Hoofdsponsor

1/72 ATZ-5-375

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 01/02/2024.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Tijd om een nieuw 1/72 kitje open te trekken en ook deze maal iets dat goed past op mijn vliegveld namelijk een tankwagen.
Slachtoffer van dienst is een ICM kit (72713) van de ATZ-5-375.
Wat die ATZ juist betekend weet ik tot nu nog niet maar de 375 op het einde wil zeggen dat de tankwagen gemonteerd werd op een Ural 375 chassis en dit type chassis werd geproduceerd/gebruikt van 1961 tot 1993.

Boxart.jpg

Volgens Scalemates zou het merk Omega-K aan de basis liggen van deze kit rond het jaar 2000 en zou mijn ICM kit rond 2007 uitgebracht zijn.

Kit.jpg

Alles zit mooi verpakt met een cabine uit één stuk.

Instructies 1.jpg

De instructies zijn klaar en duidelijk samengebracht op een A4'tje.

Instructies 2.jpg

Hopelijk gaat het een beetje vlot vooruit.
 
Wat een rare plek voor een brandblusser. Die blusser zal bijna als eerste vlam vatten.

Veel succes en plezier gewenst.
 
Weer een speciale om te volgen.
 
Ziet er weer een leuke uit.
Veel plezier ermee.
 
Veel plezier ermee Erwin
 
Bedankt om te volgen.

Ben er ondertussen achter gekomen wat ATZ zou betekenen:
A: Auto
T: Fuel
Z: Giving fuel (in het Russisch word de Z geschreven als 3. AT3 en ATZ is dus hetzelfde)
Beetje simpel uitgedrukt dus een auto met brandstof die brandstof kan leveren, kortweg een tankwagen dus.

De witte plastiek is een beetje zacht maar ok en er is wel wat flash te verwijderen. Het enige onderdeel tot nu toe dat niet bruikbaar was, was een as van het achterste onderstel. Dit werd vervangen door een messing buisje.
Tevens is het soms uitzoeken en zelf meten waar een bepaald onderdeel moet komen.

Chassis.jpg

Nog wat aanpassen en binnenkort kan die in de primer.
 
Weer een specialleke. Ingezet aan de andere kant van het toenmalige "Ijzeren gordijn" Oost Duitsland veronderstel ik ?
 
Met deze zijn we ook verder geraakt; alles werd geschilderd en gemonteerd.

Er waren wat problemen met het inpassen van de binnenste wielkasten maar we hebben het kunnen oplossen.

Paint 1.jpg

Paint 2.jpg

Paint 3.jpg

Er moet nog wat bijgeschilderd worden en een lichte verwering aangebracht, tenslotte is het een museum model.
Ook moeten er nog kleine dingen aangebracht worden zoals achteruitkijkspiegels, brandblussers en nummerplaat.

Morgen ook trachten de wielen te plaatsen.
 
Looks great , have to love the Russian trucks , always look brutish and mean.
 
Mooie snuit en het heeft wat.
 
De plaatsing van de voorwielen leverde een heel pak problemen op maar ik heb het goed gekregen. De vooras is blijkbaar te dik en te lang, de wielen kwamen uit hun wielkasten als was het een hot-rod truck en dat was niet de bedoeling.

Heb ondertussen de decals geplaatst en gekozen voor een USSR uitvoering.

Decals 1.jpg

Decals 2.jpg

De truck moet nu nog nagekeken worden en vernist. Daarna een klein beetje verwering en accentueren van de paneellijnen.
 
Ziet er strak uit.
Laat de verwering maar komen.
 
Vernist en beetje verwering aangebracht, is tenslotte een museum model.
Wat mij betreft is deze afgewerkt.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Op naar de volgende ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Mooi woest uiterlijk ook in deze schaalweergave. Bravo, ben benieuwd welk nicheproject je vervolgens aanpakt.
 
Wederom mooi geslaagd.
Mooi voertuig.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan