Hoofdsponsor

1/72 NH90, NFH + TTH, Belgian Air Force [DONE]

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
met het einde van de werken aan de Seakings (eindelijk) in zicht, kan ik alvast voorbereidingen nemen voor mijn volgende project.
met het einde van het Sea King tijdperk die jammergenoed nadert, is het tijd om de ogen op de toekomst te richten, met name naar zijn opvolger, de NH90.

van deze zal ik 2 versies maken, de NFH (marine versie voor SAR/MAR opdrachten, voor Basis Koksijde) en de TTH versie (Tactische transport versie, voor Basis Bevekom/Beauvechain)

de kits die ik ga gebruiken zijn de revell 1/72 NH90's, met aanvullende zelfgemaakte decals.
voor de TTH versie heb ik een extra NFH kit in huis gehaald, voor ondermeer de drijvers.

009.png

010.png

zo zou de TTH versie worden...


NH90RN05-3.png


en zo zou de NFH versie eruit moeten zien...
(Leuk weetje, morgen maakt deze versie voor Koksijde zijn eerste officiele vlucht)

nh90_rn01_01.jpg
 
de NH-90 nfh hebben wij (f930 leopold 1) als test schip aan boord gehad was dat een mooi sinterklaas cadeau :) eerst waren de testen met den dummy voor de stabiliteit te testen en dan kwam dat klein monster aan boord. :)
heb zelf al de tactische in elkaar geknutseld en heb de nfh klaar liggen om op te bouwen . Alvast succes gewenst
 
Update.

er is een kleine wijziging in aantocht voor dit project. ik was niet tevreden met het lettertype dat ik gebruikte op de eerder gemaakte decals, dus heb besloten een ander type te zoeken.

deze heb ik dan uiteindelijk gevonden (Star Jedi Font, met een lichte nabewerking)
na vergelijking met de de foto's van de echte NH90, vond ik dat dit lettertype er perfect op lijkt.
ik heb een test versie afgedrukt op normaal papier en de resultaten zijn zeer goed :)

004.png

003.png

002.png

001.png



PS: kijk eens wat er vandaag voor de eerste keer officieel heeft gevlogen :wow:

Erstflug_NH90NFH-Belgien_05-04-13.jpg
 
Laatst bewerkt:
ok, het bouwen is begonnen :D

om te starten heb ik besloten eerste te beginnen met de TTH (RN05).
omdat de verfkleuren in de instructies van Revell er onjuist in vermeld worden, zal ik deze schilderen op basis van de beschikbare foto's.
heb ook gekozen om de middelste zitplaatsen eruit te laten, omdat deze volgens bronnen er niet in zullen zitten bij de Belgische TTH's.

de binnenkant heeft al een eerste laag gekregen, lichtgrijs voor de cargoruimte, antraciet voor de cockpit.

001-1.png


ook zijn de stoelen voor de troepen en de piloten aan voor een eerste laag in de verf gezet, deze krijgen later nog een 2de laag.
voor de pilotenstoelen heb ik de kussens grijsblauw gegeven, en dit op basis van foto's die ik op de press pagina van Eurocopter heb gevonden.
de stoelen voor de cargo worden antraciet voor de zitplaatsen en glosszwart voor de railing.

003-1.png


ten slotte, de vloer en de bulkhead van de cockpit zijn volledig in antraciet geschilderd, de cargoruimte zal wellicht wat extra kleur krijgen.
het instrumentenpaneel heeft ook aan een laag antraciet gekregen, met de instrumenten in grijze ondergrond, later komt daar nog een decal op.

002-1.png


extern verschilt de Belgische NH90-TTH op bepaalde punten van de standaard TTH's van Duitsland en Italië.
ik heb daarvoor nog een extra NFH-kit gekocht, de reden waarom zie je in een later stadium in de bouw 8)
 
Valt de kwaliteit van deze kit mee, want ik ben niet zo Revell-minded?

Blijkbaar krijgt de versie voor de SAR geen rode neus meer of krijgt die nog bijkomende markeringen? :unsure:
 
de kwaliteit van de kit zelf valt nog mee, al moet ik vermelden dat er in het verleden al passingsproblemen zijn gemeld met de 2 romphelften.
tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad.
 
gisteravond nog snel de decals voor de instrumenten aangebracht.

001-2.png

en deze morgen heel de set in elkaar gestoken.

001-3.png

002-2.png

de meesten denken natuurlijk "dat lijkt te zwart", maar daar is een goede reden voor.
als je deze foto van vanbinnen in de TTH, RN05, bekijkt zie je waarom.

20121221-IMG_0266_LOW.jpg
 
heb eindelijk gisteravond weer verder gewerkt aan de TTH, het interieur en de 2 romphelften zijn samen gebracht, en de neus is er ook op geplaatst.
ik kan nu beginnen met de poten van het landingsgestel, daarna zal het nog vlot vooruit gaan.
ik ga nog even wachten met de start van de NFH versie, tot de TTH grotendeels afgewerkt is.

001-4.png
 
de hoofdbouw aan de RN05 (TTH) is klaar, en wordt momenteel klaargemaakt om een eerste laag verf te krijgen.
op de foto is duidelijk te zien waarom in een 2de NFH kit had aangekocht als donorkit, van de NFH komen onder andere de drijvers, sponsons, IFF antenne op de staart en de lange uitlaatpijp onder de romp (niet zichtbaar op foto).


001-5.png


voor de bouw van NFH heb ik gekeken naar een combinatie van de Medevac en SAR interieurs op de pagina van NHIndustries.

Medevac:

NFHConfig-6.png

SAR:

NFHConfig-5.png
 
Hey,

Mmm, mooi toestel, zet je de deuren open om het interieur te zien, anders is je scratchwerk voor niets geweest.
Mooi instrumentenpaneel daar, zal zeker een oogtrekker worden dit. ;)
 
verfwerk is bijna gedaan, nog hier en daar retoucheren en dan kunnen de decals erop.
het khaki lijkt misschien wat dit, maar dat is het effect van de verf, zal wel wat dunner worden éénmaal de laag transparante zijdemat erop ligt.

002-3.png

003-2.png

004-1.png
 
Ziet er al goed uit hoor Nils!
 
en de eerste van de 2 is nu klaar, hier de NH90-TTH, RN05.

001-6.png

002-4.png

003-3.png

004-2.png
 
Dat wordt een mooie... daarstraks op een docu nog gezien dat deze heli ook stealth is en zo goed als geluidloos.
 
Ziet er goed uit!! Is dit met de hand geschilderd?
 
Ziet er goed uit!! Is dit met de hand geschilderd?

ja, volledig met de hand (Humbrol 116 matt olive, met een laag Humbrol 135 clear satin erop) :)
dat was volgens mijn color charts en opzoekwerk de juiste kleur ervoor.
 
Hu 116 is "US Dark Green" - Hu 86 is light olive, Hu 155 is olive drab.

Ziet er in ieder geval netjes uit.
 
Knap resultaat en idd fijn geschilderd,zit eigenlijk al lang met de vraag; bij bijna iedereen zie je bij opbouw tijdens het schilderen de stukjes op van die wattestaafjes, hoe zijn die bevestigd ? Misschien een domme vraag maar voor mij een handige weet,,
Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan