Hoofdsponsor

1/12 Alfa Romeo 8C 2300 Monza

ERVARING
.
BOUWWIJZE
.
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
.
COMMENTAREN
👍
Een relatief eenvoudige ingreep, en toch al een wereld van verschil.
 
Bedankt mannen (y)

Ik wilde er eerst niet aan beginnen en door middel van de originele onderdelen te verwarmen het probleem op te lossen was niet echt naar mijn zin. Ik kon ze wel gebruiken maar me eigen kennende blijf de originele onderdelen me irriteren dus lekker met een muziekje gisteravond deze in elkaar geflanst.
 
Bedankt mannen (y)

Ik wilde er eerst niet aan beginnen en door middel van de originele onderdelen te verwarmen het probleem op te lossen was niet echt naar mijn zin. Ik kon ze wel gebruiken maar me eigen kennende blijf de originele onderdelen me irriteren dus lekker met een muziekje gisteravond deze in elkaar geflanst.
that's the way to do it(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Dat is mooi werk Ron.
Succes met de bouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Eerste probleem weg gewerkt (hoop ik) en kan weer verder met het rode gevaarte.

Voor de zekerheid heb ik de plastic tube wat steviger verankerd door middel van 2x 0,5mm koperstaaf mag ook messing zijn 🤭 Ook heb ik op de aansluiting tube bladveer een dun rolletje 2k putty aangebracht en glad gemaakt met een vochtige coctailpriker, dit alles in de hoop dat alles op hun plek blijft zitten 😅20230103_123718.jpg

20230103_141345.jpg
 
Prachtig resultaat, dit is echt een behoorlijke verbetering ten opzichte van hoe Italeri het levert.
 
Bedankt Roy en het is een redelijke simpele oplossing dus begrijp niet echt waarom de meeste bouwers van dit model de kit onderdelen hebben gebruikt.
 
Ik zie trouwens nog wel iets wat je makkelijk zou kunnen verbeteren en wsch ook wel van plan was: die 'rollen' aan de uiteinden, zijn in werkelijkheid het verlengde van zo'n blad. Of met de Delage toch; hier een tekening van een tijdje terug:

49822276972_4a5443db33_b.jpg


Oplossing zou dan zijn, simpelweg beetje bijschuren. Maar voor de zekerheid misschien eerst nog even detailfoto's van de Monza opspeuren.
 
Ze komen wel ongeveer op die manier te hangen dus dat zit denk ik wel goed, maar als ik naar het ophangpunt van jou kijk dan moet ik toch ook eens goed zoeken voor een goede foto van de bladveren. Bij mij zit het ophangpunt aan de bovenkant en bij jou aan de onderzijde uiteraard zal dit best kunnen dit verschil dus snel in de Google mode 🙂
 
Hier twee screenshots van Youtube-filmpjes. Ook te zijn, is de frictie-schokbreker in volle glorie... misschien ook een leuk projectje om te scratchen, er vanuit gaande dat het Italeri-exemplaar misschien ook niet je van het zal zijn.





Laatste video: zie hier:

 
Ze komen wel ongeveer op die manier te hangen dus dat zit denk ik wel goed, maar als ik naar het ophangpunt van jou kijk dan moet ik toch ook eens goed zoeken voor een goede foto van de bladveren. Bij mij zit het ophangpunt aan de bovenkant en bij jou aan de onderzijde uiteraard zal dit best kunnen dit verschil dus snel in de Google mode 🙂
Ja bij de Delage hangen de bladveren onderaan de schommel, ligt de as er bovenop.

Bij de Alfa Romeo hangen de bladveren bovenaan de schommel, ligt de as er juist onder.

Maar per saldo lijkt de constructie van de bladveren zelf ongeveer hetzelfde: men neme een lange strook staal, die aan het uiteinde in een scherpe curve wordt gebogen.
 
Hm ik herinner het me toch niet helemaal goed (gelukkig wel goed getekend, als ik wat beter kijk).

Zo zit 'ie op de Delage, het bovenste blad blijkt een solide uiteinde te hebben met daarin een gat:



Helaas kan ik zo gauw van de Alfa geen beter referentiemateriaal vinden.
 
Bedankt Roy voor de moeite zover. Ik had ook al gezocht of ik het wel goed had gedaan en gelukkig wel 🙂 Wat de frictie-schokbrekers betreft je heb twee exemplaren geplaatst en de tweede komt overeen met de Italeri versie zo te zien dus scheelt weer werk. Moet ook wel zeggen dat ik niet alles opnieuw gaat maken want heb nog wat anderen uitdagende projecten op het oog die ik mooier vind dan de Alfa en Bugatti niet dat die twee mooi zijn om te bouwen.
 
Nee vanzelfsprekend.

Had niet gezien dat het twee verschillende schokbrekers zijn, nu je het zegt.
 
Knap gedaan en direct een meerwaarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Die rollen zijn inderdaad integraal aan één blad van een bladveer, of aan twee bij een paraboolveer.
 
Na veel schuren wst plamuren en enkelen schroeven vervangen door boutjes staan er enkelen onderdelen gereed voor een badje en primer. Ik ga toch nog een keer kijken op het net naar de achterse bladveren ik meen dat ik ze zo heb gezien als op het model maar ik twijfel nog een beetje.

Frictie-schokbrekers x6.20230117_114621.jpg

Onderdelen voor de motor.
20230123_134206.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan