Hoofdsponsor

1/76 Bedford MK Tactical Aircraft Refueller

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 3 januari 2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Een nieuw jaar, een nieuw begin, ook in de modelbouw.

Hopelijk gaat het op modelbouwvlak beter gaan dan in huis want al 2 dagen zonder internet gezeten en nu ook nog eens de chauffage kapot.

Maar we hebben een nieuwe start en mijn club IPMS Gent lanceert dit jaar een nieuwe interne club wedstrijd met als thema " '60 - '70 - '80".
Alles wat voor die wedstrijd gebouwd word, moet een binding hebben met die jaren. Moeilijk dacht U? Helemaal niet want in die periode zijn er heel wat ontwikkelingen gebeurd in de luchtvaart en er was Vietnam en dus modellen in overvloed (ook in mijn stock).

We gaan dan ook beginnen met een dubbelbouw van een voertuig waar ik toch een beetje met nostalgie aan terugdenk want bij de Rijkswacht reden we in die jaren ook met Bedford trucks, eerst de RL serie en daarna de MK. Ik heb nog gereden met beide types (weliswaar geen tankwagens).

De bouwdoos:
Een kit uit 1997 van het ter ziele gegane JB Models, later overgenomen door Airfix die deze truck nu uitbrengt onder zijn label en met een andere boxart.
De Bedford MK begon zijn dienst in het begin van de jaren '70 tot wel in de jaren '80 en zelfs nog langer.
Ik heb 2 van deze kits in handen, de ene heb ik zelf gekocht (er staat een prijs op van 10,00€), de andere heb ik gekregen of gewonnen maar het komt goed uit want ik kan er een voertuig van maken gebruikt tijdens "Desert Storm" en eentje gebruikt in de UK.

Boxart 1.jpg

Boxart 2.jpg

JB kits zijn wel in redelijk dik ietwat zacht plastiek maar de cabine is één klaar stuk wat het schilderen enerzijds vergemakkelijkt maar je verliest veel tijd met afplakken. Verder zijn er maar 3 sprues en decal opties voor 3 voertuigen.

Sprue 1.jpg

Sprue 2.jpg

De instructies zijn simpel, klaar en duidelijk:

Instructies 1.jpg

Instructies 2.jpg

Laat ons hopen dat het een beetje vlot gaat ...
 
Veel succes met deze. kan me inbeelden dat deze ook hard nodig gaan zijn op je vliegveld...
 
Een nieuw jaar, een nieuw begin, ook in de modelbouw.

Hopelijk gaat het op modelbouwvlak beter gaan dan in huis want al 2 dagen zonder internet gezeten en nu ook nog eens de chauffage kapot.

Maar we hebben een nieuwe start en mijn club IPMS Gent lanceert dit jaar een nieuwe interne club wedstrijd met als thema " '60 - '70 - '80".
Alles wat voor die wedstrijd gebouwd word, moet een binding hebben met die jaren. Moeilijk dacht U? Helemaal niet want in die periode zijn er heel wat ontwikkelingen gebeurd in de luchtvaart en er was Vietnam en dus modellen in overvloed (ook in mijn stock).

We gaan dan ook beginnen met een dubbelbouw van een voertuig waar ik toch een beetje met nostalgie aan terugdenk want bij de Rijkswacht reden we in die jaren ook met Bedford trucks, eerst de RL serie en daarna de MK. Ik heb nog gereden met beide types (weliswaar geen tankwagens).

De bouwdoos:
Een kit uit 1997 van het ter ziele gegane JB Models, later overgenomen door Airfix die deze truck nu uitbrengt onder zijn label en met een andere boxart.
De Bedford MK begon zijn dienst in het begin van de jaren '70 tot wel in de jaren '80 en zelfs nog langer.
Ik heb 2 van deze kits in handen, de ene heb ik zelf gekocht (er staat een prijs op van 10,00€), de andere heb ik gekregen of gewonnen maar het komt goed uit want ik kan er een voertuig van maken gebruikt tijdens "Desert Storm" en eentje gebruikt in de UK.

Bekijk bijlage 436504

Bekijk bijlage 436505

JB kits zijn wel in redelijk dik ietwat zacht plastiek maar de cabine is één klaar stuk wat het schilderen enerzijds vergemakkelijkt maar je verliest veel tijd met afplakken. Verder zijn er maar 3 sprues en decal opties voor 3 voertuigen.

Bekijk bijlage 436506

Bekijk bijlage 436507

De instructies zijn simpel, klaar en duidelijk:

Bekijk bijlage 436508

Bekijk bijlage 436509

Laat ons hopen dat het een beetje vlot gaat ...
Weeral druk bezig met een niet alledaags voertuig. Willy.
 
Succes met deze,

En ook met de chauffage.

Grtz.

Luc :cool:
 
They build out quite nicely , only thing that I am not fond of is the clear cab , but that was then , come a long way in masking since 😆
 
Weer een gouden oude kit die niet alledaags is.
Volg met interesse mee.
 
Op een paar uur tijd steken de grote sub onderdelen in elkaar.
Beetje opkuis wat gietnaden betreft, wat paswerk en de brandstoftank heeft een helpend handje nodig en later ook wat putty.

Subassemblys.jpg

Straks wat opschuren en dan een laag primer ...
 
iedere keer als gij met iets begint is het iedere keer een specialeke he
In ieder geval toch weer een leuk niet alledaagse kitje
 
iedere keer als gij met iets begint is het iedere keer een specialeke he
In ieder geval toch weer een leuk niet alledaagse kitje
Bedankt Marc enne … er is nog meer speciaals op komst hoor dit jaar.
 
Ook al goed op dreef blijkbaar, gaat goed vooruit die kleine modellen.
Heb ge u vrouw beloofd je stash op te ruimen ? :ROFLMAO: (y)(y)
 
De eerste truck steekt is klaar voor een verfsessie primer. Alle grote sub-onderdelen zijn voor de foto in dryfit op het chassis aangebracht.

Dryfit 1.jpg

Dryfit 2.jpg

Laagje primer en we beginnen aan de tweede.
 
knap... toch even met een potlood over de tape wrijven. Zo breng je de eventuele opliggende naden beter zichtbaar om dan uit te snijden...
 
Beide trucks zijn gebouwd en klaar voor het spuithok.

Twins.jpg

Truck 1 staat al in het groen, truck 2 wacht op een grijze primer.
Alles nog in dryfit.
 
De vele details toen al vind ik geweldig aan die oude kits.
 
Het gaat hier veel te traag naar mijn goesting maar deze twee zijn eindelijk afgewerkt geraakt.
Geen tussenfoto's van de schilderwerken, enkel de eindfoto's.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Beide trucks zijn voorzien van blauwe brandblussers. Dit was iets wat mij intrigeerde en na wat zoekwerk ben ik er op uitgekomen dat het hier ging om poeder blussers. Blijkbaar was die kleur typisch Brits voordat zij deel uitmaakten van Europa en derhalve nieuwe regels kregen opgedrongen.

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Geen van beide trucks zal deelnemen aan de interne club wedstrijd niettegenstaande zij tijdsgewijs zeker passen in de jaren '70 en '80.
Reden? De groene truck heeft in zijn cabine een chemische reactie gehad, vermoedelijk van lijm, welke een deel van de voorruit mat heeft gemaakt binnenin.
De truck in woestijnkleur past qua tijdsgeest niet in het plaatje en valt dus ook af.
Jammer maar toch twee voertuigen bij op mijn vliegveld.

Nu mij eerst concentreren op mijn 1/35 modellen ...
 
Knap hoor,

Het blijft mij verbazen wat er allemaal mogelijk is op deze schaal.

Grtz.

Luc :cool:
 
Nooit denken dat het te traag gaat.
Gaat in je hoofd zitten en dan gaat de zin weg.
Is wel weer een mooi resultaat dat je hier laat zien Erwin.
 
Allereerst ben ik het met Jelle eens dat het contraproductief is te peinzen over hoe traag iets voor je gevoel gaat. Daarnaast ben je zelf de meest productieve bouwer van dit gehele forum en mogelijk van het hele universum; dus als iets dan een dagje langer duurt wil dat nog niet zeggen dat je in absolute dan wel relatieve zin traagheid tentoon spreidt. Ten derde, gaat het niet om hoe snel je iets doet maar om hoeveel plezier je eraan beleeft. Zo denk ik er toch over, meningen kunnen natuurlijk verschillen. Maar alom: lekker genieten van de hobby ;)

De Bedfords spreken mij tot de verbeelding, vooral omdat deze voertuigen (met andere opbouw dan wel) vroeger nog wel eens door de straten reden hier en zodoende een plekje binnen mijn herinnering en jeugdsentiment hebben verworven. Ik heb hier wel eens een Dinky Toy van gezien, maar nooit een modelbouwkitje. Leuk spul en iets om trots op te zijn vanwege de zeldzaamheid van zowel kit als onderwerp.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan