Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 SdKfz 250/9 [DONE]
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 67

Discussie: SdKfz 250/9 [DONE]

Lightbulb SdKfz 250/9 [DONE]

Goedenavond Beste Kijkers !

Nu mijn vorig project, de BA10M, afgewerkt is, ben ik aan iets nieuws begonnen.

Namelijk deze :

Een ietwat oudere kit van Dragon, in de jongere versie steekt onder andere een model van een motor.
    Een superingskit van Lion Roar is ook aangeschaft :

Wat geschiedenis :

De Sd.Kfz. 250 was een Duits half-trackpantservoertuig gebruikt in de Tweede Wereldoorlog dat afgeleid was van de ongepantserde Sd.Kfz. 10. De Sd.Kfz. 250 werd vooral gebruikt om verkenningstroepen te vervoeren.
    In 1943 werd er een nieuwere versie van de Sd.Kfz. 250 gemaakt. Deze had de bijnaam Ausf B, de oudere versie kreeg de naam Ausf A. De nieuwe versie was lichter en had nog maar negen pantserplaten terwijl de oude er negentien had, waardoor de productie sterk werd vereenvoudigd. Er waren ook aangepaste Sd.Kfz. 250's in gebruik als commandovoertuigen. (Info via Wikipedia)

Deze halftrack werd voorzien van de MG-turret van de SdKfz 222, hierdoor bekwam men de versie 250/9 met 2 cm kanon.
    Mijn model is de versie zoals hij verscheen na 1943, dus een Ausf B.

Deze foto stamt uit Panzer Tracts 15-1 Leichter Schutzenpanzerwagen SdKfz 250 Ausf A&B.
    Het eindresultaat dat ik voor ogen heb is op deze foto gebaseerd. Bedoeling is dus dat het voertuig over een berm rijd, waarbij de loopwielen wat ingedrukt worden.

Misschien laat ik het zelfs zo voorkomen, met de voorwielen los van de grond, of zo goed als...

Maar hier stelt zich al een eerste probleem : de wielas uit de kit zit met twee blokjes vast aan een balk tegen het chassis. De voorvering kan ik opnieuw maken, maar ik zag niet direct duidelijkheid omtrent de loopas...

Tot ik volgende foto tegenkwam op http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.d...el/Spw_le.html

Hoewel geen hoogstand exemplaar, veel onderdelen mankeren, bracht het mij toch duidelijkheid over het probleem met de loopas.
    De twee blokjes waarmee de as vastzit aan de balk (kit onderdeel) zijn hier zichtbaar als twee riemen. De balk waarover ik spreek is zichtbaar onder het chassis en heeft op de uiteinden twee rubber blokken. Waarschijnlijk dienen de riemen om de neerwaartse koers van de as te beperken.

Maar nu naar het model :

Hier zien we het onderdeel van de vering uit de kit (rechts), en mijn exemplaar dat meer doorbuigt. Hierdoor moeten de beide voorwielen een drietal mm dieper hangen.
    Reepjes Evergreen 0.4 x 2 mm zijn op de rand van een deksel gekleefd, het eerste met plakband. Vervolgens werden de reepjes op de juiste lengte geknipt en zo is de bundel veren opgebouwd.

Het kitonderdeel ontmanteld. Het middenstuk heb ik hergebruikt. Deze blok was in de kit massief, ik heb de beide veren afgezaagd en de blok uitgehold zodat er na afwerking een correcte verenbundel overblijft.

Op de bundel veren zijn de beide beugels opnieuw opgebouwd met Evergreen strips en een eindje 0.5 mm messing.
    De as is gescheiden van de balk en ontdaan van de blokjes. De uiteinden van de verenbundel zijn op de as verlijmd waarna de nieuwe bundel ertussen is gelijmd.

Uit messing strip 0.5 x 1.5 mm zijn de leren riemen gebouwd, die de as op zijn laagste punt vasthouden. Met de P&D zijn zeskant kopjes gemaakt waarmee de riemen aan de balk hangen.

De ophanging is verder bevestigd, enkel de sturings organen dienen nog aangebracht.

Doordat de onderzijde redelijk goed zichtbaar zal zijn, vind ik de ophanging van de vooras een hele verbetering.

Groeten Rik
    Laatst gewijzigd door GUnit; 05-05-12 om 16:28

Standaard

Een verbetering is het zeker
    Dit wordt er alweer ééntje om te volgen...

Standaard

Ja Rik, dat is terug een stukje vakmansschap dat je hier laat zien. ik volg terug mee.

Grtz Bart.

Standaard

Goedemiddag Beste Kijkers !

De werkzaamheden aan het onderstel vorderen zeeeeeeeer traag. Oorzaak zijn de 160 onderdelen van de workable tracks die dienen opgekuist en samengelijmd.

Enkele foto's van de stand van zaken :

De ophanging van de vooras. Ook de stuurstang buigt mee.
    De stabilisatiestangen. De linker stang is aangepast en gemonteerd, de rechter is het originele kitpart, dat met wat blue tack ge'dryfit is.
    Rechtsboven, aan de as is te zien hoeveel de vooras 'doorzakt'. Ongeveer 2 mm, het verschil tussen het pinnetje op de as en de bout op de stabilisatiestang. Het kitpart is als volgt aangepast :
    Aan de achterzijde van de plaat met drie bouten is de arm afgesneden. Vervolgens is deze arm los gesneden van het scharnierpunt met de tweede arm. Deze arm (met de twee boutjes) is aan de vooras gelijmd, op de voorziene plaats. De plaat met de drie bouten is ook op zijn voorziene plaats gelijmd. Het uiteinde van de stang is kant scharnierpunt hol gevijld en met wat lijm terug op zijn plaats gelijmd, er voor zorgend van een juiste positie.

Dryfit van de rechterzijde. Van de vier draagarmen is enkel de achterste in de voorziene positie gelijmd, de andere drie gaan stelselmatig omhoog zodat een lichte boog beschreven wordt : deze zijde neemt een flauwe bult, de ronding van de berm naar het vlakke.

Dryfit van de linkerzijde. Zoals op de voorbeeldfoto staat het tweede loopwiel op een steen, hierdoor is de positie iets hoger.
    Het eerste loopwiel zakt hierdoor iets onder de normale stand, het tweede iets erboven, de andere twee zijn in normale stand verlijmd.
    Het vijfde wiel is telkens het spanwiel, dit blijft los tot tijdens de eindmontage wanneer de tracks gemonteerd zullen worden.

Nu nog wat tracks opkuisen.

Groeten Rik

Standaard

Knappe bouw! Hier komt weeral een prachtexemplaar aan!

Erwin.

Standaard

Dat bladvering-geheel is zeer prachtig gemaakt Rik.
    Indien je je model gaat spuiten zou ik dat geheel niet teveel wheateren met slijk (wel met eventueel roest en stof) zodanig dat je dat mooi detailwerk niet wegsteekt. dat zou pas jammer zijn.
    Misschien eens een fotootje plaatsen van de inhoud van de PE-set, want ik ben wel benieuwd daar het in een doosje zit en dat betekend dat er toch dat ietsje meer inzit. Maar zoals gewoonloijk zit er toch niet genoeg in want we scratchen toch extra details...... (ik ken dat)

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

mooi staaltje vakmanschap dat je toont

Standaard

Bedankt voor de positieve comments !

@Famo : hierbij twee foto's met de inhoud van de Lion Roar PE set.

De set bevat een achttal etsplaten (groot en klein), een gedraaide messing loop voor het 20 mm kanon en twee breedte-aanwijzers, eveneens in messing.

De andere etsplaten. Uiterst rechts een plaat zoals in de Griffon-set, Peter ! Lekker friemelen aan patroonhouders.
    Onder de platen ligt het originele bouwplan van Dragon, dat ik als kladblad gebruik om aan te geven waar aanpassingen moeten gebeuren mbv de PE set.
    Bvb : een rode rechthoek met de bemerking PE : het originele kitpart moet gesuperd worden met PE. Gele fluostift : het onderdeel wordt volledig vervangen door PE.
    Dit is een grote hulp tijdens het bouwen, zo moet ik niet constant beide bouwplannen bij de hand houden. Het vergt wat studiewerk op voorhand, maar het verlicht de eigenlijke bouw naderhand.

Er zit veel fijne PE in de kit, en veel daarvan zal achteraf niet meer zichtbaar zijn. Bvb de radio's, de achterzijde van de bestuurderszetel wordt voorzien van een net, enz. Met de turret erbovenop wordt dit alles mooi verborgen...

Groeten Rik

Standaard

mmmmmmmmm lekker zeg al die PE !!!!!
    Das soms jammer dat er zoveel PE verdwijnt omdat er andere stukken boven/over komen te zitten , maar ja, you can't always get what you want....
    Ik denk dat ik dat ook eens zal doen, die manier met fluostiften. Want euh..... tis hier soms een boeltje en gefriemel met plannetjes
    Tzal weer in orde zijn, zo te zien

If you want to save a few horses, drive a Famo

Standaard

Dag Famo.

Persoonlijk vind ik deze een praktische manier van werken, het vergt wel een namiddagje werk om plannen te vergelijken en de onderdelen uit te zoeken welke moeten aangepast worden, maar het loont wel achteraf. Zo ben ik nog steeds bezig aan het onderstel, zonder Lion Roar erbij. Enkel aan de trackwielen komt er wat PE : enkele boutjes aan de binnenzijde. Omdat ik alles gemarkeerd heb op voorhand ben ik nu gerust, op het originele plan staan verwijzingen wanneer ik de PE set nodig heb.

Pas in stap 8 komt de eerste PE : de achterzijde van de bestuurderszetel, maar da's nog niet voor direct. Ik zit nog vast aan de tracks.

Maar ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groeten Rik

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Famo Bekijk bericht
    Ik denk dat ik dat ook eens zal doen, die manier met fluostiften. Want euh..... tis hier soms een boeltje en gefriemel met plannetjes
    Heb je al gezegd dat dat gemakkelijk is é

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Machtig aanpassingwerk en perfect uitgevoerd ! Al meerwaarde van in't begin !

Standaard

dat ziet er knap uit,vooral met die update set van lion roar die er bij gaat komen
    grten jurgen

Standaard

Na een sluimerperiode, (waarbij de Kfz 83 afgewerkt werd), wordt nog eens wat verdergewerkt aan deze halftrack.

Om juister te zijn : de onderkast is al een flink stuk gevorderd.

Beide zijkanten zijn definitief aan het chassis verlijmd. Het tussenpaneel (dashboard) is voorlopig geplaatst om de zijkanten juist te positioneren. Ik wil deze apart schilderen en verweren, omdat ik zo het best overal bij kan.

Het achterpaneel moet nog gemaakt worden, ook met nogal wat PE. Ook het differentieelblok (hier niet zichtbaar) wordt apart geschilderd.

Om het niet te verleren : wat scratch. Links het kitonderdeel dat vervangen wordt. Rechts de frontplaat waaronder een gebogen beschermplaat gemonteerd werd. Deze diende om de vooras-ophanging te beschermen.

Uit een stuk plaat 0.25 mm is deze beschermplaat ge'scratch'd. Met mijn ponsapparaat zijn de zes klinknagels in de plaat geduwd.
    Vervolgens heb ik de plaat gerold, op de dij van een Cubaanse schone, (zoals de sigaren, hè).

Om het bevestigen aan de frontplaat te vergemakkelijken is achter aan de messingplaat een tweede restje gesoldeerd dat met secondenlijm vastgemaakt werd aan de frontplaat.

Een indruk van realistische dikte van de beschermplaat.

Volgende stap is het maken van de achterplaat. Daarna kan ik starten met het schilderen van het interieur.

Groeten Rik

Standaard

Na (weeral) een sluimerperiode heb ik deze weer van onder 't stof gehaald.
    Bedoeling is om deze nu af te werken vooraleer ik een nieuw project start...

Terwijl het interieur van het chassis in de schilderafdeling zit, ben ik begonnen aan de toren :

Heel wat blingbling. De wand van de toren moest ook in messing uitgevoerd worden, maar dit liep af op een sisser. Ik heb dan ook de moed niet laten zakken, gewoonweg verder gebouwd op basis van het kitonderdeel.

Het 20 mm kanon is verder gedetailleerd met PE, evenals het richtapparaat en de MG 42.

Bovenaanzicht. De kap die de lege hulzen moet vangen is ook een PE onderdeel.
    De luiken die het interieur moeten vrijwaren van Molotovcocktails bestaan uit zes onderdelen. Op het raam heb ik de drie fijnmazige netjes gesoldeerd. Vervolgens heb ik de luiken in vorm geplooid en gesoldeerd. De banaan die het luik vastzet in ofwel open of gesloten stand is opgesoldeerd evenals het handvat dat uit 0.5 mm messing draad bestaat.

Het kanon is een pracht exemplaar gedraaid messing, enkel de korrel moest nog aangebracht.

De manden die de hulzen van kanon en MG moeten opvangen met daarachter de radio die ook volledig herwerkt is met PE.

De achterzijde van de radio.

Hoewel er maar weinig nog van te zien zal zijn achteraf, een mooi gedetailleerde binnenzijde van de toren.

Groeten Rik

PS Prettige Kerstfeesten !

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten