Hoofdsponsor

1/8 Alfa Romeo 8C Monza [!]

airb

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
200
attachment.jpg

Hallo, In januari kwam ik bij toeval in het bezit van een Pocher Alfa 8C Monza.
Omdat Pocher toch wordt beschouwd als de "Heilige Graal" onder de bouwdozen, en ook uit een zekere nieuwsgierigheid naar m'nkunnen
als modelbouwer, omdat ik het model zowat een 38-jaar geleden ook al eens had gebouwd (het model stamt uit de jaren 60) met de nodige
moeilijkheden.

Voor wie Pocher niet kent even een kleine uiteenzetting, ze zijn naar mijn mening zwaar overprijsd, ze waren vroeger toen ze regulier in de handel waren al duur de klassieke modellen Alfa, Rolls en Bugatti kosten toch al vlug tussen de 300 en 600 euro. na de faling in de jaren 90 is heel de
handel overgenomen door het engelse Hornby die ogenschijnlijk maar interesse had voor de produkten van Rivarossi (treinen).
Dus de modellen zijn alleen nog verkrijbbaar via eBay, met als gevolg hoge prijzen.
De pasvorm is gewoonweg vreselijk, ik heb er een liefde-haat verhouding mee, Pocher was ook de trentsetter op het gebied van multi media met
soms een onmogelijke mengeling van plastiek en metalen onderdelen, daar er toen nog geen photo etch bestond waren de metalen delen gestanst
uit een metalen plaat, met als gevolg heel vereenvoudigde onderdelen.

Het model is in m'n bezit gekomen half gemonteerd, de meeste stukken zijn op elkaar geschroefd, wat op zich geen probleem is om te demonteren, de gekleefde delen waren een groter probleem.
Spijtig heb ik van het demontage proces geen foto's, maar met hier en daar wat beschadigingen die konden gefixt worden is dit vrij vlot gelopen.

Ik ben dan gestart met eerst de nodige documentatie over de 8C te vergaren via de geijkte kanalen, boeken en internet.

Dan ben ik begonnen met de motor terug te monteren, de krukas, zuigers en zuigerstangen heb ik niet meer gemonteerd, omdat je er toch
niets van ziet, en alleen maar kan leiden tot problemen. wel heb ik elke opgegoten moeren en bouten verwijderd, een gaatje geboord en vervangen door echte boutjes of moertjes.

Ik ben toen ook tot de ontdekking gekomen dat er stukken ontbraken, de de gehele compressor was foetsi, een stuk heb ik via eBay in Amerika
kunnen kopen van iemand die de stukken afgiet in white metal, zodoende moest ik maar een gedeelte van de compressor zelf maken (zie foto)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Rudy, bij deze van mijn kant ook nog een hartelijk welkom op dit zeer gezellige forum.
Mijn aandacht heb je in ieder geval met deze mooie Italiaanse schone. ^^
En gezien de foto's die je al hebt laten zien, belooft dit een mooie en interessante build.
Succes en veel plezier met deze!! :)
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De compressor is klaar, een stuk in white metal en een stukje scratch, ook was ik er achter gekomen det de motor niet op de juiste plaats zit, met de motor en 4-tal mm naar achter te verplaatsen,
kreeg ik meer ruimte tussen de radiator en het motorblok. Daarom moest ook de voorste bevestiging van het motorblok met 4 mm verlengt worden.

Het stuurhuis zat ook niet op de juiste plaats, dus effe de vijl in de achterste bevestiging van de motor gezet en opgestopt met milliput, en terug gelijk gemaakt,
steunen voor het stuurhuis gemaakt en netjes aangewerkt.

Ook liepen er tunnels door deze bevestigingen, waarschijnlijk om materiaal te sparen en voor het gewicht, gaten geboord in de steunen en een stukje buis van Evergreen ingestoken en flenzen gemaakt op de steunen als bevestiging op chassis.

Een nieuwe steun gemaakt voor de alternator, en een nieuwe uit koper gemaakt die iets meer gelijkenis heeft met het origineel, en alles in de primer gespoten.

Ik hoop dat het jullie wat kan boeien, want proza is nu niet bepaalt m'n sterkste zijde, indien er vragen zijn, please shoot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat foto's van de motor in verschillende stadia van afwerking
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yesss ! Een Pocher bouwer :)

Héél mooie vorderingen. Het schilderwerk ziet er fantastisch uit, welke kleuren hebt ge erop gezet ?
 
Je zou toch zweren dat het een echt motorblok is, schitterende afwerking!! :wow:
Trouwens ook mooie foto's.
 
Je zou denken dat wanneer deze afgewerkt is je zo de sleutel in het contact kunt steken en hem starten. Sjeezes, levensecht man!

Proper werk.. Dus binnen 38 jaar kan ik dit ook? :p

grtz Dave aka Sheriff
 
Het motorblok lijkt wel echt!
Ziet er zeer mooi uit.
 
Yesss ! Een Pocher bouwer :)

Héél mooie vorderingen. Het schilderwerk ziet er fantastisch uit, welke kleuren hebt ge erop gezet ?

Hi Pascal, het motorblok is gespoten in een mengeling van Tamiya alu en Nato zwart het zwart is geschilderd met zwart van Andrea, na droging alles gespoten
met acrylvernis van Pabeo.
Ik werk steeds met een seal van acrylvernis omdat je na droging, naar hartelust kunt washen zonder dat de ondergrond wordt aangetast (werkt niet op Allclad).
Als wash gebruik ik steeds oils en terpentijn, na het washen en pigmenteren gebruik ik Rub'n Buff (een produktje op basis van was en metaalpoeders) wat
een mooie realistische metaalglans geeft.

Ben je ook een Pocher bouwer Pascal ?

@ Modelbouwerke, bedankt voor m'n puinhoop te ordenen, ik kreeg het niet goed (ben niet zo'n wizard)

@ Alle anderen de hebben gereageerd bedankt
 
Het chassis heb ik 3 mm breder gemaakt omdat het koetswerk te breed is overeenkomstig de foto's van de 1/1 scale
Bij de 1/1 zie je nog een reepje van het chassis bij Pocher zijn deze even breed.

attachment.jpg

De zetel is bij Pocher een deel van het koetswerk, deze heb ik voorzichtig losgezaagd, de groeven dieper uitgegraveerd en overtrokken
met dun zwart leder, omdat op deze schaal alleen leder lijkt op leder.


attachment.jpg

Ondertussen ook al de wielen gemaakt, deze zijn het beste van de hele doos, echte spaakwielen welke vrij eenvoudig te monteren zijn.
Wel je hoofd erbij houden, dan loopt het fijn. Het enige nadeel aan de wielen is dat deze zijn opgebouwd uit metalen en plastiek
ringen, in dit geval rood plastiek. in dit geval niet zo erg omdat de wielen toch zwart zijn.

attachment.jpg

Bij het Amerikaanse "Model Motorcars" een andere meer gedetailleerde vooras en bladveren besteld, de bladveren zijn gewoon prachtig
gemaakt uit stevig ge-etst koper, stukken beter dan de ronduit lelijke plastiek veren van de kit.
Het was spijtig wel een dure zaak zowel in aankoop als in douane kosten, maar het loont dus niet getreurd.

attachment.jpg

Her en der nog wat in wit plastiek terug hermaakt en in koper de steuntjes waar de schaarschokbrekers en de spatborden aan het chassis
zijn bevestigd gemaakt, deze steuntjes bestaan uit elk 6 onderdeeltjes en gesoldeerd.
 
Netjes, zeer netjes, tot dusver.
Ik droom ook van zo'n oude Pocher, maar vind het belachelijk duur, zodat ik er nog steeds geen in mijn bezit heb.
 
Heel fel bedankt voor de uitleg. Waar haal je die Rub'n Buff ?
Jawel, ik bouw ook Pochers, tot nu toe enkel de Ferrari's. Een paar pagina's terug staat mijn WIP van de F-40 "Beurlys".
 
@ Patrice, het Alfake is zo +/- 50 cm

@Pascal, m'n Rub'n Buff heb ik via eBay, het product is goedkoop gewoonlijk betaal ik meer verzending dan wat het kost.
Ik gebruik gewoonlijk de "silver leaf" de verwerking is ook heel simpel, ik doe wat van het product op het tipje van m'n pink
en wrijf over het geschilderde oppervlak, goed uitwrijven en laten drogen. Na droging met een heel zachte doek die niet pluist
opwrijven, en je krijgt een mooie metaalglans die realistisch overkomt (bij het opwrijven komt er wel wat van het product mee,
dat is normaal hoor)
Je kunt trouwens een filmpje bekijken op You Tube met de gebruiksaanwijzing.
In winkels waar ze kunstenaars materialen verkopen heb ik een soortgelijk iets gevonden, van het merk "Lefranc & Bourgeois"
onder de benaming "Cire a Dorer-Gilding wax".

Ha dan is die "Beurlys" van jou, ik heb de F40 en de Testa Rossa Agnelli nog in stock steken alsook de Rolls Royce Sedanca Coupe.

Momenteel steekt de Alfa even in de ijskast, en ben nu aan de Routemaster dubbeldekker van Revell bezig, om eens even iets
"out of the box" te bouwen.

Bedankt voor de leuke reacties.
 
Haal hem maar weer gauw uit de ijskast Airb!
Wat een enorm mooi motor blok heb je er van gemaakt.
Nu wil ik ook meer zien. :)
 
Airb, wat een schitterende arbeid aan een prachtig model ! wauw, wat een supergaaf motorblok !!

Zodra je hier verder mee gaat, kom ik hier stalken...

Groet ;)
Peter
 
Ja, ja, meneer van Dijk.
U wordt jaloers hé?
Ik wel in ieder geval, wat een pracht modellen zijn dit toch!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan