Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 15 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Modeltreinfanaat : hartelijk bedankt voor de tip, 'k heb al eens rondgezocht en het ziet er inderdaad een interessant, niet te duur setje uit.

Groeten Rik
 
Een foto over de onderkant van mijn Horch :



De ophanging is gemonteerd.



Aan de voorste deuren heb ik een paar kleine verbeteringen aangebracht.
Zo is de opgegoten klink aan de buitenzijde afgefreesd en vervangen door een eindje messingdraad van 0.5 mm. De handgreep aan de binnenzijde is eveneens uit 0.5 mm draad gemaakt. (De ene deur toont de buitenzijde, de andere de binnenzijde.)

Bij de kit zitten enkele figuren.



De bijrijder heb ik gepromoveerd tot officier, door het originele hoofdje te vervangen door een exemplaar van Warriors. Eerst is de kraag uitgeboord, tot diep in zijn borstkas. :( Daarna, met een fijn freesje, is de kraag verder uitgewerkt tot de hals van het nieuwe hoofdje erin past.



Met een druppeltje secondelijm is het hoofdje vastgezet. Een stift om hem vast te zetten tijdens het schilderen zit ook reeds op zijn plaats.

Groeten Rik
 
Mooi, mooi ,mooi en verzorgd.

Die handgreep op dat deurtje. Kan het zijn dat de gedeeltjes die het deurtje raken nog rond zijn ? Niet dat ik wil moeilijk doen, maar ik denk dat je er kan platte stukjes van maken op een heel simpele manier want in het echt zullen het naar alle waarschijnlijkheid ook platte stukjes zijn.
Die "raakvlakjes" steek je tussen een plat tangetje op +- 3 a 4 mm van de scharnier. Dus daar waar geen kartelingetjes meer staan. Dan sla je eens op het tangetje met een hamer(tje) en daar het een zacht metaal is zal je een plat stukje bekomen. Indien nodig een beetje bijsnijden en dan met een schuurpapiertje in de gewenste vorm wrijven. Een rivet erop en tis klaar.
Allez als ge goesting hebt é Rik, tis jou model é.
 
Mooie aanpassingen en die kleine dingen doen het. Juist de handvatjes wat aanpassen maar zie dat Famo al een mooie uitleg er over heeft gegeven.
Had je niet beter het hoofdje eerst geschilderd voor je het vastkleefde?
Het ziet er wel een mooi gedetailleerd hoofd uit.
 
mooi onderbouw vind ik , prachtig details vooral die veering
je fighuur is net gebouwd , maar zou zoals DJs al zegt bij je volgende fighuur hoofdje schilderen voor alleer je het erop lijmt
zo heb je een beter handtering bij het schilderen van het hoofdje en bovenjas

tom
 
Hello,

Bedankt voor de commentaren, ik heb even overwogen om het hoofd apart te schilderen maar er toch maar op gelijmd omdat het maar nipt past. Ik had schrik dat er lijmsporen te zien zouden zijn op de kraag bij het achteraf lijmen.
Op de vorige foto kun je wat lijm zien net naast de kin, links. Intussen is dit verwijderd met een glasvezelpotlood.



Intussen is mijn leutnant voorzien van een pistooltas en verrekijker uit de scrapbox.

Hierna kan Herr Leutnant in bad, daarna een laagje grondverf.

Ook nog een dankjewel aan Famo, de handgrepen zijn reeds verwijderd om onder handen te nemen volgens je tips.

Groeten Rik
 
Ziet er heel goed uit en vooral dan de kijker om z'n nek !
 
Leuk voertuig Rik, en de figuur is ook al perfect voor het tafereel dat je voor ogen hebt! Ik zie dat je een probleem had met het hoofd, ik herken dat. Hoofdje kan maar net in de opening van de romp, vraagt om problemen als je er lijm op gaat doen.. ik heb dit een tijd geleden gehad met een setje van masterbox waar ik hornet hoofdjes op wou plaatsen. Wat ik toen gedaan heb, gezien de lange nek van de hoofden van hornet, is een gat maken in de romp waar die nek vrij diep in kan. de diepte van het gat was net goed om het hoofd geen onnatuurlijke look te geven, en zo kon ik het hoofdje toch apart schilderen en later zonder vrees van lijmresten vastzetten.

Ik heb ook nog met een koperen pinnetje gewerkt, waarin ik een pin aan de onder kant van het hoofdje monteerde en dan een gaatje boorde in de romp om die op de juiste plek te krijgen.
 
@Burglar : ik heb het hoofdje ook zo diep verzonken in de romp. Eerst een gaatje van 2 mm geboord in de kraag, of de nek... Daarna verder uitgefreesd met een fijn freesje tot het hoofdje er netjes in past.

@Hardcoremedic : de officier is een bijrijder, hij zit links in het voertuig. Dit naar voorbeeld van een foto uit het boek 'De meidagen van 1940 - de achttiendaagse veldtocht' van Peter Taghon.
Een pracht van een boek overigens, met véééél mooie inspirerende foto's voor leuke dio'tjes.:P:P

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Hello,

Omdat ik vind dat het bespreken van de figuren niet thuishoort in dit draadje, ben ik een nieuw draadje begonnen onder 'Figuren' : Bemanning Kfz 15.

Hier zal ik dus enkel verder werken aan de wagen zelf.

Groeten Rik
 
Hello,



Op basis van deze foto (uit Allied & Axis 14), een PE setje van Eduard en wat scratch heb ik mijn Horch wat gesuperd.



Algemeen overzicht van de neus. Rechts zit de schop uit de kit, maar de plaatsing is aangepast. Links zit het houweel zoals op vele foto's te zien.



De schop zat volgens de handleiding tegen de motorkap gelijmd, maar in werkelijkheid zit de steel boven het spatbord bevestigd.
Uit een setje Clamps & Clasps van Eduard heb ik een beugeltje gemaakt en dit op een restje PE gesoldeerd. Dit restje heeft twee voetjes waar een klinknagel in geprent is. Hiermee is de beugel op het spatbord gelijmd.



Detail op de beugel. De bevestiging voor de Notek lamp is verwijderd. Deze zat in de weg voor mijn beugel, en was trouwens niet geplaatst volgens de docu op sommige foto's. De lamp hoort meer naar voor te staan, misschien iets meer naar buiten zelfs. In de kit was simpelweg een blokje op het spatbord gegoten waar de lamp op moest. Origineel zit de lamp op een steuntje uit plaat, met vier klinknageltjes. ^^



Algemeen zicht op de linkerzijde met het houweel, uit de scrapbox.





Twee detailfoto's tonen opnieuw het Eduard beugeltje dat weerom op een restje PE is gesoldeerd. In het gaatje aan de rand komt normaal een breedte-aanwijzer. In de kit is dit een stiftje met een rond plaatje erop. De foto's wijzen uit dat dit vervangen dient te worden door een geplooid restje PE met een rond schijfje erop. Zie maar op de A&A foto !



Het houweel in nergens aan de motorkap bevestigd, maar wordt volledig gedragen door het spatbord. Daarom is een tweede beugel gemaakt uit PE restanten waar de steel in hoort. Opnieuw zitten de klinknagels in de voetjes geperst.



Deze foto is wat onscherp, maar dit zijn de handgrepen aan de binnenzijde van de deuren die ik opnieuw heb gemaakt, op aanwijzen van Famo. Ook hier zijn de klinknagels in de voetjes geperst, op dezelfde wijze als bij de beugels.

Groeten Rik
 
proper werk rik!!
Dit voertuig staat ook op m'n lijst om nog te bouwen! Volg je topic dus met veel interesse!

Koen
 
Bedankt Koen !

Op aanraden van Modeltreinfanaat heb ik een PE setje besteld voor deze kar. Verwacht het elke dag.
Daarom ligt het al een tijdje stil. Zo is er één van de twee 'Schneekasten', (kistjes achter de voorspatborden waar de sneeuwkettingen in bewaard worden), reeds geplaatst. Misschien moet hier een ander deksel op uit PE.

Ondertussen doe ik wat verder aan de figuren die dit voertuig moeten bemannen, en af en toe aan het dio'tje dat hier gepost staat onder 'Low Budget' en dan nog wat likkebaarden naar al het moois op dit forum en mijn weinige vrije tijd is weg...

Groeten Rik
 
Hé Rik, ziet er goed uit.
Die Horch is toch een mooi voertuig.
Ben benieuwd wat het word.
 
Rik , zeer net gewerkt , de details zijn prachtige gemaakt

kijk al uit naar het vervolg

tom
 
Mooie update Rik, je PE is erg netjes. Blij te zien dat de zaken zo vlotjes verlopen voor je :)
 
Mooi staaltje modelbouw.
 
Mooi gemaakt en met oog voor detail.
 
Ja hallo kroket! Wat een detaillering! :O

Mijn kinnebak'ske is hier van pure bewondering op mijn klavier gestuikt. :32:



Droop
 
Er zijn voor- en tegenstanders van PE, maar het geeft toch wel dat iets extra aan het model hé...

Prachtig hoor 8)

(ben zelf een voorstander ;) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan