Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Dit ziet er bewonderenswaardig uit, knap werk!!
Maar ik heb een vraagje, je praat hier en daar over P.E., wat is dat juist? Ik ken PE bij de statische modellen, maar daar hebben we het dan over dunne geëtste koper... Dat zie ik hier niet op je romp (tenzij je de duimspijkers meetelt natuurlijk :D )
 
@ Beyond P.E. = poly etyleen, de plastiek folie waar ik de romp mee afdek, epoxy houd daar niet op, zo plakt de fineer niet aan de mal ;)
 
Kijk eens aan, René gaat weer als een speer ;)
Knap, "RESPECT A" lijk oeda den Ali G et zou zegge :p

mvg

Patrice
 
Hahaha René, ge kent toch den Borat enzo? Dat is een engelse acteur en die heet Sacha Baron Cohen.
Eén van zijn andere typekes is een Hip Hop achtig manneke en die spreekt zo op een rare manier :p

mvg

Patrice
 
Die serie ken ik niet, op welke zender?
 
"Booyakasha" :p
Lolz, effe vlug afdwalen en off topic
Ik spreek al van lang geleden, meer dan 10 jaar, zo is hij bekend geworden op de engelse televisie.
Je kon dit bekijken op Channel 4 en de BBC maar ik weet niet of die nu nog ergens te zien zijn :)

mvg

Patrice
 
Mijn engels is niet zo goed dat ik naar engelse humor kan luisteren, kijken lukt beter Minster Been :laugh::laugh:
 
Bij mijn vorige schip had ik de 1 ste laag volledig uitgemeten en geplaast, door het werken van het hout was dat zo geen goed idee, na een paar weken paste sommige strippen niet en was ik verplicht verschillende strippen schuin door te snijden omdat deze niet meer vlak op de mal te houden waren.
Ben dus met de 2 de laag gestart, met het moeilijkste deel. Als de 2 lagen verlijmd zijn is de schelp vormvast en kan je schrapen en schuren om kleine oneffenheden weg te werken.

001.jpg

002.jpg

003.jpg
 
dacht dat je enkele weken terug nog vertelde dat het niet zo snel zou gaan.
ben zo te zien maar net op tijd terug om de finishing touch mee te maken.
prachtig vakwerk Rene.

vgr
Marc
 
THX Marc,
Alle dagen 2 à 3 u, duimspijkers verwijderen, lijmresten wegschrapen, bijde zijden strip 1 ste laag plaatsen, beide zijden strip 2 de laag lijmen. Met de overschot van 13.5 gr lijm ( kleinste hoeveelheid die ik kan mengen ) gebogen helmstok met 10 lagen fineer op een mal gelijmd, van resten fineer maak ik plaatjes triplex 1.8 mm telkens er lijm over is.
Met 1.35 kg kan ik 200 strips lijmen, 1 kg hars 0.35 harder kit van 27 eur.
 
Prachtig werk René en schitterend weergegeven aan de hand van de foto's.

Nu is het voor een leek als ik toch een beetje duidelijk hoe alles in z'n werk gaat.


Keep up the good work!!



Droop
 
THX Luc, diagonaalbouw is al zeer oud, en werd toegepast bij schepen die zware abnormale omstandigheden hadden te verduren VB de belgica van onze poolreizigers, in noeveren bij Boom word daar een replica van gebouwd.
 
THX Marc,
Alle dagen 2 à 3 u, duimspijkers verwijderen, lijmresten wegschrapen, bijde zijden strip 1 ste laag plaatsen, beide zijden strip 2 de laag lijmen. Met de overschot van 13.5 gr lijm ( kleinste hoeveelheid die ik kan mengen ) gebogen helmstok met 10 lagen fineer op een mal gelijmd, van resten fineer maak ik plaatjes triplex 1.8 mm telkens er lijm over is.
Met 1.35 kg kan ik 200 strips lijmen, 1 kg hars 0.35 harder kit van 27 eur.

Dat heb je weer eens netjes berekend , is natuurlijk wel handiger dan schatten , en dan kom je natuurlijk niet net te kort op het einde.
gebruik je de triplex plaatjes later voor het dek en de opbouw, of zie ik dat verkeerd?

vgr
Marc
 
THX mannen, die zelfgemaakte triplex gaat dienen voor opbouw, steuntjes van servo enz, voor mijn dek een beetje te klein :nowink:
 
Triplex en fineer restjes gebruiken

Koekoe, geraamten dat in het dak van de kajuit word gelijmd en met edel fineer bekleed.
luiken koekoe, 2 lagen fineer als kader ook weer te bekleden met edel fineer.
Helmstok, met messing eindbeslag.

005.jpg

004.jpg
 
Mooie helmstok René, edel fineer hé wat is dat eigenlijk?

Mvg, Folkert
 
THX folkert, Fineer van een fijne struktuur, noten, teak B.V. alle traag groeiende bomen met een fijne nerf.
De helmstok zijn 10 lagen, afwisselend teak en een lichte fineer die ik ook voor de romp gebruikt heb, gelijmd met epoxy.
 
hallo René,
pas eventjes terug ingelogd,man wat een Prachtig werk bent u daar aan het leveren,ge ,moet het maar kunnen hé,ik blijf vanaf nu zeker volgen.
p.s het model dat u bouwt heeft veel weg van een Bautiers de Barfleur de Marie-Julia die ik zelf heb gebouwd maar dan veeeeeel kleiner
grtz
Lus
 
Bedankt voor de uitleg René, 10 lagen....:O

Mvg, Folkert
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan