Hoofdsponsor

1/35 SFH 18 met transportwagen. (Dragon) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga dat eens nakijken Swa. Hou je op de hoogte.

Bij deze de foto's van de kit voor assemblage + het Eduard pe setje :

6-13.jpg

5-14.jpg

1-12.jpg

4-12.jpg

3-11.jpg

2-14.jpg

Eerstdaags wil ik nog enkele foto's plaatsen in de intro van dit topic.

Volgende update hier wordt dan het begin van de SMART rit !
 
Zeg Guy, euh zal het gaan ? ga je het kunnen ? :huh: Tjonge, Tjonge zo'n groot kanon voor onze Guy :laugh::laugh::laugh::laugh:
 
Ha Famo, we gaan het binnenkort wel te weten komen, want ik ben zo'n klein beetje in gang geschoten met dit grote beest. Ik kan alvast meegeven dat het bouwen voor zover dat al gebeurd is, me erg veel plezier verschaft.
Temeer door de Eduard pe set.

Gisteren heb ik de loop al wat gecompleteerd met een fijne ring, de binnenzijde voorzien van een gedraaide loop effect-koperplaatje.

De rail kreeg ook reeds de nodige aandacht. Hier dienen delen verwijderd te worden en nadien door messing vervangen. Wat het laatste aangaat, overbodig en tamelijk tricky trouwens - je zal hier niets of heel weinig van zien want dit situeert zich in de binnenzijde van het U-profiel. Vooraan komt er een afdekplaat en achteraan zal waarschijnlijk de slede komen want ik ga hem misschien in de transportstand bouwen.

Het is een goede oefening om er weer in te komen, denk ik maar.

Als ik morgen de stappen 1 en 2 af krijg, zal ik foto's posten van de eerste stand van zaken.

ZWARE GUNit.
 
Bijzondere spullen die kanonnen, maar dit wordt zeker weer bijzonder interessant om volgen

Heligroeten,

Nick
 
Peter : de eerste verslaggeving is een feit, zie deze update.

Blue Bird : bijzonder zeker, je ziet niet veel bouwers van artillerie, uitzgezonderd de Flak types, die zijn vrij populair.


Stap 1 : bevindingen pro en contra.

De rietmatten die onder de wielen gelegd worden tegen het verzakken in de modder, zijn net als de gevlochten granaatkokers overigens, van een flexibel spul. Deze heb ik alvast losgesneden. Als je hier de flash vanaf wil halen, moet je van goeden huize zijn, dit spul laat zich niet of amper snijden, het buigt mee. Soit, dit terzijde, zorgen voor later !

Deel A45 is een stuk plastic rod dat je beter kan vervangen door een stukje stijf koper rod. Dit zie je op de onderstaande foto's.

De alu loop past perfect op de ruimte waar de granaten geladen worden, de schuif die van rechts opzij ingeschoven wordt is een zgn. tight fit, maar dat is prima.

Deel A40 (bovenzijde van de laadruimte) moet bijgewerkt worden langs de randen met putty, om mooi één geheel te vormen met de laadruimte van de projectielen, die gevormd wordt door delen A15/A16.

Alles past perfect.

Stap 2 bevindingen pro en contra.

Dit deel bevat de bouw van de rail waarop het geschut rust.

Wederom een perfecte fit, ik voorzie eigenlijk Dragon indachtig geen problemen tot aan de afgewerkte toestand.

MAAR !!! : het bouwplan steekt vol fouten en onduidelijke plaatsbepalingen...dit wordt ongetwijfeld de grootste uitdaging.

Zo zal je vergeefs zoeken naar deel A39, dit zit op A29 ! A5 is A4, A4 is A5.

Foto's van de werken tot zover, ik ben nog niet helemaal doorheen stap 2.

7-11.jpg

De afbeelding op bovenstaande foto (links) onder toont de loop in transportpositie, net zoals op diverse referentiefoto's in mijn bezit. Op de Dragon bouwbeschrijving zit de loop vooraan op de rail.

Hieronder zie je de loop tijdelijk op de rail geschoven.

8-10.jpg

Referentie van de loop naar achteren geschoven en vastgezet op de rail voor transport :

74-1.jpg

Over mijn pe set ga ik het niet hebben tijdens de bouwbespreking, ik weet zeker dat je zonder deze evengoed een fantastisch uitziend exemplaar kan maken ! Het pe gaat best aardig tot nu.
 
prachtig die alu-loop
 
Lekker knalding, jouw kennende zal ook dit weer een prachtstuk worden :) Ik volg
 
Famo, die alu loop zou volgens vrienden op andere forums vervangen moeten worden door een betere in de handel, maar ik ga het er zeker mee doen want ik heb hem gecompleteerd met een deeltje uit de Eduard set, namelijk een plaatje met 'gedraaide' loop structuur erop.

Toen het er in zat, was het helemaal pico bello, geld in de pocket voor een volgende kit...

Tomas, van harte welkom in dit topic, ik zou zeggen volgen maar dan, ik ga alles op alles zetten om hiermee mijn derde artilleriestuk op display te krijgen.

Een leuk afsluitertje van deze reply :

62.jpg

26-7.jpg

Bron : Bundesarchiv !
 
Laatst bewerkt:
...., die alu loop zou volgens vrienden op andere forums dvervangen moeten worden door een betere in de handel, maar ik ga het er zeker mee doen....

Maar natuurlijk Guy ! ge moet ook niet alles gaan geloven é wat ze vertellen op die forums :nowink::laugh::laugh:
 
Maar natuurlijk Guy ! ge moet ook niet alles gaan geloven é wat ze vertellen op die forums :nowink::laugh::laugh:

Ik vind dat onbegrijpelijk eigenlijk, een plastic loop vervangen tot daar aan toe, maar als de fabrikant dan een alu'tje toevoegt aan de kit, ga je dat toch niet zomaar aan de kant leggen ?

Ondertussen zal ik de jacht openen op een tweede kit van de SFH 18, gewoon omdat ik hem ook 'ns recht uit de doos wil maken, zonder bling bling erop. Volgens mij zal je amper het verschil zien !

Oke, Dragon heeft her en der een steekje laten vallen, maar dan hebben we het over rivets, een boutje dat er al dan niet had moeten zitten...

De volgende komt dan in vuurpositie terwijl deze zoals gezegd in transportmodus komt. Twee totaal verschillende looks.

Ik hoop vandaag deel 2 van het plan rond te krijgen...
 
Gisteren heb ik de loop al wat gecompleteerd met een fijne ring, de binnenzijde voorzien van een gedraaide loop effect-koperplaatje.
ZWARE GUNit.
Guy...maatje je bent weer heel goe bezig hé...maar een vraagje....het fassineert mij zo..die gedraaide loopstruktuur zie je die werkelijk goed..want dit is toch wel een heel pittig detail zou ik zeggen..........:O
 
Hallo Swa, och ja dat is iets waarvoor je wat beter moet kijken dan de modale toeschouwer. Ik zal daar eens een foto van pakken als ik het niet vergeet.
 
G, weer goe bezig zekers. En ik denk ook dat je het verschil met recht uit de doos niet of nauwlijks zal merken. Dus laat die 2de look maar komen.:D
 
Hallo Swa, slechts een paar dingetjes zijn tot nu toe een verbetering gebleken voor het uitzicht van sommige onderdelen, daar was het pe dus wel nuttig. Zo heb ik een pe potje op de zijkant zitten met twee riempjes, welk in de kit gewoon een dichte koker was, zonder verder detail. Ik werk heel traag als het op pe aankomt, dus het gaat hier evenmin snel gaan inzake updates. Ik probeer wel om binnenkort een paar foto's te posten van de vorderingen.

Enkele artilleriebouwers hebben me op een ander forum (Armorama) reeds gewezen op de messing rod boven de loop. In transportmodus werd deze bar verwijderd. De reden hiervan lag in het feit dat tijdens het transport de zaken nogal eens gingen schudden, waardoor deze bar verwrongen werd, en het kanon minder accuraat ging vuren...dus dat gele koperen rodje heb ik ook verwijderd, ik wil deze in transportpositie dus dan was dat noodzakelijk.

GUnit.
 
Stappen 3 en 4 (gedeeltelijk).

Stap 3.

Dit behelst het samenvoegen van de subonderdelen slede en rail, iets waar niet veel van te zeggen valt.

Stap 4.

Zoals eerder vermeld en zeer belangrijk voor mijn vrienden-bouwers van deze kit, de stang boven de loop dient bevestigd indien in geschutspositie, en verwijderd indien in transportpositie !
De reden nogmaals : tijdens transport mét de stang geraakte deze snel beschadigd (krom), wat minder accurate vuurprestaties voor gevolg had. Logisch dus...

Momenteel heb ik m'n bouwplan niet bij de hand, maar ik zal tijdens de volgende update zeker meegeven waar er fouten slopen in de instructies ! Ook tijdens stap 4 was het raak met het foutief nummeren van onderdelen.

Ik wil het even hebben over volgend onderdeel (een soort potje), hier te zien op een referentiefoto :

Kopievan57.jpg

Het situeert zich aan de linkerzijkant van het kanon, hier te zien op mijn subonderdeel, in photo etch :

9-10.jpg

Het originele onderdeel in de Dragon kit is ongetwijfeld voor verbetering vatbaar. Het is zelfs niet open van boven. Een soort van afgesloten kokertje dus, zonder verder detail en absoluut niet wat het dient te zijn.

De Eduard set bewijst nu wel z'n leuke kant...het te vouwen onderdeelt lijkt perfect op de realiteit, en het is bovendien voorzien van twee riempjes met een gesp.

Hier zie je een detail van de gesp op het potje :

10-15.jpg

Ik weet niet waarvoor het ding juist diende, maar ik zou het wat graag te weten komen !
Feit is dat het alvast is zoals het hoort te zijn. Ook dit laat ik weten, mocht ik te weten komen hoe, wat ?

Morgen weer even verder, als mijn griepgevoel mij niet verder ondermijnt !

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat daarin de optiek werd gestoken, tijdens transport?
 
Ik betwijfel dat Koekie, omdat dit zich tamelijk dicht bij de wielen bevindt en het zeker niet gespaard werd van modder en water ? Denk ik...
 
Een klein updateje voor de liefhebbers van geschut en degenen die deze kit willen bouwen :

Stap 4, rest.

Geen problemen inzake de assemblage, maar je mag delen A41 niet vastlijmen in de koperen kokers MC2, deze moeten later fijn afgesteld worden van hoogte, wanneer je de cradle in het draagwerk gaat hangen ! Er staat geen "niet lijmen" symbooltje bij dit deel op het plan.

Verkeerd genummerd : deel A28 moet zijn A7 !

De loop zal ik later monteren op de rail , hier is de cradle op het draagsysteem gelijmd :

11-14.jpg

De twee bussen voorop zijn enkel losjes gefit, deze moet ik later goed kunnen bewerken met BMF, een erg mooi en natuurgetrouw detail dat het kanon z'n specifieke looks geeft.

Stap 6.

De wielen ! Alvorens te beginnen, heb ik deze foto eens goed bekeken :

Kopievan62.jpg

Vreselijk afgeragde en versleten rubberen wielen dus...

Dit vroeg om een vlijmscherp scalpel en wat geduld :

12-10.jpg

Tot later ! GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan