Hoofdsponsor

Battle of the bulge 1/35

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
BOUWBUDGET
Minimaal
BOUWSTATUS
In progress
COMMENTAREN
Ja graag

davy

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jul 2023
Berichten
50
Hoi,
Op vriendelijk verzoek van mijn vrouw, MOET ik eerst alles opwerken voordat ik een nieuwe bestelling mag doen (vrouw is baas he)
Dus alles is bekeken wat ik nog heb staan van tanks, voertuigen, figuren etc...
Dan een onderwerp kiezen waarmee ik aan de slag kan zonder nieuwe aankopen te doen.
Heb een then&now foto gevonden voor inspiratie, maar heb een vraag voor de tank kenners. Welke tank staat afgebeeld op foto?

Screenshot_20230807-003054_YouTube.jpgScreenshot_20230807-003109_YouTube.jpg
 
Ik ben geen kenner, maar ik denk dat dit een Panther (Panzerkampfwagen V) is.
 
Yep Panther en denk een late Ausf A denk het he :unsuree:
 
Het is inderdaad een Sd.Kfz.171, Panther, officieel Panzerkampfwagen V (afgekort PzKpfw V), zoals reeds vermeld.
Als je exact wil weten welke, dan kan je eventueel opzoeken welke eenheid in die streek heeft gevochten.
Dan kan je eventueel zelfs de markeringen en eventueel specifieke details aanbrengen op je model :giggle:
Ik ben daar een beetje van afgestapt om dit te doen, omdat ik mezelf verlies in het project door teveel opzoekwerk en teveel info waardoor er geen eind aan komt, zeker niet aan mijn (shelfqueen)model(len) :rolleyes:
Maar het is voor ieder anders natuurlijk ;)
 
Het antwoord van de tank heb je al, het US voertuig links er van is op het eerste zicht een Dodge WC-52 (met winch) maar als de man bij de tank een officier is zou het evengoed een Dodge WC-57 Command Car (met winch) kunnen zijn.
 
Normaal werk ik nooit met een vooraf opgesteld plan omdat het bij mij continu veranderd, maar nu een uitzondering gemaakt
20230807_130355.jpg
 
Deze nacht een huisje in elkaar geknutseld met 2mm karton, moet nog verder afgewerkt worden bv. het dak etc. Deze morgen wat kieren opgevuld en een lichte laag primer.
Ziet er voor mij al goed uit
 

Bijlagen

  • 20230808_112141.jpg
    20230808_112141.jpg
    318,3 KB · Weergaven: 12
  • 20230808_112001.jpg
    20230808_112001.jpg
    315,9 KB · Weergaven: 12
  • 20230808_111950.jpg
    20230808_111950.jpg
    321,5 KB · Weergaven: 12
Huisje ziet er top uit,persoonlijk zou ik het dio niet te groot maken anders ga je teveel open ruimte creëren...
 
Het is altijd een goed idee om een plan (al is het maar een ruwe schets) te maken voor een diorama. Het geeft je een goed inzicht over de grootte die je nodig hebt en een inzicht in de juiste verhoudingen. Ook referentie fotos helpen zoals je hebt opgezocht ;-).
Ben benieuwd naar het vervolg. Ga je er een sneeuwlandschap van maken ?
 
Ja wil het er goed wit laten uitzien, zoals op foto
Of, heb dat altijd al eens willen doen... alleen werken met zwart, grijs en wit, zodat het dio een foto word
 
Of dit is ook mooi maar vergt veel talent, de omgeving van het dio in de kleuren van nu en de tank en eventueel het voertuig achterin in grijstintende Screenshot_20230807-003109_YouTube.jpg
 
Heb nu even een sherman genomen ipv een panther, maar is het mogelijk om een dio zo kleur te geven zoals ik nu de foto bewerkt heb?
 

Bijlagen

  • 20230808_180149.jpg
    20230808_180149.jpg
    265,3 KB · Weergaven: 7
  • 20230808_180136.jpg
    20230808_180136.jpg
    256,9 KB · Weergaven: 7
Interessant hoor Davy. Ik ben er niet in thuis maar volg zeker mee.

Ik heb ooit al wel eens een figuur in zwart wit gezien maar een dio nog niet. Lijkt me wel heel erg moeilijk.
 
Ik heb ooit een dio in zwart wit gezien of beter gezegd geen 50 maar 100 tinten licht grijs.
Echt zwart komt er weinig aan te pas en ook echt wit niet of heel weinig. Dit dio was gebaseerd op een foto uit WO2 en de foto lag er bij ter vergelijking. Was echt prachtig om zien maar ik zie er mij nog zeker niet aan te beginnen.
Ik denk dat je hiervoor veel ervaring moet hebben met bijv. olieverf schilderen omdat die mensen heel geduldig hun kleurenpalet aanpassen naar de verschillende kleuren die ze nodig hebben.

Anderzijds bestaat nu het zogenaamde nummer schilderen waarbij je elk vakje inkleurt in een bepaalde tint. Indien je 100 kleuren wit/grijs hebt is dit te doen tenzij je ze zelf kan mengen maar wie zal zeggen welk nummer op welk deel van het dio moet/zal komen?

Mijn raad: loop niet te snel maar bouw langzaam op. Je zal al werk genoeg hebben om de loopwielen van je Panther aan te passen zoals deze op de foto want de kit leent zich daar niet toe, je zal moeten improviseren. Daarna moet je het (ongeveer) juiste kleurenschema aanbrengen dat nog later zal voorzien worden van sneeuw, geen witte verf maar sneeuw. Je zal al werk genoeg hebben.
 
Nu ben ik toch ook even niet meer mee met het verhaal hoor... de scene die je zou gaan bouwen (Panther in de gracht) is plotseling een Sherman in gracht, met een compleet ander gebouw op de achtergrond ? Op de kleurenfoto (heden ten dage) omlijn je betonnen paaltjes die op de oorspronkelijke foto houten paaltjes waren (waarschijnlijk spoorweg bielsen zoals zo vaak). Het oorspronkelijke gebouw lijkt me nochtans redelijk eenvoudig na te bouwen (je hoeft het ook niet helemaal te bouwen natuurlijk).

Zelf ben ik geen diorama-bouwer, maar ik weet wel dat je in dioramabouw toch een beetje moet spelen met afstanden (ik had vroeger nog een treinbaan).

Ter verduidelijking heb ik de vrijheid genomen om een paar dingen op je grondplan aan te duiden :
aanpassing-grondplan.jpg


Waarbij de rode gebieden verdwijnen ; je merkt dat de woning verdwijnt... maar dan zie je toch wel die groene smalle rechthoek ; dat is de zijgevel van de woning, die als achtergrond fungeert.
De Dodge wordt wat naar voor geplaatst, tenzij je die in stukken wilt gaan snijden natuurlijk.

Dan heb je een pak lege ruimte, ja in de realiteit was die er natuurlijk wel, ze hebben helaas die Panther niet op de juiste plaats van de baan geblazen om zuinig om te gaan met dioramaruimte. Dus zou ik zeggen ; dump die lege ruimte in dat rode kader en op die manier wordt je diorama al een stuk handelbaarder qua diepte... dat is dus ervan uitgaande dat je het diorama vanuit het standpunt van de foto wilt gaan bouwen.

Indien je de kijker het tafereel echter vanaf de overkant van de straat wil laten zien, verandert dat weer het één en ander aan je bouw :

aanpassing-grondplan-2.jpg


Dan verdwijnt natuurlijk het rechterstuk van de foto, en schuift de Panther dichterbij de Dodge en een beetje meer terug op de straat.

Nu dat zijn gewoon maar mijn 2 centjes hoor.
 
Ja wil het er goed wit laten uitzien, zoals op foto
Of, heb dat altijd al eens willen doen... alleen werken met zwart, grijs en wit, zodat het dio een foto word
Boeiende onderneming die ik graag mee volg.
Huis ziet er al heel goed uit.
 
Heb al wat dakpannen aangebracht van het merk juweela maar ben niet zo'n fan van dit product
20230809_202641.jpg
 
Het lastigste is achter de rug, de hoekpannen. Is bouwkundig zeker niet juist maar door een laagje sneeuw er op zie je daar toch ni veel van
 

Bijlagen

  • 20230811_161740.jpg
    20230811_161740.jpg
    250,8 KB · Weergaven: 8
  • 20230811_161725.jpg
    20230811_161725.jpg
    320,2 KB · Weergaven: 8
Ik ben al wat verder, het huisje heeft een medium grijze primer gekregen met daarachter een dun laagje witte wach. De 2 kleuren hebben zich wat vermengd, en ben niet ontevreden. Hopelijk brengt de schaduw er iets meer leven in

20230815_200933.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan