein beetje aan verder gedaan.

Frame 2.jpg

Behalve schilderen en de wielen plaatsen zijn er toch nog een paar, bijna onzichtbare, dingen gebeurd.

- Het radiatorrooster paste niet en diende bijgewerkt te worden. Hierbij kwam nog dat er geen fijne grilles voorzien waren daar waar de koplampen staan. Deze werden vervaardigd uit fijne koperdraad.
- De kit voorziet geen ramen en ook deze zijn scratch waarbij niet vergeten werd een middenstijl te plaatsen aan de voorruit.
- Koplampen en achteruitkijkspiegels geplaatst.
- Andere, wielkasten geplaatst van Russische makelij want deze waren niet standaard geleverd door GMC.
- Reservewiel gemonteerd aan de achterzijde van de cabine alsook een speciale bak die er uit ziet als een grote benzinetank.

Frame 1.jpg

Frame 3.jpg

Maar waarom heb ik 2 verschillende kleuren groen gebruikt?
De GMC trucks werden vervaardigd in de USA en dus in de fabriek ook gespoten in de US Olive Drab versie.
De Russen bouwden deze echter om naar de versie met de raketlanceerder en dus stonden zij in voor het spuiten van die stukken, wat bij hen gebeurde in Russian Green. Zij deden zich zeker geen moeite om de reeds geverfde truck van een ander kleurtje te voorzien. Alle door hen vervaardigde stukken zijn dus geschilderd in Russian Green (van AK in dit geval).

Bijna 1.jpg

Beetje overbelicht maar met de lanceerder er bij ziet het er zo uit.

Bijna 2.jpg

Bijna 3.jpg

Het voertuig is zeker nog niet afgewerkt maar zal nu toch moeten wachten tot begin september als ik terug ben.
Er moet nog wat bijgeschilderd worden, de raketten geverfd en gemonteerd en er moeten scratch beschermplaten gemaakt worden voor de voorruit van het voertuig. Foutje van de kit dat dit er niet bij steekt.
 
Voilà se, afgewerkt.
De raketten liggen er op alsook de beschermplaten voor de cabine. Verder nog wat details bijgewerkt, decals geplaatst en een wash.

De eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Fin.jpg

Deze verhuisd naar het vliegveld museum waar hij een tijdelijke plaats krijgt naast de ZiL-131.

Op naar de volgende 1/72 ...
 
Voilà se, afgewerkt.
De raketten liggen er op alsook de beschermplaten voor de cabine. Verder nog wat details bijgewerkt, decals geplaatst en een wash.

De eindfoto's:

Bekijk bijlage 434905

Bekijk bijlage 434906

Bekijk bijlage 434907

Bekijk bijlage 434908

Bekijk bijlage 434909

Bekijk bijlage 434910

Deze verhuisd naar het vliegveld museum waar hij een tijdelijke plaats krijgt naast de ZiL-131.

Op naar de volgende 1/72 ...
Die 2 kleuren groen zijn opvallend , is wel iets speciaals. Mooi model. Willy.
 
Toch wel weer knap in die kleine schaal.
Die beschermplaat op de vooruit ,is die ter bescherming voor de steekvlammen?
Want die blijven toch op een grote afstand van de vijand vermoed ik.
 
Toch wel weer knap in die kleine schaal.
Die beschermplaat op de vooruit ,is die ter bescherming voor de steekvlammen?
Want die blijven toch op een grote afstand van de vijand vermoed ik.
Inderdaad Pascal, bescherming van voorruit en dak.
Soms zegt men dat de bestuurder in het voertuig bleef zitten tijdens het afschieten maar heb daar nog geen bevestiging van uit één of andere publicatie. Moet in ieder geval een enorm lawaai en enorm bangelijk geweest zijn in dat geval.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan