Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het prijs verschil is vanwege de eenvoud. Die van Mantua is een eenvoudig model. Maar wel correct. Die van Billing is niet correct, maar daar hebben ze gewoonweg duurdere materialen voor gebruikt. Maar als je model niet correct is en wel duur materiaal inzet, blijft het incorrect.

Verder Ben benieuwd naar de dekhuisjes. Je hebt hier mooi werk geleverd tot nu toe. Ik ben zelf niet helemaal zeker van het feit dat de latjes zo moeten maar mooi is het voor het oog wel. Dat kun je modelbouwvrijheid noemen. Ik zou ze zeker beitsen. Maar nu aan jou om te zien hoe donker of licht. Jij moet er naar kijken he.
 
Hey Rik,

De latjes moeten volgens de BB in de breedte-richting lopen, maar op de foto van de doos zijn ze in de lengte-richting geplaatst. Ik heb voor de 2de manier gekozen, past mooi bij het andere dekhuisje, daar lopen de latjes ook in de lengterichting. Net zoals bij het eerste dekhuisje komen hier ook 2 "balkjes" op en een luikje.
Ik denk dat een ietwat donkere beits mooi gaat zijn in combinatie met de lichte kleur van het dek. De dekhuisjes mogen best wel opvallen niet ?

Groeten

Pascal
 
Hallo Pascal,

Wanneer krijgen we een paar overzicht foto's van het gehele schip te zien?
Of blijft dat nog een verassing. -foto-

Mvg.
 
Hey Folkert,

Er is in 2 weken niks aan de romp gedaan. Door de dubbele shiften op het werk heb ik nauwelijks tijd om iets te bouwen. Nog erger, ik heb gemerkt dat ik de lijn van de boeg veranderd heb door het schuren :s Ik hoop dat ik dit nog kan veranderen.
In het weekend zal ik nog wat foto's plaatsen om het te tonen.
Vanaf volgende week zit ik terug in mijn normaal werkschema, en kan ik eindelijk wat meer bouwen.
Gelukkig heb ik internet op het werk, en kan ik toch nog lekker kletsen op het forum. B:

Groeten

Pascal
 
Gisteren een uur of 4 zitten priegelen met het 2de dekhuisje en het deurtje. Ik heb opnieuw een stukje van het blokje gezaagd omdat het anders niet mooi was. Nu moet ik de afgezaagde kant nog netjes recht zien te schuren zodat het deurtje netjes past.
Straks volgen de foto's.

Groeten

Pascal
 
Even een testje met beits gedaan, ziet er goed uit, ik denk dat ik de dekhuisjes van een laagje beits ga voorzien.

Kleine update :

Het 2de dekhuisje is bijna klaar :

IMAG0523.jpg

IMAG0524.jpg

Er is nog wat schuurwerk nodig om alles mooi recht te krijgen.

Het zelfgemaakte deurtje is ook bijna klaar.

IMAG0521.jpg

IMAG0522.jpg

Tot de volgende maar weer.

Groeten

Pascal
 
Dat gaat er goed uit zien. Wat ik nog wel zou doen, is na het beitsen, de deuren voorzien van een stukje ijzerwerk. Dus de scharnieren enzo. Die kun je maken van lood dat om wijnflessen heen zit. Dat eerst platmaken, dan kun je dit perfect snijden. :k
 
Goed idee van Rik.Met bladlood kun je bijna alles mooi scratchen wat betreft details.Lood heeft zich bij mij al lange tijd geleden bewezen daarvoor ideaal te zijn.

Mooi werk,Pascal.Ik ben blij dat je scratchen ook leuk vind.Nog even en je gaat ook volledig scratchen :k.

Ron.
 
Mooi gemaakt Pascal en je hebt het zelfs in verstek gemaakt zie ik!
 
Bedankt voor de leuke reacties cute

Heb de dekhuisjes van een laagje beits voorzien. Hier is het resultaat (ben wel een beetje te vlug geweest, er moeten nog wat latjes op het rechtse dekhuisje gelijmd worden, hopelijk lukt dat nu nog :roll: )

IMAG0527.jpg

Ben begonnen met de koekoek. Op advies van Modelengeneer ga ik de blauwe plastic "glaasjes" die in de kit zitten vervangen door wat raamwerk.

Eerst het blokje in het midden uitgezaagd, zodat enkel de rand over blijft :

IMAG0525.jpg

Dan een poging gedaan om het raamwerk te scratchen, heb er een muntje bijgelegd om de schaal te tonen :

IMAG0526.jpg

Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar het is ook echt heel klein, de latjes van het raamwerk zijn dunner dan een halve millimeter.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groeten

Pascal
 
Ik denk dat dit er gewoon heel goed uitziet. Gewoon doorgaan zo. Je zult straks trots zijn op jezelf. cute
 
Hey Rik,

Bedankt voor het compliment cute Er komen 4 zulke "constructies" op de koekoek. De latjes van het raamwerk liggen op elkaar, ipv dat de kleine stukjes tussen de langere zitten zoals bij een echt raam. Ik wou ze er tussenin plaatsen, maar daarvoor is het echt te klein. Ik neem een latje van 5 mm breed, snij dat in 10 kleine latjes van 0,5 mm breed en daar mee maak ik het raamwerk, die dingen zijn zo breekbaar dat ze al stuk gaan van er naar te kijken. :s

Groeten

Pascal
 
Voor een raam van +_ 15 mm op 10 mm ziet dit er inderdaad zeer goed uit, en zoals rik al aangaf, gewoon zo verder doen
 
Bedankt voor het compliment Jean-Marie B:

Ik heb intussen een tweede versie van het raampje gemaakt, de eerste was te groot voor de koekoek. Deze is dus nog kleiner, ik weet niet of ik er nu nog die hele kleine latjes tussen de raampjes in kan plaatsen. Als het niet lukt ga ik proberen om enkel de horizontale aan te brengen, hiervoor denk ik heel dun koperdraad te gaan gebruiken.
Met een beetje geluk plaats ik vanavond wat foto's van de raampjes en de koekoek.

Groeten

Pascal
 
Misschien papier gebruiken om de verdelingen te maken.
Neem misschien al gekleurd papier of verf het achteraf.
 
Nog kleiner, dan heb ik ook nog een sugestie om de tussenlatjes te maken, gewoon een touwtje met de gepaste dikte gebruiken, deze kunt ge aan de achterzijde er gewoon spannend op lijmen, en volgens mij zeer stevig. Succes
 
Voor zo'n priegelwerkje doe ik in ieder geval mijn petje af, Pascal.

Ik vind het verdikke knap wat je hier neerzet.

Chapeau! Applaus


Droop
 
Bedankt voor de leuk reacties cute

MEGA-PRIEGEL-ALARM !!!!!
Gevoelige kijkers kunnen nu beter het hoofd wenden :D:D:D

Heb ongeveer 2 uur aan de koekoek gewerkt, met dit als resultaat :

IMAG0528.jpg

IMAG0529.jpg

Het is niet helemaal perfect loodrecht, maar op deze schaal vind ik het niet erg. Dit is een werkje waar ik toch wel trots op ben :k
Moet nog afgewerkt worden (de lijm is nog niet droog), maar ik denk dat het wel mooi gaat worden.

Wordt vervolgd

Groeten

Pascal
 
Nou kijk eens aan...daar mag je trots op zijn,het scratchen zit jou al helemaal in het bloed:k...Ja,dat ziet er goed uit.Vooral zo doorgaan..

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan