Hoofdsponsor

1/18 Audi A5 Coupé (Norev) [wip]

Mooi gespoten! Is het niet eenvoudiger om grote panelen met een dikkere naald te spuiten? Ik gebruik er een 0.4 naald voor.

Ja en als je goed leest gebruik ik een naald die bijna 4x zo dik is, 1.5 mm :)

En het velgenprobleem, nog niet opgelost :( , Christophe heeft het druk, hij zal wel eens kijken denk ik :)
 
prachtig gespoten Dirk.... deze verf is idd heel vlug droog, toch laat ik er zelf een weekje tussen. zodat het echt volledig kan uitharden.
Beter paar dagen langer wachten dan opnieuw te beginnen ;)
 
@ Michel ;) hehe

@ PA FIFI, ik zal hem ook een dag of 3 laten uitharden, en terwijl op zoek naar fijn schuurpapier, zeer fijn schuurpapier.
En uw handtekening vind ik de max hehe
 
Perfect gespoten Pantani, echt schitterend. :)
Zoals de meesten zeggen, zou ik hem toch een weekje wegzetten om te laten harden.
En eigenlijk moet je een metallic lak niet schuren, je schuurt de lak namelijk kapot.
De naam "metallic" zegt het eigenlijk al, er zitten metalen deeltjes in.
Door de lak te gaan schuren, haal je die deeltjes los en wordt de struktuur van de toplaag veranderd.
 
Bedankt John, dan zal ik er niet aan schuren, maar wat ik lees is dat de "Zero paints" al kan droog zijn en klaar voor de clear coat soms al na 30 minuten, heeft iemand daar ervaring mee?
CLEARCOATING
zero-paints.com application guide zei:
As mentioned earlier, the basecoat colours will dry with a Matt finish therefore MUST be clearcoated.
For the ultimate shine and colour depth Zero Paints 2K (2 pack) High Solid Acrylic Clearcoat (Part No. ZP-3006) is recommended.
Once the basecoat colour is fully dry you can clearcoat, this can sometimes be as quick as 30 minutes.
Clearcoats will have their own instruction depending on the brand.
The following brands of Clearcoats have also been tested without any issues:
Tamiya TS13, Mr Hobby range (Mr Top Gloss etc) and Halfords Lacquer.
 
zou het toch goed laten uitharden,

zal ook afhangen van temperatuur, vochtigheid ,enz
 
Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, alleen met Motip en die heeft best wel even nodig.
Misschien dat Zero toch wat sneller droogt en wat Peter zegt, het zal van de omstandigheden afhangen.
Trouwens, je bent hier toch al een jaartje mee bezig, wat maken dan die paar dagen extra dan nog uit, ha, ha!! ;)
 
Omdat ik maar 2 weekjes meer thuis ben en nog graag iets verder had gedaan hehe ;)
 
Amai Dirk, zo'n perfect gespoten laag, daar zou ik helemaal afblijven, strak hoor !
 
Zit er zeker strak op, zou het zo laten.
 
Ik zou deze lak niet meer schuren, maar er een paar laagjes vernis overheen spuiten. Dan een paar weken laten drogen en dan kunt ge gaan polijsten.
 
Gebruik je 2 componenten vernis van Zero ook?
Naar het schijnt kan, als je die goed spuit, zo strak zitten, dat zelfs polijsten niet meer moet.
Ik zou ook jou huidige resultaat niet meer schuren, Dirk, gewoon de vernis erover.
 
Zal de Motip vernis gebruiken, zit er ook redelijk strak op normaal.
Heb de zero vernis niet in huis.
 
motip heeft 2 vernissen. Een acryl en een oliebasis vernis.
De acryl vergeelt niet en is zeer snel hard ;)
 
Motip vernis heb ik ook gebruikt op mijn Ferrari. Maar ik weet niet of die goed is op zero.
 
Zal ze eens testen straks op een onderdeel, laat de resultaten zien uiteraard :)
 
Is wel prachtig die vernis van Motip, heb gisteren een test stuk gedaan, en vandaag de auto al een eerste laag gegeven.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Het ziet er goed uit, en dat na de eerste laag, ik zou alle dagen een laagje willen geven, maar hoeveel lagen vernis leg ik het beste?
 
Ik leg 4 of 5 lagen, laat het dan een 4-tal weken uitharden en begin dan met polijsten.
 
Kijk, nu begint de kleur al diepte te krijgen, dat is meestal het mooiste van metallic-lakken.
Normaal gesproken begin je met een paar mist-coats en daarna een aantal wet-coats.
Het aantal wet-coats kan je eigenlijk zelf het beste bepalen, heeft natuurlijk te maken met dun/dik spuiten.
Tussen de spuitbeurten door zou ik persoonlijk liever 30/45 minuten pauze nemen, maar geen dag.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de hechting van de verschillende lagen onderling, een dag wachten zou te lang zijn.
Voordat je weer een laagje blanke lak spuit, kan je altijd nog even wat kleine stofjes e.d. voorzichtig wegschuren. (liefst met 2400 grit of hoger)
Een paar weken wegleggen en dan gaan polijsten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan