Goedemiddag Beste Kijkers !
Dit winterse weer inspireerde mij om een winterdio te bouwen.
Deze week kocht ik een Zvezda-kit van de BA10M, een Russiche pantserwagen, die ik als Beutewaffen met wat Duitse figuren in een winters tafereel wil plaatsen. Bedoeling is zo weinig mogelijk scratch, dus "recht uit de doos", maar met een gevarieerd schilderprogramma : starten met een Russische tint, hierover panzergrau en een whitewash...
Het onderwerp :
De BA-10 (Russisch: БА-10 of Бронеавтомобиль 10; Broneavtomobil 10), was een pantserwagen waarvan de ontwikkeling in de jaren twintig in de Sovjet-Unie werd gestart. De BA-10 was de laatste versie in een serie van drie. Uiterlijk waren de verschillen tussen de drie versies bescheiden. De productie van de BA-3 startte in 1930 en omstreeks 1941 werd de productie van de BA-10 gestaakt.
De productie van Sovjet pantserwagens kreeg in een belangrijke impuls in het eerste vijfjarenplan welke in 1927 begon. Op basis van de GAZ-AAA vrachtwagen werd de BA pantserwagens ontwikkeld. De vrachtwagen kreeg een versterkt chassis en betere wielophanging om het extra gewicht van het pantser te dragen en de vaardigheden van het voertuig in terrein te verbeteren. Tussen 1930 en 1941 zijn drie verschillende versies geproduceerd.
Na de BA-1, BA-3 en BA-6 kwam de BA-10. De eerste versies bespreek ik niet, de info is weer te vinden op Wikipedia, waar ik mijn tekst vandaan heb.
In 1938 verscheen de derde en laatste versie, de BA-10 en ook wel bekend onder de aanduiding BA-32. De BA-10 was geheel gelast waar de BA-6 nog deels was geklonken. In de toren kwam een moderne versie van het 45mm kanon, de M-1934. Net als bij de twee vorige versies bestond de bemanning uit vier personen, een bestuurder en rechts van hem de schutter van het machinegeweer; in de toren zaten de commandant en de lader van het kanon. Een sterkere motor, de GAZ M1 viercilinder watergekoelde benzinemotor met een vermogen van 52 pk werd gebruikt. Een tweede versie, de BA-10M, had als belangrijkste verbetering twee extra benzinetanks om het bereik te verhogen. Deze tanks waren aan de buitenzijde en boven de achterwielen geplaatst. Van alle vier de BA versies was de BA-10 het meest gefabriceerd. Hiervan zijn circa 1.100 exemplaren gebouwd en van de BM-10M 331 stuks.
(Info : http://nl.wikipedia.org/wiki/BA-10)
Het model :
De boxart.
Op deze beide foto's zijn duidelijk de overdreven zware lasnaden te zien, op zowel de toren als de kast. Deze worden afgeschuurd en opnieuw 'gelast'.
Dit wat de inhoud van de doos betreft.
Dit is het begin, de eerste scratch ! De loop wordt vervangen door een zelf gedraaid aluminium exemplaar.
Groeten Rik
Dit winterse weer inspireerde mij om een winterdio te bouwen.
Deze week kocht ik een Zvezda-kit van de BA10M, een Russiche pantserwagen, die ik als Beutewaffen met wat Duitse figuren in een winters tafereel wil plaatsen. Bedoeling is zo weinig mogelijk scratch, dus "recht uit de doos", maar met een gevarieerd schilderprogramma : starten met een Russische tint, hierover panzergrau en een whitewash...
Het onderwerp :
De BA-10 (Russisch: БА-10 of Бронеавтомобиль 10; Broneavtomobil 10), was een pantserwagen waarvan de ontwikkeling in de jaren twintig in de Sovjet-Unie werd gestart. De BA-10 was de laatste versie in een serie van drie. Uiterlijk waren de verschillen tussen de drie versies bescheiden. De productie van de BA-3 startte in 1930 en omstreeks 1941 werd de productie van de BA-10 gestaakt.
De productie van Sovjet pantserwagens kreeg in een belangrijke impuls in het eerste vijfjarenplan welke in 1927 begon. Op basis van de GAZ-AAA vrachtwagen werd de BA pantserwagens ontwikkeld. De vrachtwagen kreeg een versterkt chassis en betere wielophanging om het extra gewicht van het pantser te dragen en de vaardigheden van het voertuig in terrein te verbeteren. Tussen 1930 en 1941 zijn drie verschillende versies geproduceerd.
Na de BA-1, BA-3 en BA-6 kwam de BA-10. De eerste versies bespreek ik niet, de info is weer te vinden op Wikipedia, waar ik mijn tekst vandaan heb.
In 1938 verscheen de derde en laatste versie, de BA-10 en ook wel bekend onder de aanduiding BA-32. De BA-10 was geheel gelast waar de BA-6 nog deels was geklonken. In de toren kwam een moderne versie van het 45mm kanon, de M-1934. Net als bij de twee vorige versies bestond de bemanning uit vier personen, een bestuurder en rechts van hem de schutter van het machinegeweer; in de toren zaten de commandant en de lader van het kanon. Een sterkere motor, de GAZ M1 viercilinder watergekoelde benzinemotor met een vermogen van 52 pk werd gebruikt. Een tweede versie, de BA-10M, had als belangrijkste verbetering twee extra benzinetanks om het bereik te verhogen. Deze tanks waren aan de buitenzijde en boven de achterwielen geplaatst. Van alle vier de BA versies was de BA-10 het meest gefabriceerd. Hiervan zijn circa 1.100 exemplaren gebouwd en van de BM-10M 331 stuks.
(Info : http://nl.wikipedia.org/wiki/BA-10)
Het model :
De boxart.
Op deze beide foto's zijn duidelijk de overdreven zware lasnaden te zien, op zowel de toren als de kast. Deze worden afgeschuurd en opnieuw 'gelast'.
Dit wat de inhoud van de doos betreft.
Dit is het begin, de eerste scratch ! De loop wordt vervangen door een zelf gedraaid aluminium exemplaar.
Groeten Rik