Hoofdsponsor

1/35 Austin 10HP "Tilly"

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar waarschijnlijk enkele scratch items.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 15/02/2023.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
IPMS Gent en de Tamiya challenge in 2023.

Na de Dragon Wagon is het tijd om een 2de bouw te beginnen maar omdat ik jullie aandacht er toch wat bij wil houden niet direct een andere draak (komt nog) maar iets kleiner.
Mijn keuze valt op een in mijn ogen iconisch Brits voertuig uit WO2, namelijk een zogenaamde "Tilly". We gebruiken hiervoor de Tamiya kit n° 35308 welke de officiële titel "British Light Utility Car 10HP" kreeg. Light Utility werd door de soldaten samengetrokken tot "Tilly" en deze term bleef behouden tot heden ten dage.
In feite was dit een gemilitariseerde versie van de Austin saloon waarvan men het achterdeel had vervangen door een kleine laadbak met canvas dak. De 10HP slaat op de sterkte van de motor, 10 Horse Power, 10 PK dus. Behalve Austin werden deze voertuigen ook geproduceerd door Hillman en Morris in dezelfde 10HP configuratie, de Standard had een 12HP motor. Elk merk had zijn eigen kleine onderlinge verschillen, meestal aan ventilatieroosters en grilles. De Standard had een totaal andere neus.

Ik heb het geluk gehad uitgebreid kennis te mogen maken met verschillende van deze types en deze "life" te hebben kunnen bekijken. Ook mijn vrouw vind ze iets hebben want als er één militair voertuig direct in mijn garage mag, dan is het een "Tilly".

Terug naar de kit, de boxart:

Boxart.jpg

Het voertuig op de boxart is voorzien van de Nederlandse leeuw en het woord "Irene" wat wil zeggen dat het toebehoorde tot de Nederlandse Princes Irene Brigade, het equivalent van de Belgische Brigade Piron.
Wij namen geen deel aan de landingen in Normandië in Juni 1944 maar zijn pas later verscheept. Belgen en Nederlanders hebben echter wel deelgenomen aan de bevrijding van de "Haute Normandie" waarbij wij o.a. de bekende plaatsen Deauville en Honfleur bevrijd hebben alvorens de Seine over te steken.

Omdat wij op ons forum toch enkele Noorderburen als lid hebben, wil ik de Tilly in deze kleuren bouwen.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Instructions 3.jpg

De instructies zijn klaar en duidelijk Tamiya met de kleurvermeldingen in hun eigen code.

Parts.jpg

Er zijn 2 sprues + cabine en laadbak. Het decalvel biedt opties voor 4 voertuigen.

Docu.jpg

Aan "vuile boekskes" geen gebrek onder vorm van een boek over de Hillman versie en 2 bouwverslagen in respectievelijk Scale Military Modeller International van juli 2011 en Military Vehicle Special Collectors' Edition van maart 2011. Deze verslagen gaan specifiek over de Tamiya versie.

Ik heb al gezien dat er mogelijkheid is om een motor in te bouwen en dat gaan we dus zeker doen.
 
Weer knappe wagen wat je gaat maken en volgmodus opgezet.
 
Dat belooft alweer een mooie bouw te worden.
 
Leuk model om te bouwen.

Had je al niet zo een eerder gebouwd?
 
Leuk model om te bouwen.

Had je al niet zo een eerder gebouwd?
Ja, een resin exemplaar in RAF kleuren.
Ligt hier ook nog één van SKP Model maar die zal in Kreta camo komen.
 
Ziet er een leuk project uit , benieuwd hoe je de plastic huif er zal laten uitzien alsof ze uit stof bestaat

Greetzzzz Modest.
 
Interessant dat je kiest voor een Nederlandse versie! Toen al een oranje leeuwtje blijkbaar.



Beetje achtergrondinfo voor de geïnteresseerde. Voor de herkomst van het symbolische gebruik van de kleur 'oranje' (onze nationale sporkleur, denk aan Nederlands elftal, of F1-auto's die in het oranje kregen, Olympische Sporters, et cetera), zie hier in combinatie met hier. Nog steeds wordt de term 'van Oranje' gedragen, laatstelijk door kroonprinses Amalia, zie hier.

De naam 'Irene' is die van de in 1939 geboren prinses, oudste zuster van de vroegere koningin Beatrix (zie hier).

Het is een mooie symboliek, in dit geval, dat Irene de Romeinse godin van de vrede is.

Ik zie al naar de bouw vooruit.
 
We zijn vertrokken en gestart met de bouw van de motor om die vervolgens in te werken in het chassis.

Motor 1.jpg

Was effe zoeken waar de delco zich juist bevond bij de Austin. Vond het niet terug in het boek over de Hillman, blijkt dat die zijn motor juist omgekeerd stond, heel raar. Wat bij de Austin links staat, staat bij de Hillman rechts.

Motor 2.jpg

Dan ook maar begonnen om de plastieken bache wat op te kuisen en te bekleden.

Bache.jpg

@ Modestforest: dit is een blaadje van een groen papieren servet, aangebracht met houtlijm over de plastieken bache. Heb er in het verleden al deftige resultaten met behaald en hoop dat het nu ook zal lukken.
Vermits de huif achteraan open blijft, opteer ik er wel voor om deze aan de binnenzijde ook te bekleden, wat nu nog niet gedaan is.
 
We zijn vertrokken en gestart met de bouw van de motor om die vervolgens in te werken in het chassis.

Bekijk bijlage 431226

Was effe zoeken waar de delco zich juist bevond bij de Austin. Vond het niet terug in het boek over de Hillman, blijkt dat die zijn motor juist omgekeerd stond, heel raar. Wat bij de Austin links staat, staat bij de Hillman rechts.

Bekijk bijlage 431227

Dan ook maar begonnen om de plastieken bache wat op te kuisen en te bekleden.

Bekijk bijlage 431228

@ Modestforest: dit is een blaadje van een groen papieren servet, aangebracht met houtlijm over de plastieken bache. Heb er in het verleden al deftige resultaten met behaald en hoop dat het nu ook zal lukken.
Vermits de huif achteraan open blijft, opteer ik er wel voor om deze aan de binnenzijde ook te bekleden, wat nu nog niet gedaan is.
En zo leren we weer wat bij.. thanks voor de tip 👍
 
Beetje verder gewerkt:

Chassis.jpg

Chassis afgewerkt met uitlaat en voorste ophanging. Tevens de laadbak in elkaar gestoken en dit zonder problemen dank zij de Tamiya kwaliteit want het is bijna onmogelijk om stukken verkeerd te plaatsen.

dryfit.jpg

Hier de laadbak in dryfit. De achterklep kan ook in open toestand gemonteerd worden, is misschien een idee ... :unsuree::unsuree:

Wheels.jpg

De wielen bestaan uit 3 delen waar later nog, al dan niet, een wielkap op moet komen. Er is een verschil tussen de voor- en achterwielen.
De bache is voorzien van 4 kleppen welke in gesloten toestand gegoten werden. Ik ga deze niet openen maar wel bekleden met iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Tamiya en bouwen dat kan bijna niet fout gaan.
 
Enkele andere elementen samen gebracht in afwachting van een verfsessie.

Subs.jpg

In de kleurbeschrijving geeft Tamiya SCC1A en SCC2 aan voor deze Nederlandse versie. Die heb ik in stock in een verf set van MIG.

DSC_0002 (157).JPG

Morgen hopelijk in primer.
 
Heb geen foto's van de primer sessie maar heb de olijfgroene primer van Vallejo gebruikt.

Gisteren een poging gedaan om de eerste camouflagekleur SCC1A te spuiten maar dat viel sterk tegen door de verf zelf welke door één of andere onbekende reden te dik was geworden. Verf op mijn vingers en niets op het model was niet goed voor mijn moraal.

Vandaag een nieuwe poging en deze maal goed geslaagd, tevens enkele onderdelen bij elkaar gebracht.

Body.jpg

Engine bay.jpg

Dashboard.jpg

Decals geplaatst op het dashboard.

Canvas.jpg

De lappen die over de vensters geplaatst zijn heb ik bekleed met aluminiumfolie. Ik moet wel nog nieuwe sluitingen maken.
Op foto ziet de structuur er heel grof uit maar op het model is het beter.
 
Mooie werken en die bache is heel knap gedaan.
Nu die geschilderd is valt het nog meer op vind ik.
 
Ik vind het allang knap dat je met die Vallejo primer weet te werken.

Van de ondervonden moeilijkheden is niets te merken bij het bekijken van de foto's hoor.
 
Strak werk op de eerste foto , ook het dashboard is zeer geslaagd

Greetzzzz Modest.
 
Tijd om deze wat meer vorm te geven:

Seats.jpg

Tamiya stelt Red Leather voor voor de zetels maar dat heb ik nog niet gezien op die voertuigen en dus maar een bleke khaki kleur aan gegeven.

Roof.jpg

Tijd om de ruimte af te sluiten, de voorruit past perfect maar moet nog een likje verf om de randen krijgen.

Hood.jpg

en de motorkap die open kan samen met een likje camo SCC2 kleur.
Ben aan het overwegen het portier van de bestuurder open te monteren om zo het interieur te schouwen. Misschien overdreven? De meeste Tilly's die gebouwd worden zijn bijna allemaal gesloten exemplaren maar met zo mooie details vind ik het bijna zonde.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan