Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja Guy je foto's zien er bere goe uit :D
Ik vind dat het spelen met je kleuren heel goe tot zijn recht komt
Zoals ge merkt ben ik wel een liefhebber van modulatie. B:
Nog een 3D brilletje en hij staat hier in mijn hobbykamer :D:D:D
 
Hee hij is grijs :O:laugh:

Knap stukje spuitwerk GUnit ziet er erg aantrekkelijk uit en een mooie basis om verder mee gaan te werken.

Om even terug te komen op de modulatie stijl, ik ben er geen tegenstander van mits het met mate word uitgevoerd en verder moet iedereen zelf uitmaken wat hij mooi of goed vind voor zijn model.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt vind ik persoonlijk dit retestrakke spuitwerk niet onder modulatie vallen.

Toetsen bord is ook weer droog en ik kijk alvast uit naar het vervolg van deze rakker.

Ron

Bedankt Ron, als ik nu bepaalde panelen nog extra zou gaan laten afwijken van het basisgrijs door er bijvoorbeeld oranje of rood bij te mengen, zou ik nog meer uitgesproken richting modulatie gaan, maar dit is iets wat ik nog ga afwegen.
Ik wou het doodse grijs wat leven inblazen en op zich vind ik dit punt wel behaald.
 
Alle stijlen zijn goed voor mij ,als het resultaat maar in orde is :)

Ik vraag mij eigenlijk af wie dat modelletje zoals hij er nu gespoten bijstaat niet prachtig vind ?

Dan is dat A : geen modelbouwer
B : wel modelbouwer, maar dan één die er niets van kent

Guy ,ge brengt me op ideeën.

Famo bedankt, ik hoop maar dat ik u op goede ideëen breng he...
 
Bedankt DJs, dat zou wat zijn he, zo'n brilletje dat je nog meer kan laten ervaren hoe zo'n voertuig er vroeger uitzag.
 
Dat grijs doen leven is zeker geslaagd vind ik. Enkele jaren geleden een 6-rad gespoten in panzergrau en dat grijs deed ik opleven door het model te drybrushen met zilver van humbrol en daarna wheateren met zwart pastelkrijt. Dat viel zeer goed mee vond ik maar blijkbaar was ik de enige die dat vond. Raar é.
Dat grijs is eigenlijk een kleur waar ik altijd al een beetje terughoudend ben voor geweest. Maar nu ! nu is dat probleem opgelost sie ! Tstaat hierboven hoe je het moet doen sie !
Waar is mijn verf en AB.........
 
Hallo Famo, bedankt voor de bemoedigende woorden.

Vandaag heb ik weer wat kunnen doen.

De cijfers 534 diende ik tweemaal op de turret te plaatsen met decals uit de kit. Deze heb ik zo kort als kon afgesneden om geen randje te krijgen.

De balkenkruizen wou ik niet gebruiken omdat deze over de luiken van de turret heen gedrapeerd dienden te worden. Oke ik weet het, Set en Sol, ik ken het verhaal, maar ik wou hier niet gaan lopen klooien tegen de elementen. Zo'n decal kan best lullig blijven loskomen of zo...

Dus heb ik satijnwit geprepareerd voor in de airbrush, werden er kruizen gesneden en opgekleefd, omzoomd met maskeertape en de positieve vormen er weer uit verwijderd zodat ik met wat haarlak (gepenseeld) de bedding kon bewerken.

Daarna het wit erop gespoten en na droging met een kortharig vochtig gemaakt penseeltje de witte verf weer heel voorzichtig plaatselijk weggehaald om krassen en andere schade te simuleren.

De nummers komen nu op de foto's nog erg wit over, maar deze ga ik nog afremmen tot ze dezelfde kleurgradatie hebben als de kruizen. Later zal ik de cijfers ook nog wat verouderen.

Ook op de rugzijde van de turret dien ik nog een kruis te plaatsen.

Als je veel foto's van Panzer I's bij mekaar hebt gesprokkeld, sta je te kijken van de verscheidenheid aan verweringen mbt. de decals. Ik heb foto's van exemplaren waarvan de kruizen weggeregend lijken, bijna transparant, afgebladderd...maar ook nagelnieuw en dat op dezelfde tank !!! Soms waren ze kaarsrecht opgebracht, dan weer schots en scheef, zelfs de cijfers bijna dansend over de flank van de turret !!!

Wou ik graag met jullie delen :

Een bijna geheel verdwenen kruis :

36-4.jpg

Dansende cijfertjes :

40-4.jpg

20-9.jpg

19-5.jpg

Nog een foto van de rechterkant vooraan, met schade aan de ophanging van het wellicht weggeslagen spatbord :

18-9.jpg

Morgen maak ik nog één kruis over de turret, daarna kan ik deze vernissen.

Later meer !

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Die eerste z/w foto met dat bijna verdwenen kruis . Die foto komt me heel bekend voor moet ik zeggen , en mijn opinie is dat het gewoon slijk is dat ze op dat kruis gesmeerd hebben. Want ge weet dat het balkenkruis eigenlijk een ideaal mikpunt was. Allez dat is mijn standpunt é , ik kan ook verkeerd zijn en is hij gewoon bijna weg zoals ge zegt
 
Hallo Famo, het zou best kunnen dat ze daar slijk over smeerden. Het is trouwens een leuk idee om dat een keertje te simuleren met pigmenten ! Maar dan zou ik wel de kruizen weer wat schoner moeten maken mits een kleine airbrush-ingreep.

Wie zal het zeggen ?
 
Die eerste z/w foto met dat bijna verdwenen kruis . Die foto komt me heel bekend voor moet ik zeggen , en mijn opinie is dat het gewoon slijk is dat ze op dat kruis gesmeerd hebben. Want ge weet dat het balkenkruis eigenlijk een ideaal mikpunt was. Allez dat is mijn standpunt é , ik kan ook verkeerd zijn en is hij gewoon bijna weg zoals ge zegt

Mijn inziens toch een zeer plausible uitleg waar ik me ook wel in kan vinden. Omdat mijn inziens in het begin van de oorlog het onderhoud nog hoger in het vaandel stond dan in een later stadium. Maar wanneer je de cijfers ook onder handen hebt gehad zoals je aangeeft zal alles wel weer bij elkaar komen.
 
Famo's uitleg houdt toch steek dus ik overweeg nu om de kruizen toch wat strakker te gaan doen. Bedankt voor jouw kijk op de zaak Swa, dat wordt zeer geapprecieerd.
 
Broeder Famo heeft helemaal gelijk wat betreft dat het mooie witte kruis een ideale schietschijf was en dat hebben de Duitsers dus ook geleerd op de harde manier :dry:

Ron
 
Hallo Ron, inderdaad, ik heb gisterenavond dit gegoogled : "Panzer I 534" en toen vond ik een foto van jawel (!) de tank waarvan mijn project toch wel het onderwerp uitmaakt zeker !!!

De foto toont een bijna totaal vernietigde 534 met intacte witte kruizen. Allez, eigenlijk waren de witte kruizen op de turret het enige wat niet kapot was LOL !

Dus heb ik gisteren reeds de beschadigde verwijderd en vandaag ga ik dit herstellen naar de juiste toestand.

Bedankt voor de zet in de rug over de decals !

Groeten van GUnit.
 
Ratticus, bedankt vriend ! Maar zoals ik al aangaf, de kruizen werden weer weggedaan omdat het gewoon niet klopte in dit geval. Ondertussen moet ik nog maar één van de drie airbrushen. Och, dit zal ook wel wat hebben zeker ?

En als ik ze dan met "aarde" besmeur wordt het best origineel denk ik, met dank aan de collega's hier voor hun leerzame opmerkingen.
 
Yep I know, toch vind ik het mooi gedaan ;-)
 
Hallo Ron, ik heb hier desbetreffende foto, let op de metaalschade van het achterdek !

En hoe de fender eraf gerukt werd en onder (!) een track terechtkwam, wat danig het vermoeden sterkt dat deze tegen een zware granaat gebotst is.

Bovendien is het raar dat de koepel naar achter gedraaid staat. Wellicht in de rug aangevallen, nog willen reageren met de turretwapens maar dan een voltreffer binnen gehad ?

b61.jpg

Btw de koepel is aan het wachten op z'n mistje glansvernis, maar dat is voor morgen.

Stay hooked ! GUnit.
 
Amaai, probeer die foto maar eens na te scratchen. Want mijn inziens is een vernield voertuig het moeilijkste om na te maken. Om goed te zijn moet je hem dan ook al in een dio-tje steken en dat is niet aan mij besteed.
 
Ja dat is knap referentie materiaal. Wat je er wel uit kan op maken is dat de tegenstander geen scherpschutter was want hij heeft het balkenkruis gemist :D:D
Je haarlak techniek zag er anders nie verkeerd uit.
 
Die foto had ik ook al gevonden Gunit en dacht gelijk hetzelfde Famo, leuk diorama idee :)

Ik denk dat hij gewoon een schot in zijn hol heb gehad gezien de stand van de turret, als hij op een mijn was gereden had de koepel waarschijnlijk nooit naar achteren gericht gestaan.
En hij is in ieder geval van de weg geschoven gezien de positie waar hij nu in staat.

Nu loop ik denken dat het kruis ook weleens geel kan zijn, als je onder en naast het luikje kijk is het iets anders van kleur dan de cijfers maar dat kan nog aan de foto liggen dus houden we het maar op wit voor de zekerheid.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan