Hoofdsponsor

1/72 Bell UH-1H Gunship

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
Kit + PE
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 28/03/2024
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
De Me410 is eindelijk afgewerkt en dus tijd voor een ander vliegend ding dat tevens kan kaderen in de interne club wedstrijd IPMS Gent " '60 -'70 - '80".

Ideale periode voor alles wat met Vietnam te maken heeft en HET bekendste toestel moet volgens mij ongetwijfeld een Huey helikopter zijn.
Wie zich de beginscène van Apocalypse Now herinnerd ziet ze nog allemaal afkomen en ook in de film "We were Soldiers" spelen ze een grote rol.

De bouwdoos is er één van Revell:

Boxart.jpg

Instructions.jpg

De instructies op een dubbel blad en zo te zien redelijk wat interieur met zelfs decals voor het instrumentenbord.

Decals.jpg

Er zijn 2 gekleurde sprues en 1 klare met de ruiten.

Sprues.jpg

Ik heb indertijd ook een PE setje van Eduard aangeschaft, het is wel voor een vroeger type maar er zal wel iets van kunnen gebruikt worden.

PE Eduard.jpg

Als vuile boekskes heb ik Replic n°94 met een Photoscoop en SAMI augustus 2015 met een opmerkelijke bouw van een 1/48 Huey met alle panelen open.
Verder is er genoeg te vinden op het net.

Hopelijk kunnen we wat meer van de PE gebruiken dan bij de Me410.
 
Mooiste heli die er is vind ik. Veel plezier ermee.
 
Another good one coming up , will keep an eye on it
 
Mooitje, ook met veel werk aan dacht ik om het deftig te krijgen
 
De meest iconische helikopter wat mij betreft, een Huey. Niet alleen zijn verschijning maar ook zijn uniek geluid vergeet je nooit.

Ik dacht dat de B versie korter was dan de H versie, en er zitten ook verschillen in het design. De B versie was ontwikkeld uit de Bell 204 terwijl de H versie ontwikkeld was uit de Bell 205 versie. dus daar zal je even rekening mee moeten houden als je de pe gaat gebruiken.

Voor de rest wens ik je veel succes met dit mooie projectje. Ik zit alvast op de eerste rij om te volgen.

MVG

Danny
 
Een 10 tal jaar geleden. Spotters dag kleine Brogel. Kwamen er twee huey's langs de bomen vliegen met door de luidsprekers 'die walkure' die er uit knalde. Enkel de napalm ontbrak.
Veel plezier met de bouw.
 
Mooi toestel waar ik ook passagier heb mogen zijn.
Het geluid alleen al is geweldig.
Volg met veel interesse.
 
We zijn er eindelijk aan begonnen en na een avondje werken stonden we al zo ver:

Cockpit.jpg

Interior.jpg

Niettegenstaande de PE set voor een vroegere versie van deze heli is, komt er toch nog veel overeen.

Ondertussen in mijn stash ontdekt dat ik ook nog een Esci kit heb van deze heli, een D type. Kan misschien een ander deel van de PE set daar ook nog in verwerken maar dat zal pas gebeuren wanneer deze afgewerkt is.
 
Dat ziet er toch alweer netjes uit, bij jou moet ik altijd dubbelchecken wat betreft de schaal :)
 
Momenteel weinig vorderingen behalve dat er al wat geschilderd is aan het interieur en de rotor as geïnstalleerd is.

Dryfit.jpg

Ik weet nog niet of ik alle PE uit de set zal kunnen gebruiken op dit toestel maar heb wel nog een andere Huey (een UH-1D) in stock waar het misschien bij kan passen.
 
Mooi werk, Erwin, maar eerlijk gezegd zou ik op dergelijke schaal aan het interieur geen PE gebruiken in de cockpit omdat je (enfin toch) daar toch niets van ziet achteraf.
 
Ik heb nog nooit een heli gebouwd. Is dat een moeilijke tak van modelbouw?
Lijkt me niet makkelijk om de naad weg te werken van de romphelften.
 
Mooi werk alvast Erwin. Leuk dat je het pe toch voor het grootste deel kan gebruiken nietwaar. Ik kijk alvast uit naar de rest.

Ik heb nog nooit een heli gebouwd. Is dat een moeilijke tak van modelbouw?
Lijkt me niet makkelijk om de naad weg te werken van de romphelften.
Het komt zo'n beetje op hetzelfde neer als een vliegtuigmodel bouwen naar mijn mening. Als je de romphelften goed aanpast en daarna verlijmd kom je er met een beetje vul en schuurwerk van af. Ik heb zelfs al veel mee gemaakt dat ik de naden gewoon effe lichtjes moet schuren zonder enige putty te gebruiken.

MVG

Danny
 
Bedankt voor de reacties.

Het PE zal gedeeltelijk te zien zijn door de ramen. Vooral de stoelen profiteren er van door aanbrengen van de gordels maar ook de middenconsole krijgt detail.

Wat betreft het bouwen van heli's: je hebt natuurlijk geen vleugels en meestal zijn de motoren niet zichtbaar. De schroefbladen hou ik meestal apart tot het einde van de bouw en dan nog tracht ik deze afneembaar te maken omdat ik soms modellen transporteer. Voor de rest evenveel schuurwerk als bij een vliegtuig maar er zijn dikwijls meer panelen waar je moet rekening met houden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan