Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Dragon Wagon M25-26 [!]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 28

Discussie: Dragon Wagon M25-26 [!]

  1. #1

    Standaard Dragon Wagon M25-26 [!]

    Owk Folks!! We gaan verder in de schaal 1/72, echter deze keer met een kleine mastodont: de dragon wagon M25-26.

    De M26 Pacific Tank Trekker is tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld als trekker voor het vervoer en bergen van zware tanks. Het Amerikaanse leger gaf het voertuig de aanduiding: Truck, 12 ton, 6x6, Tractor M26

    Het Amerikaanse leger gaf in oktober 1941 opdracht voor het ontwikkelen van een bergingsvoertuig en een oplegger voor het vervoer van middelzware tanks. In de opdracht stond verder vermeld dat het voertuig goed door moeilijk terrein kon doorkomen en een gepantserde cabine. De oplegger werd ontwikkeld door de Amerikaanse fabrikant Fruehauf.
    De M26 trekker werd ontwikkeld door de Knuckey Truck Company uit California. Deze onderneming was gespecialiseerd in zware terreinwagens. Op basis van het ontwerp bestelde het leger medio 1942 een eerste voertuig die in September 1942 werd geleverd. Uit de test bleek de combinatie van trekker en oplegger succesvol en het leger wilde de combinatie gaan bestellen. De productie capaciteit van Knuckey was echter niet groot genoeg en de Pacific Car & Foundry van Seattle, Washington, kreeg de bouwopdracht.
    De productie van de M26 startte in mei 1934 en er zijn in totaal 753 exemplaren gebouwd. In 1944 werd ook een ongepantserde versie, de M26A1, ontwikkeld waarvan er nog eens 619 zijn gemaakt. Na de oorlog werd deze laatste aangepast en kreeg de aanduiding M26A1. De belangrijkste verbetering was een elektrisch systeem van 24 volt

    De pantsercabine van de M26 was groot genoeg om de chauffeur en de zes personeelsleden te beschermen tegen kogels en granaatscherven. De ramen en radiator konden ook met stalen platen worden afgeschermd. Op dak was er ruimte voor de installatie van een .50 machinegeweer ter zelfverdediging.
    Er waren drie lieren, waarvan één aan de voorzijde. Deze konden worden gebruikt voor het bergen van tanks en het laden van de oplegger. De capaciteit van de lieren was groot genoeg om zelf zwaar beschadigde tanks te laden. De lieren, met uitzondering van de lier aan de voorzijde, werden buiten achter de cabine, bediend en maakte de bemanning kwetsbaar.
    De motor was van de Amerikaanse motorfabrikant Hall Scott, van het type 440. Deze 6-cilinder benzinemotor was in staat om 240 pk te leveren. Het voertuig had naast een normale versnellingsbak met vier versnellingen, twee hulpversnellingsbakken om het voertuig voldoende tractie te geven.
    Van de zes wielen werden allen aangedreven (6x6), de achterwielen van met zware kettingen wat het voertuig zeer apart maakte.








  2. #2
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Hey Tom,

    Deze heb ik altijd al een imposant beest gevonden.
    Veel succes met de bouw!


    Droop

  3. #3

    Standaard

    En onzen Tom heeft de microbe te pakken
    Het ene project na het andere.
    Veel succes.

  4. #4
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    Vette bak is dit, en groooot, zelfs in deze schaal, succes maat !

  5. #5

    Standaard

    We gaan ons best doen om hier een prachtwerkje neer te zetten. Kheb er echt zin in.

    @ Camaro: kheb meer dan de smaak te pakken, ben aant proberen de smaak uit te vinden hehe

    @ GUnit: dit is inderdaad nen vette bak, als hij af is zoek ik een goed tankmodel om erbij te zetten.

  6. #6

    Standaard

    Een Famo met een dieplader om pantsers te vervoeren is toch mooier hoor

    Neen Tom, effe serieus nu. Een ferm beestje dat ge hier zult maken. succes ermee


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  7. #7

    Standaard

    Mooi kitje van een mooi voertuig

  8. #8
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.376

    Standaard

    Mooi voertuig Tom, succes met de bouw ervan.

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  9. #9

    Standaard

    Brailleschaal?
    Maar prachtige kit.
    Zelfs in deze schaal zal het nog een redelijke truck zijn/worden.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  10. #10

    Standaard

    Weer eentje om te volgen en het is inderdaad een pracht van een kit...

  11. #11

    Standaard

    veel succes met deze...

  12. #12

  13. #13

    Standaard

    mooie kit, maar geef mij maar de 1/35e versie.

    Succes met de build. Volgen ga ik zeker!

  14. #14

    Standaard

    Een eerste kleine update:

    Gestart met de bouw van de cabine. Ondervind dus wel dat dit terug een volledig andere manier van bouwen is dan mn vorige modellen. Ben dan ook ongelooflijk aan het twijfelen bij elk stukje of ik het al dan niet nu al kan kleven of nog moet wachten en eerst verven.

    De bouw gaat daardoor een stuk minder snel. Heb al gelezen dat er zijn die hun modellen eerst volledig bouwen en dan verven, echter stel ik me hierbij de vraag of je dan wel elk onderdeel nog makkelijk kunt verven zoals het hoort? Aaaaaaaaaaaaaaaaah dilemma's






  15. #15
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    Tom, bouwen in subonderdelen maakt het schilderen makkelijker. Nadien pas de sub's lijmen. LEt wel op de lijmvlakken, die moeten verfvrij blijven voor optimale hechting.
    Dat kan je voorkomen door Maskol oid. te gebruiken. Is een soort van rubberlaagje dat je voor het schilderen opbrengt en wat zich na het werk makkelijk laat verwijderen !

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •