Blunderbuss Business Part 3
Hey model maties........the rum is gone....tijd voor een bijspijkering
Lekker Slam FM Hard Style erbij aan... bambambambambambambambam
bambambambambam...
(Het duurde even na de aankondiging vanmiddag... stond plots een bouwmaatje op de stoep..gezellig...
toen etenstijd..lekker gegeten...toen even op de bank Southpark time..........in slaap gevallen..... 4 uur later.....)
Affijn...waar wazze wullie gebleven ? Oja, die glad geschuurde kolf...
Doet er eigenlijk niet zo toe waar ik was gebleven, want bij dit model rommel ik maar wat an qua bouwvolgorde.
Moet natuurlijk wel een beeeetje plannen, maar komt niet zo nauw bij
dit in wezen niet gecompliceerde model.
De grootste uitdaging aan deze kit is dus vooral alles mooi passend maken en weg werken van sinkholes .
Hier nog een plaatje van het betere spuit/giet werk
Nu dan de vatting van de loop. Die was aan de voorkant afgekort en
moest nog beetje bijgewerkt met putty.
Dikke sliert putty gerold en langs de rand gelegd..
Beetje over de rand trekken met spatel-achtig tooltje..
Heb geen foto gemaakt ervan, maar heb de putty hierna met de vingertoppen naar achteren weggesmeerd
en rond gemodelleerd. Met natte vinger glad gewreven en opzettelijk niet te egaal gemaakt.
Snel uitharden op veilige afstand boven m'n koffieverdamper...
En netjes geschuurd (maar niet TE netjes).
Voor de leukigheid (niet gelet op schaal ofzo) wat loden balletjes gedraaid.
Wat hier interessanter is, is de loop. Die is dus alleen aan het uiteinde helemaal rond...
Beetje vreemd als je dus daar naar binnen kijkt... zelf aanvullen ? meebie, maar heb daar weinig trek in...
was eigenlijk niet van plan om er een mega project van te maken, maar misschien kan ik die loop heel
eenvoudig aanvullen...
Zaller toch 'ns over nadenken... en denk gaarne met me mee... tips welkom !
Het gaat enkel om het naar binnen kijken. (misschien iets met een keukenrol-karton doen ?)
Hier zie je ook nog één van de twee verdikkingen van de pasgaten in de loop zitten...
...maar hier zijn ze weg na een Dremel-behandeling. Naden ook aangesmeerd met Milliput,
moet dit gedeelte nog wel wat beter glad schuren..
Hieronder is onder andere te zien hoe het uiteinde van de houten vatting weer mooi z'n vorm heeft.
Wat ik hier vooral wil laten zien is de pompstok die niet goed uitkomt, en zeker niet als je bedenkt dat ik
eigenlijk nog een fraai knopje aan het eind wil maken.
Naar mijn idee zal de hele pompstok constructie (de 2 geleiders) iets(!) naar omlaag moeten voor meer
ruimte tussen de stok en de vuurmond. Pompstok moet daarbij wel evenwijdig aan de loop blijven lopen..hmm..
Maar goed bekeken lijkt mij daar de houten vatting eigenlijk te ondiep voor....
Goed..even naar de loop maar weer, nu de achterkant.
Daarin zit opzij ter hoogte van de kruitpan een gaatje zodat het vuur vanuit de kruitpan naar het
kruit achterin de loop kan overslaan.
In het plastic exemplaar zat enkel een boogvormige uitsparing, die niet goed uit zou komen in het geheel.
Je zou ook heel goed het dunne van de wand kunnen zien.
Heb het opgelost door een nieuw gat in te bouwen met een stukje plastic buis. Het boogje uitgevijld en buisje erin gelijmd.
Moet nog netjes gevlakt worden en aan de binnenkant iets ingekort, maar dat doe ik pas als deze lijmverbinding goed uitgehard is.
Daar reken ik minstens 24 uur voor.
De plaat waaraan het vuursteenslot zit, zag ik op foto's meestal voorzien van "montage-pennen" (geklonken misschien?)
Op de foto van een echte (2e hierboven) zie je er 3 stuks duidelijk in de plaat zitten.
De plastic plaat heeft enkel de sierlijke gravures. Ik wilde die pennen er ook in en bedacht dat ik
ze er in zou krassen met scalpel of naald ?
Hier volgt hoe ik het gedaan heb.
Heb eerst met stift 3 stippen gezet waar ik ze wilde.
Uit de hand kleine en mooi ronde cirkels krassen zou me niet gaan lukken wist ik.
Maar met een punch-tool of iets dergelijks zou ik wel een begin in het plastic kunnen drukken.
De juiste maat vond ik aan een gaatjes tang.
Het redelijk stevig drukken op de holle zijplaat zou die plaat beschadigen, dus eerst een stukje karton in de holle kant maken
ter hoogte van het drukpunt, zodat de holle plaat daar niet kan doorbuigen. Karton met toefje Poster Buddy vast geplakt.
Dan op een vlak blokje zorgvuldig het holpijpje plaatsen en stevig duwend en heen en weer draaiend een cirkeltje maken.
Belangrijk bij dit is het gereedschap goed op z'n plek en verticaal te houden en langzaam
bewegen zodat het niet uitglijdt. 2 of 3 keer heen en weer draaien moet voldoende zijn.
Zoniet, dan is niet stevig genoeg neergeduwd.
De druk op het plastic veroorzaakt een "kneuzing". Altijd voorzichtig te werk gaan met plastic, het kan
door drukken of buigen maar zo gaan scheuren en uiteindelijk breken.
Resultaat is 3 kleine cirkeltjes die beter zichtbaar werden gemaakt, door er met een stift langs te gaan en dan er even
overheen poetsen zodat de inkt in de groef achterblijft.
Nu moest ik enkel deze ronde groef gaan uitdiepen. Ik begon met een fijne naald (en optivisor op 't hoofd).
Heeel voorzichtig eerst, want de groef is nog erg ondiep en de naald schiet maar zo uit de bocht !
Steeds even borstelen tussendoor om goed zicht te houden op het groefje.
Bij voldoende diepte de scalpel erbij gepakt en hierme rondgaan in de groef, snijkant naar binnen gericht.
Ook nu weer heel behoedzaam werken. Scalpel verticaal houden : de punt diept verder uit en het snijvlak schraapt naar binnen
zodat er geleidelijk iets een bolling ontstaat aan de binnenkant van de cirkel.
Dan weer even met de naald rondgaan, waarna weer verder met de scalpel om meer
uit te diepen en afschuinen van de "montage-pen". Dit alles herhalen tot het gewenste effect is bereikt.... voila :
En dan ook nog wat gedaan aan de achterkant van de kolf, de montage van de sierplaat.
De passing daarvan was redelijk en met wat vijl- en schraapwerk was dit goed te verbeteren.
Echter...het verticale gedeelte van die plaat vond ik iets te strak/vlak zitten tegen de kolf zelf.
Dat vind ik wel vaker met aan elkaar te lijmen delen... zal hier proberen toelichten wat ik bedoel
en begin met een plaatje ter verduidelijking van m'n verhaal:
Vaak genoeg worden onderdelen aan elkaar gelijmd die ook in het echt losse onderdelen zijn, bijvoorbeeld
een kist met deksel, of een geweerkolf met een beschermplaat.
Er zal dus vrijwel altijd een zichtbare scheiding te zien zijn tussen zulke afzonderlijke delen : een naad.
Vaak zijn naden reeds aanwezig in onderdelen, soms ontstaan ze pas na verlijming van delen.
Vooral als zulke delen in het echt demonteerbaar zijn of kunnen bewegen ten opzichte van elkaar,
zal zo'n naad duidelijk te zien zijn.
Welnu... meestal zijn delen van plastic kits zo gegoten dat ze mooi strak op elkaar aansluiten (zie
1)
Dat is prima wanneer je bijv. twee tankhelften verlijmd, daar wil je geen naad zien.
Maar in het geval van aparte delen wil ik juist wel een duidelijke "grens" tussen die delen.
En dan heb je ook daar weer variaties in : een oude houten kist met deksel of een strak munitie kistje
sluiten elk op hun eigen manier, maar nooit naadloos.
Nou.. om die naad dus een mooi accent te geven (indien gewenst/nodig) begin ik eerst met de dry-fit.
Dan kun je bepalen wat te doen : even rondgaan met een scalpel of schuurpapiertje om nét dat scherpe er af te halen (zie
2)
of er meer werk in steken en de rand bijv. af te ronden met vijl of schuurstick (zie
3)
Aldus kun je zelfs extra werk steken in een naad om juist slecht sluitende delen te simuleren of beschadigingen aan bijv, een dekselrand.
En uiteraard kun je ook naden uitdiepen nadat je delen hebt verlijmd, maar dat vergt extra zorgvuldigheid en kan pas gedaan
worden als de door de plastic lijm opgeloste contact-vlakken volledig zijn uitgehard.
Het voordeel van een bestaande niet al te scherpe naad iets te accentueren is ook dat tijdens
schilder werkzaamheden een wash of pinwash goed z'n weg vind en daar ook goed blijft zitten.
Tsjonge wat kun je hoop letters kwijt over iets simpels als een naad...naadje van de kous verhaal in dit geval
En dat hele verhaal is dan neergezet omdat ik datgene wilde uitleggen wat op onderstaand plaatjes te zien is.
En dat heel fijne stukje naad (van de 2 kolf helften) is nu zo'n naad die we zeker NIET willen... is inmiddels weggeschuurd.
Wat allemaal nog te doen ?
-Oplossing voor die pompstok en eventueel de binnenzijde van de loop..
-Het houtwerk controleren op ongewenste oneffenheidjes.
-De uitsparing in het hout (achteraan) waartegen de loop zal komen zitten, moet
ik nog dicht maken want is nu een open "gat"(wordt volgende keer wel duidelijk..)
Verder is er nog werk aan wat extra detaillering zoals :
-Pirate Style decoratie,
-montage schroeven van de kolf-sierplaat,
-gebruiks-schade in het houtwerk (daarna kan al het ijzerwerk worden gemonteerd)
-iets bedenken voor hoe ik deze Donderpijp ga uitstallen
aan de muur op beugeltjes ? liggend op een stuk piraten vlag? mooi kistje ?
En dan de paintjob uiteraard, heb me intussen afgevraagd of Alclad lakwerk naderhand nog succesvol
nabewerkt kan worden met washes en dergelijke zonder het metaal effect te bederven ?
Nog genoeg te beleven met dit handkanon
Thank you for watchin' buckos !
See ya next time when new progressis be made.
Keep t' wind in your sails and t' rum nearby. Greetin's t' all o' yours !