1. De dekplanken. Zo te zien liggen die er redelijk strak in. Op de laatste foto lijkt het wat onregelmatig, maar dat komt waarschijnlijk door de macrostand van het fototoestel. Wat ontbreekt zijn de breeuwnaden. De naden tussen de planken werden met teer waterdicht gemaakt. Je kunt dat nabootsen door de zijkanten van de planken voor het verlijmen met een zacht potlood zwart te maken. Misschien kun je nu langs een rechte lat nog een streep trekken. Pas daarna wel op met schuren, het grafiet maakt snel vlekken!
2. De kopse kanten ontbreken. Dat is op zich geen ramp, ik ben ze zelf op mijn Bounty vergeten
(ik zag het pas toen ik het dek al gelakt had). Als je ze nog (met potlood) wilt tekenen let dan op het volgende. Dekplanken waren in die tijd ongeveer 6-7 m lang. Op schaal dus 12-14 cm. Planken eindigen en beginnen op een dwarsbalk. En het allerbelangrijste: het om-en-om patroon uit de handleiding is historisch gezien volkomen onzin (en toch hanteert IEDERE kit-leverancier het). Normaal was een 3- of 4-verband waarbij iedere 4e of 5e plank op dezelfde hoogte eindigde. Mocht je dat willen doen dan kom ik er wel op terug.
3. Dekspijkers kun je met potloodpuntjes op redelijk juiste schaal nabootsen.
De punten 1 tot 3 zijn op de lagere dekken al moeilijk uit te voeren omdat je daar moeilijker bij kunt. Maar die dekken liggen ook meer uit het zicht dan het bovendek.
4. Je laat de middelste spanten zien maar het gaat nou juist om de voorste en de achterste spanten, daar waar de rompplanken gaan buigen. Deze spanten moeten zo afgeschuind worden dat de planken VLAK tegen de spanten aan komen en geen knikken vertonen.
5. Om kromtrekken van de romp te voorkomen kun je het beste een bouwplank maken. Daar wordt de vaste kiel in vastgeklemd en ook verticaal gefixeerd. Als je wat zoekt in bouwverslagen kun je daar wel voorbeelden van vinden. Omdat dit schip een opengewerkte kant heeft is het risico van kromtrekken relatief groot. Beplank dan ook zoveel mogelijk gelijk op, een gang planken aan de ene kant dan de overeenkomstige gang aan de andere kant.
Ik vind het persoonlijk jammer dat je schip al zover is. Juist in die eerste fase zie je je schip groeien als kool en die voldoening mis je nu ....