Hoofdsponsor

1/75 Billing HMS Victory [wip]

P

philippe54

Guest
beste,

Ik ben er aan begonnen. Eerst nog de bilding slip van Billing Boats aangeschaft en gemonteerd. Ik heb die verkozen boven de metalen kielklem omdat ik denk dat die handiger voor zo een groot schip en gemakkelijker om de spanten mooi te lijmen.
Ik heb bij mijn laatste bezoek aan de "echte" in Engeland nog het boek "The Anatomy of the Ship" aangeschaft. Dit werk wordt op de fora alom geprezen. Afwachten.
Dan is er slechts één boek in de bouwdoos en één groot plan. Weinig tekst.
Ik zie bv geen vierkante gaten voor de gunports buitende enkele van de open dekken.
Er staan enkel puntjes met 4 hoekjes op de plaatsen waar die moeten komen op rompbekleding. De spanten zijn ook gesloten tot aan die open dekken.
Zelfs als ik die ontbrekende poorten uitzaag, waar worden die kanonnen met hun
wagens dan geplaatst? Ik denk dat die gewoon door die gemerkte punten gestoken worden... Maar dat is voor later. zie hier mijn eerste foto:
attachment.jpg
 
Zeer mooi project dat hier is gestart ik zet er graag een stoeltje bij ...
 
Ja hier nog eentje die op de eerste rij zal plaats nemen, veel succes met de bouw ;)
 
weeral eentje om mijn stoeltje bij te zetten.
succes met de bouw.
vgr Marc
 
veel suc6 met de victory.

als je insteek kanonnen wil plaatsen op de lager gelegen dekken ga je dit toch moeten voorzien voor je gaat beplanken anders kom je zo wie zo in de problemen later.

als er geen kanonnen voorzien zijn kan je al de poorten dicht maken en dit kan je na dat je de eerste laag latjes op de romp gemaakt hebt.
komt er echter maar 1 laag latjes op je romp ga je toch nog iets moeten voorzien voor de geschuts poorten.

je gaat dus eerst moeten beslissen wat je wil gaan doen, en zitten er bij de kid genoeg kanonnen voor al de poorten of zitten er maar een paar in voor het bovenste dek ?

kan je ook een fotto van het plan laten zien hoe ze het willen dat je het bouwt ?
 
Nu ik weer ontwaakt ben uit mijn bouwslaap ga ik deze ook zeker volgen, weer een andere Victory. Als mijn Bounty af is ga ik weer verder met mijn eigen Victory. Dan moet ik heeeeel veel geschutspoorten uitzagen .......
Nou, dat hoeft bij deze niet: de vlakken van de meeste geschutspoorten (ruim 80) hier worden zwart geschilderd en zijn voorzien van (halve) insteekkanons en een opengeklapt luik. In totaal staan er 126 kanons op de inventarislijst. Voor de bouwwijze zie vanaf pagina 69 van de bouwhandleiding. Deze is hier te vinden: http://www.billingboats.com/instructions/BB498%20HMS%20Victory_Instruction.pdf

Veel succes met de bouw en zoals Dirk (Amazone) zegt: modelbouw is vooruitkijken, vooruitkijken, nog eens vooruitkijken en dan pas bouwen. Ik heb de halve romp van mijn Victory ook eens helemaal af moeten breken (en ik ben niet de enige .....).
 
Tja, dat is een beetje een probleem van Billing Boats. De BB is erg weinig en je zal inderdaad veel vooruit moeten kijken.
Zelf heb ik de Oseberg van Billing Boats gebouwd en ook hierbij was de BB erg summier.
En ook hier veel onderdelen zelf gemaakt omdat ik geen plastic op het schip wou hebben. En met gewoon vragen hier toch een mooi schip van kunnen maken.

Dus stel je vragen hier en zoals je ziet komen de antwoorden dan vanzelf.

Succes met dit mooie schip!

Fred
 
dag iedereen
mijn Victory heeft wat stilgelegen maar ik ben terug aan de slag gegaan.
na de spanten heb ik het onderste dek geplaatst en beplankt volgens het 4-plank systeem.
de max. lengte die ik gebruikt heb is 7,5 cm omdat mijn plankensnijdertje daar stopt en het is deelbaar door 5. ik heb geen breeuwtouw gebruikt volgens de instructie omdat ik vond dat de plankjes tegenover de touw te smal zijn. heb het wel nagebootst met de zijkanten te bewerken met potlood. nadien heb ik puntjes op de verbindingen gezet om nagels na te bootsen. daar ben ik niet van overtuigd om het verder te gebruiken, op het bovenste dek. dicht lijkt het wel goed maar van ver lijkt het me te druk.

attachment.jpg


dan het bovenste dek geplaatst. vervolgens de buitenkabines, of hoe noem je dat, en dan volgens de beschrijvingen daar beplankt alvorens nog een klein hoger dek er op te lijmen. logisch omdat je er nadien niet meer aan kan. maar daar is de handleiding dan misterieus omtrent het verder beplanken, alsof er moet gewacht worden tot na het plaatsen van de rompbekleding, dit zijn 3 brede latten met de kanonpoorten. ik zie niet in waarom

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kanonnen : er zijn er een stuk of 100 waarvan 20 volledig en 80 insteekkanonnen. dit is voorzien op de hogergenoemde rompbekleding.
van de volledige staan er 10 op het topdek en 10 op het lagere dek dat van bovenaf met de grote opening wel bereikbaar zijn om ze na het beplanken nog te plaatsen.
geen probleem dus. de wagens, of paarden? zijn wel van plastiek. ik weet nog niet of ik die zal vervangen door hout.
ik heb nog een laatste foto genomen maar die staat nog niet in mijn gallery.
er volgt nog een aparte discussie.
stil aan kom ik aan de beplanking waar ik schrik voor heb. ik heb het al eens gedaan met mijn vorig en enig project, de Mercator,
zonder bepaalde methode te gebruiken, goed kwam het uit. achteraf is het resultaat goed omdat hij geschilderd is.
nu zou ik het toch wat beter willen doen, goed genoeg om te beitsen en vernissen, wat ik waarschijnlijk toch niet ga doen, maar toch.

attachment.jpg

tot later
Philippe
 
Zoals beloofd hier nog 2 foto's van mijn laatste vorderingen.

attachment.jpg .

attachment.jpg

volgens mij kan ik verder beplanken alvorens de rompbekleding bestaande uit 3 brede latten te plaasten.
ik zal wel eerst nog alles mooi afschuren voor de buiging van de planken voor- en achteraan.

wordt vervolgd.
Philippe
 
oeps! ik zie mijn vorig uitvoerig bericht met een 5 tal foto's niet die ik voordien gestuurd heb.
hoe kan dat?
Philippe
 
Ik zie alles. En het ziet er goed uit.

Doe zo verder

Dave
 
Bedankt Dave
Ik zie ze nu ook. Ik zat op de verkeerde plaats denk ik.
Hoe kun je direct naar het juiste forum gaan?
Philippe
 
niks op aan te merken hoor je gaat goed en ziet er mooi uit
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan