Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Je laat knap werk zien René, petje af hoor.
 
Michel, ben donderdag gaan zeilen (1/1 boot) droog maar wat een wind, de 2 de zeillat was los uit de zeilzak gescheurt dus nu heb ik wat anders te doen, grootzeil is ook al 17 j oud . :8

Folkert, ga proberen zonder extra kiel, deze is een zwaar displasement 22 kg en de zeilen zijn ook gemakkelijk aan te passen aan de veschillende wind sterkte. Schat dat ik hier meer dan 15 kg ballast in kwijt kan.
Als het niet voldoet hang ik er een bulb onder, ga in ieder geval een kielkast voorzien.

THx Wim we doen ons best :)
 
Dat is natuurlijk wel het mooiste zo zonder aparte kiel, is wat meer natuurgetrouw om het zo maar te noemen.
Hoop dat het mogelijk is.

ga in ieder geval een kielkast voorzien
Dus daar had je alweer aan gedacht.....:D

Mvg, Folkert
 
Beide zijden zijn dicht, het opkuisen van de latten doe ik met een david schaafje en een verf schraper.
Vooral de ronde kant van de schraper is onmisbaar om de scherpe holte tegen de kiel op te kuisen.

001.jpg

002.jpg
 
Even iets anders, was die lange latten moe wacko

Blokje gemaakt voor 2 mm touw.
Schijfje gekocht, de rest 0.5 mm messing plaat, schroefje + moertje M2 as ,10 X 3 X 2 mm buis, hout 3 mm ocumee, koperdraad 1.2 mm, warme lijm soldeertin om beugel aan messingflank te solderen en 1,5 uur werk

De tekening

BLOK21%2520mm.jpg

Blokje 21 X 13 X 10 mm , schijf 12 X 2.5 mm

BLOK2mmtouw.jpg
 
Strakke romp René en dat in een record tempo! Die warme lijm is dat stevig? Ik heb het nog nooit gebruikt.
 
THx mannen, niet zo sterk als epoxy maar is wel vullend, je moet niet klemmen en houd na 30 sec als er niet te veel spanning op zit hangt een beetje van de hoeveelheid lijm en dikte van het hout af, alles moet de tijd hebben om af te koelen. Met soldeerbout opwarmen loshalen en terug plaatsen gaat ook.
Dan een nadeel met je handen uit de buurt blijven wat het is warm, zeer warm mijn linkerhand kan er van meepraten,arghh rechterhand weet van niets maar ja die houd het pistool vast :))
 
knap blokje René
ben benieuwd hoe snel je vordert de komende weken.

vgr
Marc
 
Zal niet meer zo snel gaan Marc, 1 ste laag fineer van maat maken en vastzetten op de romp kan je nog doorwerken de volgende lagen is lijmen max 2 stroken van ~ 30 mm links en rechts als het warm genoeg is kan je na 6 uur nog een set doen.
 
als het warm genoeg is kan je na 6 uur nog een set doen

Ik geloof dat de temperatuur volgende week weer wat omhoog gaat............:D

Mvg, Folkert
 
Die warme lijm lijkt me interessant. M'n ouders hebben zo een pistool liggen dus ik zal het wel eens testen.
 
Fineer 0.6 mm snijden stroken van ~ 30 X 600 mm.

Onderleg plaat mdf met 2 eindblokjes, stuk fineer schuif ik samen met de stalen lat tegen deze blokjes, zo heb ik telkens de zelfde brete.
De stalen lat samen met de mdf onderlegplaat op de tafel klemmen zo heeft de fineer steun en blijf je met je (linker)hand uit de buurt van je mes.

001.jpg

Fineer stroken van de zelfde afmeting worden verdeeld over 2 stapels, door de S -spant zijn de stroken op de kiel niet met elkaar vebonden ze worden op de zijkant van de binnen kielbalk (12 X 16 mm hardhout)gelijmd, idem voor de voorsteven, achterkant kiel en spiegel blijven open tot de romp van de mal kan,

003.jpg

Kielbalk en stevenhout zijn met lange schroeven in de mdf platen geschroeft, in voorgeboorde gaten en dienen om deze zonder lijm op hun plaats te houden tijdens het schaven en schuren.
Als alles strookt worden ze losgeschroeft de mal met P.E. folie bedekt en terug geplaast.
De P.E. dient om te beletten dat de fineer aan de mal kleeft als er epoxy tussen de naden doorsijpeld

002.jpg
 
Nie overdrijven Michel, alleen dik hout krakt als je het wil buigen :laugh:

De eerste stroken fineer van maat gemaakt, ter hoogte van het potdeksel 2 à 3 mm verjongen en onder een hoek van 45 ° met de WL op de P.E. folie geplaatst, nog niet gelijmd op de kiel dit gebeurt samen met de 2 de laag. Met duimspijkers houden we alles op zijn plaats.
Blauw is om tegen de directe zon te beschermen.

004.jpg
 
U bouwd wij volgen.:$

Hoe hou je de P.E. folie strak op de romp, of maakt het niet uit of er hier en daar een overlap onstaat?

Mvg, Folkert
 
P.E. folie is in stroken van +- 30 cm met een overlap van 5 cm een stuk uit zijn geheel geeft problemen, dan krijg je plooien en vouwen die in de weg zitten. Een overlap maakt niets uit, 0.05 mm :nowink:
 
Aftekenen om stroken te verjongen

001.jpg

002.jpg

Het meeste knip ik met de schaar weg

005.jpg

Gereedschap 2 latjes met stukje fineer tussen gelijmd, hier klem ik de fineerstook tussen tijdens het schaven.

003.jpg

Schaven

004.jpg

Eerste strook van 2 de laag gelijmd, om proper te werken leg ik een strook P.E. over de strook zo worden ook de
duimspijkers niet vastgelijmd en hou ik mijn handen vrij van epoxy

011.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan