Hoofdsponsor

1/48 Artesania Latina H.M.S. Bounty [!]

Jumper

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
543
Hey allemaal,

Heb via via deze deels begonnen bouw gekregen. Hopelijk kunnen jullie me ook op weg helpen met hints en tips.

Hier alvast wat foto's zoals ik het heb gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nageltjes zal ik zeker verwijderen, ik hoop dat deze nog maar de eerste beplanking is vanwege die spleten :s
attachment.jpg

attachment.jpg

Of denken jullie dat ik beter die planken verwijder en opnieuw begin ?

Alvast dank
 
Nu ken ik niks van houtbouw en echte negatieve kritiek is niet mijn ding, maar als ik dit zie heb ik toch wel de indruk dat dit hier van ver in mekaar gesmeten is hoor!
Enfin, als ik zo die bouwverslagen van houten schepen hier zo zie???

Nu ja, de houtsnuivers hier zullen je verder wel op weg helpen! :P
 
ik weet niet, lijkt me toch al moeilijk om soepel aan die bocht te beginnen , vandaar al die spleten geloof ik, maar ik wacht op reactie van medebouwers.
 
Hoi nog een Bounty. Wel een uitdaging omdat je met een kleiner model wilde beginnen.
En dan meteen een genadeloos oordeel over de rompbeplanking: het ziet er niet uit! Als je dit laat zitten heb je daar later een leven lang spijt van. Daarentegen ziet het dek en de opbouw van de spanten er eigenlijk wel goed uit. Ik kan alleen niet goed zien of de spanten bij de boeg en de achtersteven voldoende afgeschuind zijn. Kun je wat close up opnamen van maken? Ook zou ik graag de dekbeplanking van boven zien, kan dat?
Mijn ervaring met Artesania (ook dit model) is dat er ruim voldoende hout aanwezig is. Ik denk dat je voldoende lindehout hebt om opnieuw te beplanken. Anders is dat eenvoudig bij te kopen.
Voordat je je halsoverkop in het beplanken stort: probeer je in te lezen over de basisbeginselen. Op de site van beagle-modelbouw staat een mooie how-to hierover. In mijn bouwverslag van de Victory vindt je een mooi voorbeeld hoe je de mist in kunt gaan :@ maar ook hoe het beter kan :D

Aanvulling: deze kit kent GEEN tweede beplanking!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het makkelijkste zou natuurlijk zijn de bestaande plankjes verwijderen en opnieuw beginnen. Dat gaat het mooiste resultaat geven en je moet natuurlijk ook een deftige ondergrond hebben om de 2de beplanking te plaatsen.
Als ik ook goed naar de foto's kijk denk ik ook dat je de boeg nog wat moet bij schuren, in de juiste vorm bedoel ik dan. Maar daar ben ik niet zeker van.

foutje weg gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik zoals gevraagd werd, wat foto van de beplanking.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ben ondertussen bezig met die huid planken los te maken. Voorlopig deze dan maar in de koelkast (uiteraard bij wijze van spreken ) :)
 
Hallo Jumper, prachtig schip de Bounty zeker geen van de gemakkelijkste, ik kan er over meespreken ik heb de romp zo een dertig jaar geleden beplankt met matig succes, maar met de hulp van de krakken op dit forum moet het wel lukken. Succes met de bouw doe het rustig en kijk eens goed rond op het forum.
 
1. De dekplanken. Zo te zien liggen die er redelijk strak in. Op de laatste foto lijkt het wat onregelmatig, maar dat komt waarschijnlijk door de macrostand van het fototoestel. Wat ontbreekt zijn de breeuwnaden. De naden tussen de planken werden met teer waterdicht gemaakt. Je kunt dat nabootsen door de zijkanten van de planken voor het verlijmen met een zacht potlood zwart te maken. Misschien kun je nu langs een rechte lat nog een streep trekken. Pas daarna wel op met schuren, het grafiet maakt snel vlekken!
2. De kopse kanten ontbreken. Dat is op zich geen ramp, ik ben ze zelf op mijn Bounty vergeten :@ :@ :@ (ik zag het pas toen ik het dek al gelakt had). Als je ze nog (met potlood) wilt tekenen let dan op het volgende. Dekplanken waren in die tijd ongeveer 6-7 m lang. Op schaal dus 12-14 cm. Planken eindigen en beginnen op een dwarsbalk. En het allerbelangrijste: het om-en-om patroon uit de handleiding is historisch gezien volkomen onzin (en toch hanteert IEDERE kit-leverancier het). Normaal was een 3- of 4-verband waarbij iedere 4e of 5e plank op dezelfde hoogte eindigde. Mocht je dat willen doen dan kom ik er wel op terug.
3. Dekspijkers kun je met potloodpuntjes op redelijk juiste schaal nabootsen.
De punten 1 tot 3 zijn op de lagere dekken al moeilijk uit te voeren omdat je daar moeilijker bij kunt. Maar die dekken liggen ook meer uit het zicht dan het bovendek.
4. Je laat de middelste spanten zien maar het gaat nou juist om de voorste en de achterste spanten, daar waar de rompplanken gaan buigen. Deze spanten moeten zo afgeschuind worden dat de planken VLAK tegen de spanten aan komen en geen knikken vertonen.
5. Om kromtrekken van de romp te voorkomen kun je het beste een bouwplank maken. Daar wordt de vaste kiel in vastgeklemd en ook verticaal gefixeerd. Als je wat zoekt in bouwverslagen kun je daar wel voorbeelden van vinden. Omdat dit schip een opengewerkte kant heeft is het risico van kromtrekken relatief groot. Beplank dan ook zoveel mogelijk gelijk op, een gang planken aan de ene kant dan de overeenkomstige gang aan de andere kant.

Ik vind het persoonlijk jammer dat je schip al zover is. Juist in die eerste fase zie je je schip groeien als kool en die voldoening mis je nu ....
 
Wel die beplanking lag er al op. Vind die toch nog netjes. Ga de Bounty dan maar als oefenmodel gebruiken. Heb nu het hout van de wanden kunnen verwijderen.
Nog even de houtlijm verwijderen. Maar ik begrijp even iets niet. Wat ik wel begrijp is de grootste spand opmeten en delen door de breedte van zo'n plank. Die aantal moet ik ook gebruiken voor de kleinste spant. Maar het mag niet kleiner zijn dan de helft van zo'n plank. Hoe bepalen jullie dan hoeveel en welke breedte aan te houden ?

Alvast dank,
 
Bij de Bounty kun je met de beplanking van het dek naar beneden beginnen zonder je (nog) druk te maken over verjonging en zo. De bovenste gangen van lindenhout bestaan gewoon uit planken van 5 mm breed die evenwijdig aan de zeeg (buiging) van het dek aangebracht worden. Dit tot aan de plaats waar de berghouten later komen. Berghouten zijn dikkere planken net boven de waterlijn. Dit lindenhout is vrij zacht en relatief makkelijk te buigen. Later ga je dan met notenhout vanaf de kiel naar boven beplanken en moet je wel veel meer passen en uitmeten.
Hier http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5089&p=145114&viewfull=1#post145114 kun je zien hoe ik werk.
Ik zou de plankgangen bij de Bounty verdelen in 3 of 4 planken waarbij het begin en einde van de planken steeds volgens een vast patroon op wisselende spanten liggen. 1 of 2 voor het middenstuk en een plank tot bij de boeg en een andere bij de achtersteven. Vooral die laatste 2 moet je gaan buigen. Laat daarvoor de plank zo'n 20 cm langer dan nodig. Dan kun je hem veel gemakkelijker buigen met minder kans op breken. De plankjes 24 uur in water laten weken voor het buigen. Voor het buigen is de "soldeerbout" geschikt (lijkt alleen op een soldeerbout maar is er geen). Dat is gereedschap dat ik je kan aanraden. Je verwarmt dan de binnenkant van het natte hout tot ongeveer de juiste pasvorm is bereikt. Blijf wel bewegen want anders verschroeit het hout ......
De natte plankjes zet je dan met punaises en klemmen op de juiste plek vast en laat ze in vorm drogen. Bij dit schip kun je klemmen gebruiken, het is een opengewerkt model met "echte" spanten. Bij andere modellen kun je meestal geen klemmen gebruiken. Als je punaises gebruikt let dan wel op: de spantjes breken snel (hoe zou ik dat nou weten :@).
Als het hout droog is kun je het definitief verlijmen. Door de bolling van de romp kunnen de latjes die boven elkaar liggen uit elkaar gaan staan en een kier vormen. Dit kun je oplossen door met een scheer- of hobbymesje de zijkant schuin af te schrapen tot het goed aansluit. Passen en meten dus!
Ik verlijm de plankjes op de spanten met UHU Hart lijm, die zit vrij snel vast. De langsnaden smeer ik in met Bison houtlijm D2, deze droogt langzamer maar vult goed op. Verwijder na het aandrukken wel de lijmresten en vergeet de binnenkant niet. het schip is opengewerkt weet je ......

Aanvulling: vergeet je bouwplank niet!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het buigen is de "soldeerbout" geschikt (lijkt alleen op een soldeerbout maar is er geen). Dat is gereedschap dat ik je kan aanraden. Je verwarmt dan de binnenkant van het natte hout tot ongeveer de juiste pasvorm is bereikt. Blijf wel bewegen want anders verschroeit het hout ......
...
Aanvulling: vergeet je bouwplank niet!

Enig idee waar ik zo'n 'speciale' soldeerbout kan vinden.

Suggesties voor bouwplank ?

Alvast dank voor de link en informatie
 
Om latjes te plooien, doe ik het met een zelfgemaakte plooimal.
de latjes laat ik ongeveer een uur in water weken, alleen de stukken die moeten geplooid worden.
in de gleuf steken en laten drogen.
Beter is in ammoniak weken, alhoewel het hoeft niet.
Een kromming kun je redelijk recht trekken, verder plooien als het gedroogd is is wel riskant op breken.
Dus de kromming moet niet volgens de werkelijkheid waar die gang moet komen.

DSC04115_zps4c65dd1d.jpg

Ik geloof dat de bouwplank, in jouw geval niet moet. De dekken houden de spanten vast in vorm en de verbindingen aan de kiel zal waarschijnlijk ook niet begeven.
Moet niet gezegd worden dat voorzichtigheid geboden is. Dus niet vringen of forseren.
groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat de bouwplank, in jouw geval niet moet.

Realiseer je wel dat dit een opengewerkt model is dat grotendeels aan een kant beplankt wordt. Ik zou het risico niet nemen en de valse kiel toch fixeren. Mijn kiel is - met bouwplank - ook niet geheel recht gebleven, 2 mm afwijking slechts, maar toch.

Aanvulling: na enige bedenktijd moet ik Ward toch gelijk geven. Hoe groter de leeftijd hoe kleiner vaak je geheugen :D. Na de beplanking boven de berghouten moet je je schip omkeren en dus van de bouwplank afhalen. In jouw geval is een bouwplank dan ook de moeite niet waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan