Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep, ik kan alleen maar zeggen dat het er heel glad en strak uitziet.
Het nadeel van zo een zeiljacht is dat het in het echt ook heel glad is en dus moet het als model ook zo zijn. Bij een vissersboot komt dit iets minder nauw. B:

Doe zo voort Applaus
 
Bedankt voor jullie leuke reacties cute

@ Homeghost : het dekhuisje wordt geschuurd aan het dak, de latjes zijn aan de kopse kanten (noem je dat zo ?) niet helemaal gelijk. Op het dak komen nog 3 latjes (vormen een soort "rails") en dan komt er nog een deksel (of zoiets) bovenop. Verder komen er nog 2 raampjes op en moet ik nog iets vinden om de deurklinken te maken (iets héél kleins).

Groeten

Pascal
 
De 2de grondlaag zit erop en het resultaat is : ............
Teleurstellend :s
Omdat ik de 1ste grondlaag er bijna terug had afgeschuurd, zit ik nu opnieuw met opstaande vezels. Het lindehout blijft op sommige plaatsen ruw, ik denk dat dit hout niet echt geschikt is om te schilderen. Of misschien had ik eerst een paar lagen porieënvuller moeten gebruiken ?
Misschien dat ik er nu een paar lagen G4 op kan aanbrengen ? Alle hulp is welkom, maar oordelen jullie zelf maar.

Het gat rond het roer begint er goed uit te zien :



De romp blijft ondanks het vele schuren ruw :




Maar er is ook wat moois te zien, het resultaat van héél voorzichtig schuren en priegelen :



Ben benieuwd hoe het er na de 3de ronde schuren / plamuren / gronden gaat uitzien. Al moet ik er 10 lagen grondverf opzetten de romp zal strak worden :D

Groeten

Pascal
 
Lastig he. Weet ik alles van. Wel de sleutel hiervoor is makkelijk. Nu schuren met heel fijn schuurpapier. Dan nog een keer gronden. Morgen nog een keer met heeeeeeel fijn schuurpapier en dan nog een keer gronden, en dan moet je eens opletten. Zo glad al een baby huidje. Mocht er nog iets blijven, geen nood. Dan in de eerste kleurlak zetten. Dan zul je daarna alles nog eens glad moeten schuren. Dit ook weer 3 x herhalen. Dit hoort er nu eenmaal bij.

Het hout is zacht. Daardoor zuigt het de verf als het ware op. Hierdoor blijven houtnerven overeind gaan staan. Hier kun je niets anders aan doen, dan via bovenstaande weg werken. Porienvuller had wel gekund, maar je had al gelijk geplamuurd toen de beplanking nog niet af was. Daardoor kun je niet meer in de houtnerf dringen met porienvuller waardoor dit geen zin had.

Komt goed. Gewoon doorgaan. Dit hoort er echt bij. :D
 
Hey Rik,

Met heel fijn schuurpapier bedoel je daar fijner dan 600 mee ?
Of kan ik ook een polijstpadje gebruiken ? Die heb ik in 1500 / 1800 / 2400 / 3600 en 4000.

Gelukkig blijf ik het heel leuk vinden, zelfs het schuren vind ik leuk omdat de romp langzaam aan toch telkens een beetje gladder wordt cute

PS : waar is je onderschrift naartoe ? Dat leuke figuurtje met de bril ?

Groeten

Pascal
 
Als je 1500 neemt is dat genoeg om die vezels te verwijderen.

Tja mijn onderschrift figuurtje. Dat is op de host verdwenen. Dus is deze op mijn handschrift niet meer te zien, kreeg ik alleen maar tekst, die nergens naar verwijst. Ik ben nog op zoek naar een ander. Maar ja niets gevonden dat ik leuk genoeg vond. :s
 
Ik heb nog wat schuurpapier gevonden : 1000 / 1200 / en wat kleine velletjes 1500. Ik kan dus weer aan de slag :D

Jammer van je onderschrift :((

Even tussen door : volgens een italiaanse webwinkel is er een nieuwe versie van de Mantua Arm 82. Ben druk in de weer met mailen naar de fabrikant om te weten wat het verschil is met de oude. Wordt na het weekend zeker vervolgd. Prijzen zijn in Italië 30 tot 60 euro per kit goedkoper. Dus als er iemand binnenkort naar Italië gaat of regelmatig daar moet zijn, laat het mij even weten. Ik wil graag wat kitjes laten meebrengen. Tegen vergoeding van een lekker glas wijn en een bord pasta uiteraard :D

Groeten

Pascal
 
Even een vraagje tussen door :
De raampjes zijn in een blauwe doorzichtige plastic gemaakt. Is dit mooi op een model ? Of is er een manier om deze door iets anders te vervangen ?

Groeten

Pascal
 
Heb je er een plaatje van? Dan kan ik dat wat beter inschatten, ik ben zelf eigenlijk nooit zo'n fan van dit soort plastic, maar ik wil het wel even van te voren beoordelen.
 
Ja niet echt slim van mij om er geen foto bij te zetten.

Hier komen ze :

Deze toont de 2 kleine raampjes die op het 1ste dekhuisje komen :


En deze laat de andere raampjes zien :


Zo ziet het eruit volgens de foto op de doos. Foto is niet zo duidelijk :(( :


En dit metalen onderdeel komt aan de achterkant van het 2de dekhuisje, hoort dit zwart te zijn ?


Groeten

Pascal
 
bij mijn BP zijn die ramen zwart geschilderd
misschien kan jij ze een helder blauw kleurtje geven?
 
De ramen van de koekoek, zou ik laten vervallen, en de koekoek zelf van scratsch maken. Aangezien je het dekhuisje nu ook zelf hebt gemaakt. Kan ik dit alleen maar aanbevelen om dit gewoon te doen. Kijk maar eens (weer) bij mijn Marseille, daar heb ik deze plastic raampjes laten vervallen. En dan zelf nieuwe gemaakt. Dit dan zonder glas er in.

Verder het metalen deurtje moet je zelf inschilderen met houten kleuren. Dan het scharnierwerkt open laten omdat dit nu een chemisch zwart heeft ondergaan. Dan krijg je een mooi uiterlijk, tenminste als je goed hout kunt schilderen. Kijk daarvoor eens bij mijn Victory, daarheb ik dat ook gedaan. Bij het staandertje.

Ik denk dat je die ook heel goed zelf kunt maken. Het beslag kun je dan van lood van de wijnfles namaken. Dit wordt ook wel gedaan met gordels enzo van auto's.
 
Allemaal goeie ideeën / oplossingen cute

Verven : is een goed idee, maar dan is het "glas" effect weg, en de raampjes zijn al lichtblauw.
Scratchen : tja, dat wordt nog wat. Bij de Marseille is het heel erg mooi, maar of ik dat ook kan ? De andere dekhuisjes hebben een houten mal, waar de latjes op gelijmd worden, zo ook bij de koekoek. Misschien kan ik gaten in de mal van de koekoek boren waar de ramen horen te zitten, en dan geen ramen monteren ? Is wel een serieuze klus : 4 ramen die onderverdeeld zijn in 18 kleinere raampjes -fck-

Het metalen deurtje verven : ik heb nog nooit iets zo geverfd dat het er uitzag als hout. Misschien dat ik ga proberen om het deurtje te scratchen.

Bedankt voor de hulp en tips guys cute

Het is me wat die houtbouw, heel erg leuk, maar moeilijk, heel moeilijk.

Groeten

Pascal
 
Van die koekoek, is idd een mal. Zo weet je ook gemakkelijk de maten. Dus deze gewoon copieren met een stukje hout. Je hebt toch een stukje hout van mij gekregen, volgens mij is dat ruim voldoende voor dit soort doeleinden. Daarbij denk ik dat je gemakkelijk met een mesje de raampjes kunt uitsnijden. Ik ben ervan overtuigd dat je dat kunt. Het geeft wel een uitdaging. Maar het resultaat zal groots zijn. Dan die achtien raampjes. Deze zijn ook niet zo heel moeilijk. Maar ik zelf zou hier geen achtien raampjes van maken. Kijk eens naar de verdeling van die andere als voorbeeld. Waarschijnlijk zul je gaan zien dat hij daar een andere verdeling voor heeft genomen. En alleen de basisvormen heeft gebruikt.

De deur kun je gemakkelijk scratschen. Van bladlood. Dat is dat spul van de wijnflessen van de betere kwaliteit dat om de kurk heen zit. Vraag eens in de buurt. Doormiddel van daar reepjes af snijden kun je de beslagdelen heel goed namaken. Zo doen de grote jongens het ook.
 
Alleen... *hik... is het aan te *hik raden om een *hik dagje te wachten, nadat je *hik het lood van *hik fles verwijderd hebt :)
 
Hey Michel,

Heel erg bedankt voor de foto's :D
De Arm 82 is besteld én ik heb het boek van J. Van Beylen : De Hogaars geschiedenis en bouw kunnen vinden en besteld.

Leuk die nieuwe smileys, er is er één bij die wat op mij lijkt : o-o , deze ook, maar da na heel wat pinten : :))

Groeten

Pascal o-o
 
ik wens je veel plezier met je Arm 82!!
ga je deze tegelijkertijd maken met de America of eerst de America af?
 
Bedankt Siemen B:

Ik ga eerst de America helemaal afmaken, al zal het niet makkelijk zijn om van de Arm 82 af te blijven. Misschien dat ik na de America, eerst nog een ander schip ga bouwen, vóór ik aan de Arm 82 begin. Ik wil er echt een mooie Hoogaar van maken, en ga misschien eerst wat ervaring opdoen door deze te bouwen :
De 1/64 Constructo Gjøa :
constructo_80704.jpg

We shall see cute

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan