Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Cutty Sark
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Cutty Sark

  1. #1

    Standaard Cutty Sark

    Ik vond het gepast om te wachten om deze topic te openen tot vandaag. De reden is dat het schip vandaag 25 april 2012 officieel heropend is door Queen Elizabeth en morgen (na +/- 6 jaar) terug opengesteld wordt voor bezoek.

    Nu mijn bedoeling is om dit schip volledig te scratchen als oefening en voorbereiding voor de “Royal Clipper”. Ben intussen al meer dan een anderhalf jaar bezig met info, plannen en foto’s te verzamelen. Ik heb ook een 350tal foto’s die getrokken zijn tijdens de duur van de renovatiewerken. Deze zullen natuurlijk heel nuttig zijn tijden de bouw.

    Om de lat toch iets hoger te leggen (want zoals we dit allemaal graag doen, de grenzen verleggen) Zou ik deze willen maken met een (gedeeltelijk)open romp aan 1 kant, waarbij je ijzeren spanten zal zien zoals hij origineel gemaakt is. Daarvoor ben ik al geruime tijd bezig aan het uittesten (met profielen, kneed en vloeibaar metaal) om degelijk spanten te kunnen maken. Ik heb deze testen besproken met Filip (PeiperJ). Een toffe kerel die ik heb leren kennen tijdens de ledendag en die wat van metaalbewerking kent . Nu het is enkel het gedeelte die open is dat je die zal kunnen zien. Het gedeelte dat niet zichtbaar is zal ik gewoon houten spanten gebruiken. Maar zal er nu nog niet te veel over uitwijken, alles op zijn tijd hé

    Het schip zal groter zijn dan wat ik normaal doe, schaal 1/72 zal ongeveer 1185mm zijn.
    Daardoor zal ik naast deze geen andere projecten meer opstarten. Reden daarvan is gewoon plaatsgebrek . Ik zal enkel nog wat verder werken aan mijn “Christine” die af moet voor de wedstrijd eind oktober, maar zodra deze af is zal ik mij enkel bezighouden met deze schone.

    Hier alvast wat informatie over deze schone:

    De Cutty Sark is een theeklipper die werd gebouwd in 1869 in Dumbarton, Schotland. Het schip verwierf grote roem door de races tegen zijn grote concurrent de Thermopylae, en andere theeklippers. Net als veel andere schepen uit die tijd bestaat de Cutty Sark uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken. Het schip is in totaal 85,4 meter lang en 11 meter breed, en weegt bijna 836 ton. Het schip werd gebouwd door de firma Scott & Linton voor Captain John "White Hat" Willis. Het bestek was zo zwaar dat de scheepswerf er aan failliet ging en de Cutty Sark uiteindelijk bij een andere scheepswerf diende te worden afgewerkt. De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd, daarom is ze zo goed bewaard gebleven. Op 22 november 1869 werd het schip te water gelaten. Op 21 mei 2007 brak er brand uit op het schip dat op dat moment in restauratie was. Gelukkig waren de masten het interieur en alles wat op het dek stond (zoals dekhutten, roer, enz.…) ergens anders opgeslagen voor reparatie en onderhoud.

    Hier dan wat foto’s:

    Tijdens één van zijn laatste reizen en in zijn dok voor de renovatiewerken en de brand.



    Tijden en na de brand. Gewoon vreselijk als je dit ziet hé



    Tijden de renovatiewerken na de brand.



    Zoals hij er nu vandaag uitziet na de renovaties.
    Zoals je kan zien staat hij niet meer, maar hangt hij in de dok, waardoor men er nu gewoon onderdoor kan lopen.
    Daar het dok nu volledig overkoepeld is zal de ruimte onder het schip (buiten de bezoekuren) verhuurd worden voor receptie en dergelijke.




    En dit zijn de plannen en tekeningen waarmee ik het zal doen plus natuurlijk de honderden foto's.



    Nu nog mijn bureau opruimen en we kunnen beginnen
    GROETJES
    PA FIFI

    "Zo lang de FIFI met zijn auto's en bootjes aan het spelen is, steek hij geen kattekwaad uit"

  2. #2

    Standaard

    Pa Fifi, wat een machtig project moet dit gaan worden en ook nog eens met veel uitdagingen.
    Reken er maar op dat ik vooraan kom zitten om dit te volgen.
    Heel veel succes en plezier met de bouw van dit mooie schip.

  3. #3

    Standaard

    Heyierke

    Ik neem rustig plaats in de loungé,want dit project beloofd ....The long hot summer te worden.
    Je hebt in ieder geval voor héél wat referentie-materiaal gezorgd en aardige foto's.
    En als de tijd rijp is geef je maar een seintje,dan leven we ons uit met die ijzeren spanten,zoals we al bespraken.
    Dan wens ik je nog véél bouwplezier aan dit mooie historische project "The Cutty Sark"

  4. #4

    Standaard

    Hoi Pierre,ja man wat ziet mijn oog de cutty sark dan nog wel,machtig mooi schip ook,ik heb ze hier in plastiekvorm van revell in de wacht.
    Zo een twintig jaar geleden bouwde ik al een exemplaar ervan en die werd helaas door stom toeval helemaal vernietigt.Nu heb ik deze mooie clipper terug en zal ze in de loop van de eerste drie jaar op het gemak bouwen.Mijn aandacht heb je zeker al man ik volg deze.

  5. #5

    Standaard

    wow wat een mooie foto die laatste dat je zo onder het schip door kunt wandelen is wel erg tof.

    veel suc6 met de bouw en ik ben echt niet nieuwschierig hoe je de spanten gaat maken of tog wel

    the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

  6. #6
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.376

    Standaard

    weer een project om van te smullen!!!
    De voorbereiding ziet er goed uit PaFifi, heel veel succes met dit project en mijn stoeltjes is ook aangeschoven op de eerste rij

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  7. #7

    Standaard

    Mooi project Pafifi

    Ik heb het schip in 1996 bezocht en vond het geweldig, mooie stroomlijn en stevig gebouwd.
    jammer van die brand toen.
    veel succes met de bouw.
    groetjes
    Marc

  8. #8

    Standaard

    Geweldig project, ga dit zeker volgen


    [mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
    Laatst gewijzigd door Beyond; 13-11-14 om 19:33
    Groetjes

    René

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •