Ik verbaas me over de mate waarin Aris' antwoord overeen komt met mijn eigen gedachte.
Hmmm het is een idee en heel goed mogelijk, maar nu is je zo vaak verteld het komt gewoon omdat er geen primer onder zit.
Correct. Ik zal dit proberen te visualiseren.
Bovenaan (plaatje 1) zie je de verf op de gladde plastic ondergrond terechtkomen. Zie de verf als een golvende lijn. De verf hecht aan het plastic alleen op de onderste delen van de golflijn. De hechting is dus slechts incidenteel (zie plaatje 2). Met enamelverf heb je dit probleem in veel geringere mate, maar jij gebruikt acrylverf en die heeft van zichzelf zwakke hechting.
Dan plaatje 3, met de primer ertussen. Stel je de primer voor als een laag gewone verf maar dan met een heleboel stompe 'tandjes'. Die tandjes staan dicht bij elkaar en plakken op veel meer plekken vast aan het gladde plastic (of het gladde metaal bijvoorbeeld). Aan de bovenkant van de primerlaag, grijpen die tandjes in de golfbeweging van de acrylverf en zwakken ze die golfbeweging zelfs wat af. Op plaatje 4 zie je de stevige verbinding plastic->primer->acryl weergegeven.
Om het verhaal compleet te maken, om de bovenste golvende beweging van de acryllaag spiegelglad te krijgen, kun je met lichte korrel schuren en daarna polijsten; maar dat hoeft in jouw geval wellicht niet eens want je zult een mat uiterlijk van je schip willen.
Als primer kan ik je van harte de Alclad Grey Microfiller & Primer aanbevelen, te verdunnen met Alclad thinner of Mr Color thinner. Ik ben nog niemand tegengekomen die enige klacht had over deze primer. Er zijn ook acrylprimers maar daar ben ik zelf ontevreden over, hoewel andere modelbouwers er goed mee weten te werken.
Dan heb je gewoon de tape te hard aangedrukt en heb je nog steeds de verf meegetrokken, omdat er geen primer op zit. Nu ga je schuren, natuurlijk met wat geluk zal je zien dat de verf blijft zitten. Maar de kans is veel groter, dat bij het zien van het schuurpapier de verf er ook afvalt.
Delen van de verf zullen inderdaad blijven zitten waarschijnlijk; je kunt je model beter eerst in de onverdunde pure Dettol leggen, of een ander middeltje gebruiken. Coachke zweert bijvoorbeeld bij gebruikte remolie. Hij heeft heel wat meer ervaring met het verwijderen van verflagen dan ik, dus zijn methode mag je zeker als beproefd beschouwen. Er zijn nog andere middeltjes; gewoon die hun werk laten doen en opnieuw beginnen, is het devies als je het goed wilt doen.
als je gaat schuren de rafelrand van de verf blijf je ten alle tijde zien, die krijg je er niet uitgeschuurd, op het moment dat je er met verf in de buurt komt, gaat hij scherper afsteken. Dan ga je weer schuren en bijwerken, met als resultaat, dat je de rafels nog beter gaat zien.
Dat is heel juist; op zo'n kleine schaal heeft zelfs één laagje verf een behoorlijk grote diepte. Zelfs op schaal 1/8 wordt nog met verf gewerkt om diepte te creëren, bijvoorbeeld de opschriften 'Dunlop' etc. op racebanden. Het is dus van belang dat (nagenoeg) alle verf weg is.
Ga je nu direct over om in het vervolg te primeren, waarom dan niet even de moeite nemen, om dit op een goede manier te herstellen?
Ik ben ook altijd van het herstellen en raad dat ook bijna steeds aan anderen aan. Je bent namelijk bezig een mooi model te maken; dat je het bij het volgende model beter gaat doen? Probeer het nú al goed te doen, dan krijg je nu al een mooi model. Ik ben wel eens 14 of 15 keer opnieuw begonnen met het maken van louvres en nog was het me niet naar de zin; overdreven kritisch als ik dan in misschien ben, is een klein beetje zelfkritiek en discipline toch zeker niet verkeerd. Bovendien... je leert veel meer door je fouten te herstellen. En het blijft ook nog eens beter hangen als je dat daadwerkelijk doet.
En ook bedenken, als jij je auto laat spuiten en je heb van die rafels, accepteer je het werk niet, maar jij bouwt nu 1/145, dat houdt ook in dat die rafels 145 x duidelijker in beeld zijn. Zouden als een baksteen op je lak liggen....
Aris haalt de woorden uit mijn mond. Je bootst iets na op schaal 1/145, dat betekent dat 1 centimeter op jouw model 145 centimeter in het echt vertegenwoordigt. Stel dat je laag verf een vijfde millimeter dik is. Dan zou dat op het echte model drie centimeter zijn. En dat is fors, zeker als de rest van je verflaag mooi strak is.
Als ik een foto laat zien, ben ik er trots op, als iemand iets constateert, neem ik de raad aan en probeer ik het te corrigeren, voor zover in mijn macht ligt. Daartegen als ik zelf ergens niet uitkom, en ik stel de vraag, krijg gedegen en onderbouwde antwoorden. Om dan vervolgens zeggen, het ligt aan de gebruikte materialen, waar miljoenen andere bouwers/gebruikers geen probleem mee hebben.
Moet ik toch bekennen, ik steek de hand in eigen boezem, en accepteer dat ik iets verkeerd heb gedaan met spuiten. Maar nogmaals het is jouw kit en jouw bouw en jij moet er plezier in hebben.
Dit laatste is, bij Aris, de reden dat ik nog steeds commentaar geef in zijn topics, of het nu onverkort enthousiast is of als ik een tip heb. Ik zie veel topics voorbij komen waarvan ik betwijfel of mijn tips of aandachtspunten wel welkom zijn, laat staan dat er iets mee gedaan wordt. Dat ik de wijsheid niet in pacht heb blijkt wel uit de omstandigheid dat ik zelf ook nog tips en adviezen nodig heb voor de modelbouw waar ik mij mee bezig houd; maar ik neem dan ook als stelregel voor mijzelf in acht dat ik altijd luister, altijd eerlijk naar mijn eigen werk kijk of de adviezen / tips hout snijden en of ik er iets mee moet doen. Vaak kom ik tot de conclusie dat dat niet zo is, maar vaak ook wel.
Ik kreeg bijvoorbeeld (zeer opbouwende) kritiek op de manier waarop ik mijn metingen verrichte... en dat heeft ertoe geleid dat ik 2D ben (kunnen) gaan tekenen. Ik kreeg kritiek over conclusies die ik trok naar aanleiding van oude foto's; achteraf bleek die kritiek terecht en ben ik genuanceerder gaan denken. Ik kreeg kritiek over de constructie van modellen; sindsdien ben ik daar meer op gaan letten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Had ik de kritiek terzijde geschoven, dan was ik op hetzelfde niveau gebleven als ik toen had; nu ben ik gegroeid. En omdat jij aan het begin staat van de buitengewoon fascinerende hobby modelbouw, is er een oneindig grote hoeveelheid te leren, niet alleen over hobbymaterialen en hoe ze te gebruiken, maar ook over de onderwerpen die je nabootst en de geschiedenis ervan. Open je geest en laat deze hobby je gedachten en behendigheid verruimen.