Hoofdsponsor

1/35 M48A3 Slag om Hue Vietnam 1968 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jip

Guest
Hallo,

Tet Offensief, de gevechten in Hue.

Op 30 en 31 januari 1968 startte het grootschalige offensief van 84.000 Noord-Vietnamese soldaten en Vietcong tegen de steden en dorpen in Zuid-Vietnam. De Amerikanen hadden de situatie onderschat, ze hadden wel meer activiteit waargenomen op de Ho Chi Minh-route, maar niet uitgelegd dat een grote aanval op handen was en daarnaast hadden Noord-Vietnam en Zuid-Vietnam een informele wapenstilstand gesloten om de soldaten de gelegenheid het Tet Nguyen Dan, het Vietnamese Nieuwjaar, te vieren. Het breken van de wapenstilstand door Noord-Vietnam versterkte het verrassingseffect van het offensief.

Naast Saigon was de voormalige keizerlijke hoofdstad Hue een belangrijk doel van de Noord-Vietnamese troepen. De Vietcong strijders hadden de oude citadel van de stad bezet en diverse bestuursorganen overgenomen. Ze konden snel te werk gaan omdat de Amerikanen niet verantwoordelijk waren voor de verdediging van Hue en de wel verantwoordelijke ARVN niet op sterkte was vanwege de viering van Tet Nguyen Dan. Amerikaanse mariniers van het 1ste Battalion trokken in de ochtend van de 31ste de zuidelijke kant van Hue binnen. In eerste instantie waren de Amerikanen terughoudend met bombarderen en artilleriebeschietingen vanwege de culturele en bouwkundige waarde van de stad. Doordat de strijd uitliep in felle straatgevechten besloot het Amerikaanse opperbevel dat de herovering van Hue belangrijker was en ging over tot de inzet van zwaar geschut. Het werden de bloederigste strijd in de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Meer dan 5000 burgers vonden de dood door executies en gevechten, de stad werd volledig vernietigd en de Amerikanen werden zwaar getroffen, 3707 gewonden en 668 doden. De grote verliezen en de beelden van de gevechten hadden grote gevolgen in de VS, waar de steun tanende was, protesten groeiden en de politieke steun afnam.

Mijn bedoeling is een deel van de gevechten in schaal om te zetten. Ik ben begonnen met een M48 en als referentie gebruik ik een serie foto's waaronder onderstaande.

000-2-Referentie.jpg

Een tweede foto laat de tank aan de rechterkant beter zien.
000-1-Referentie.jpg

Bron: Corbis Images

De kit is een oudje van Tamiya met weinig onderdelen.
001-Kit%20Tamiya.jpg


002-Inhoud%20kit.jpg


De eerste stappen van de bouw zijn niet bijzonder, het past allemaal en enkel wat flash moet verwijderd worden.
004-Bouwfase%201.jpg


005-Bouwfase%201.jpg


006-Bouwfase%201.jpg


De bouw ging voorspoeding en het verven ook. Eerst heb ik een laag primer van Vallejo aangebracht en daarna een mix van US Dark Green, OD en Khaki Brown, de laatste kleur is verder gebruikt om de boel wat lichter te maken. Daarna heb ik het model twee dagen laten drogen en met set en sol enkele decals aangebracht. Dat ook een nacht laten drogen.
Voordat ik begonnen ben met de verwering hebik de zandzakken aangebracht om ze met de tank te kunnen integreren evenals de tracks aan de
koepel.

Ik ben begonnen met de bovenkant van de tank, met burned umber en zwart is verschillende mengsels ingelijnd en daarna met enkele pigmenten de bovenkant stoffig gemaakt. Dit zijn de eerste stappen, de rest moet allemaal nog.

Enkele foto's om een idee te geven van wat ik aan het doen ben. :!: :!: Op de foto's zit voorop een licht vlekje op de linker voorkant, ik zag dat pas later, dat is een stukje resin en hoort er niet bij ....
007-Verwering1.jpg


008-Verwering1.jpg


009-Verwering1.jpg


010-Verwering1.jpg


011-Verwering1.jpg


Dat was het voor nu, de lagen zijn ondertussen gedroogd en ik ga er verder mee, tot de volgende update!
Groet Johanna
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goh Johanna, ga je die in dio zetten en die zandzakjes zien er o-zo realistisch uit, heb je die zelf gemaakt?
 
Joepie, Johanna is terug ! Steeds genieten van je prachtige realisaties.

En hoewel mijn interesse meer naar WWII gaat, geeft het Vietnam tijdperk een heel breed palet van mogelijkheden.
Je Patton is tot nog toe al een prachtige tank, het verweren kan hem maar verbeteren.
Je tracks zijn vinyls ? Op een Amerikaans voertuig kun je deze best gebruiken, sagging komt hier bijna niet voor.

Succes nog !

Groeten Rik
 
Tja, Vietnam blijft toch wel een speciale herinnering.
Dit was voor velen onder ons de eerste echte oorlog die we ons kunnen herinneren uit eigen besef.
(WW II weten we veel van via onze ouders en grootouders)
Ga deze met de nodige aandacht en interesse volgen. Het begin ziet er alvast veel belovend uit.

Mark
 
Hallo allemaal, dank voor de leuke reacties. Het project loopt langzaam door, ondertussen zijn meer stukken verweerd, een update volgt later.
Iedereen veel bouwplezier gewenst!
 
Als dit begin ziet verlang je al direct naar de volgende update... mooi begin van de verwering op deze...
 
Weer een bak kwaliteiten die je hier op ons loslaat Johanna. Ga je de schuilende soldaten er ook bij bouwen ? Dit is echt iets voor jou !
 
Mooi,mooi mooi,even een stoel er bij gezet dit word weer een leerrijk topic...
 
Mooie start die je genomen hebt, ik volg je op de voet ;)
Ik heb deze tank in een ver verleden ook ooit gemaakt, maar wat jij hier nu al hebt ziet er al beter uit dan mijn eindresultaat :D
 
nice...........laat de rest maar komen ;)

Cheers,
André
 
Hoi Johanna, mooi model en afwerking.
Wat zou ik die graag in papier kunnen bouwen. [niet op de markt]
Gr. Jos.
 
Hallo, weer een update, ik ben iets verder met het model, wat verwering en begin van het aanbrengen van uitrusting stukken. Een deel maak ik zelf zoals kleden, rollen enzo en de dozen, die gereed zijn en voor de foto's geplaatst zijn. Zodra dat klaar is volgt de verdere verwering en kan ik dit onderwerp afronden.

De stand van zaken.
012-Meer%20verwering.jpg


013-Meer%20verwering.jpg


014-Meer%20verwering.jpg


015-Meer%20verwering.jpg


Dat was het voor nu!
Gr Johanna
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind deze heel geslaagd. Alles gewoon op zijn plaats, geen overdaad.
Ik heb nog wel een vraagje Johanna. Mij lijkt het of hij nogal hard blinkt.
Is dit bewust zo gedaan of was de verf nog niet helemaal droog ?
Komt er eventueel nog een matte vernis over ?

Mark
 
Vind deze heel geslaagd. Alles gewoon op zijn plaats, geen overdaad.
Ik heb nog wel een vraagje Johanna. Mij lijkt het of hij nogal hard blinkt.
Is dit bewust zo gedaan of was de verf nog niet helemaal droog ?
Komt er eventueel nog een matte vernis over ?

Mark
Ja Mark, dat was mij ook opgevallen maar dat zou ook aan de foto kunnen liggen denk ik.
 
Ziet er knap uit, Johanna. Kleurenspel geweldig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan